Xenon te fel ??

Stylist

Senior Member
Ik rijd veel 's avonds en ik krijg met regelmaat mensen die naar me seinen dat er iets is met mijn lichten. Ook vaak na het inhalen.

Al verschillende keren van grote afstand de lampafstelling gekeken en de garage kan ook niets vinden, dus de lampen staan goed.

Wat me wel opvalt is dat boven de 140 er vaker geseint wordt. Nou heb ik AFL en dat past zich aan de snelheid en zal zich verder focussen in afstand naar voren. Maar ik kan niet vinden in hoeverre dat zo werkt.

Xenon is natuurlijk fel (vind ze ook irritant bij een ander....) maar hebben jullie* dat nou ook ?

*De vraag is voor mensen met Xenon en AFL. Anders is het appels met peren...

hemi24

Forumguru
Volgens mij gaat de verste stand van de AFL in bij snelheden boven 90km/h...

Het is inderdaad niet het fijnste licht als je ingehaald wordt op de snelweg, maar dat heeft met het lichtbeeld te maken, had de versie van voor de facelift zonder Xenon ook al last van...
Komt dus gewoon van het feit dat er meer licht naar de bermkant wordt verspreid: de lampen staan waarschijnlijk gewoon goed.

ik heb ook xenon met AFL en ik heb juist het idee dat ze "teveel" naar "beneden" schijnen, ook bij hogere snelheden.

met andere woorden, het seinen door medeweggebruikers, omdat mijn xenon dimlicht te fel zou zijn, heb ik niet meegemaakt.

Rallye

Forumguru
@wasmachineman: waarom zou je seinen naar iemand die harder rijdt dan jij?
@stylist: wellicht is het gewoon het gevoelde extra licht dat xenon geeft. Doordat je licht extra wit is valt het gewoon erg op. Vroeger waren die klachten er ook bij de eerste halogeenlampen.

Wasmachineman

Forumguru
@Rallye :Als iemand met 140 voorbij komt "blazen" waarbij de ingehaalde 100 - 120 rijdt kan het zijn dat de ingehaalde seint. Ze vinden het misschien aso dat je zo hard rijdt ?!

Zwolly

Actief lid
Als ik rij met mn daglichten aan en ik kom boven de 150km/u dan gaan mn daglichten uit en mn xenon aan....maar heb nog niet gemerkt dat ze verder gaan stralen als ik harder ga, uiteraard overdag merk je er weinig van, maar doel dan ook meer op de nachten he! (voordat er opmerkingen komen...)

hemi24

Forumguru
Je merkt ook weinig van het "verschuiven" van het lichtbeeld: enige waar ik niet zo kapot van ben is dat als het regent, het beeld op breed wordt gezet, waardoor je de toch al niet zo denderend ver voorwaarts gerichte bundel nog dichterbij hebt.

Vooral linksvoor had ik wat meer licht gezien, wat denk ik overeenkomt met de klacht van Gustave...

1405268190.jpg

Constant

Erelid
Ook vaak na het inhalen.
Kan ook een teken zijn dat ze vonden dat je te agressief inhaalde, althans naar hun mening. Als je gewoon ergens rijdt en dan wordt er geseind door een tegenligger, dan is of je licht te fel of verderop is een politiecontrole.

boven de 140 er vaker geseint wordt
Dan zijn het soms grapjassen die een flitspaal nadoen. Of Greenliners die schrikken van echte auto's. Als je 90 km/u rijdt en iemand komt met 140 km/u langs, dan schrik je. Wiens schuld dat is, daarover zijn de meningen verschillend, maar 1 hint over mijn mening, ik heb het niet zo op Greenliners.

hemi24

Forumguru
als mensen je lichten "hinderend" ervaren bij het inhalen op de snelweg kun je dit heel snel herkennen (naast het seinen) aan het volgende:

men is geneigd om harder te gaan rijden als je van achteren naderd op de linkse baan, en als je ongeveer op gelijke hoogte bent laten ze het gas weer los...

zelfde soort verblinding als wanneer je een engelsman tegenkomt, of rijden op een parallelweg aan de andere kant van de provinciale weg.

sitechris

Donateur
als veel mensen knipperen staat je xenon wrsnl te hoog afgesteld (fabrieksinstelling). Ff naar dealer gaan en iets laten zakken. Is Octi kwaaltje, hebben meer bestuurders (waaronder ikzelf) last van gehad. Is eerder ook al topic over geweest.

Constant

Erelid
Verder zou jezelf de hoogte van de lichtbundel kunnen zien, deze zou met een kleine hoek naar beneden gericht moeten zijn. Wat sitechris al zegt, een klein stukje extra naar beneden kan geen kwaad en alle tegenliggers zullen je dankbaar zijn.

@ hemi24

Dat plaatje wat je postte, is dat van een Octavia?
Ik merk namelijk ook dat er linksvoor minder licht schijnt dan rechts. Dacht al dat m'n xenon niet goed afgesteld staat, maar nu blijkt dus dat dat normaal is?
Had ook liever gezien dat er overal evenveel licht schijnt, nu is het nogal irritant als er weinig wegverlichting is.

hemi24

Forumguru
@ hemi24

Dat plaatje wat je postte, is dat van een Octavia?

De plaatje is van de uitleg hoe de AFS (of AFL, zo je wilt) bij een Superb wordt uitgelegd.

Heb met de gedachte gespeeld om de dealer te vragen de Xenon (aan de bestuurderskant) wat hoger af te stellen, maar als ik zo voor een muur of schutting sta heb ik momenteel een zuiver rechte lijn van de linker en rechterkoplamp, dus ze staan beide even hoog afgesteld...
Toch heb ik het idee dat ik linksvoor (as van de weg) wat licht mis in de uithoek... Het gebied waar in het plaatje de "2" staat zo ongeveer.

Wasmachineman

Forumguru
MennoW is de enige greenliner die onder de 1 op 10 rijdt ! :D
Of valt het verbruik nog mee Menno ?
Wel belangrijke info voor de andere (greenliners) onder ons...maar dat dan in een ander topic...ik zit weer off-topic !

Stylist

Senior Member
als veel mensen knipperen staat je xenon wrsnl te hoog afgesteld (fabrieksinstelling). Ff naar dealer gaan en iets laten zakken. Is Octi kwaaltje, hebben meer bestuurders (waaronder ikzelf) last van gehad. Is eerder ook al topic over geweest.

Ik heb juist mijn lampen kort na ontvangst goed laten zetten. Ze schenen veel te dichtbij en het bleek inderdaad niet in orde te zijn.
Naar mijn werk en terug is 400 km, waarvan 200 km onverlicht snelweg. Na de Moerdijk houdt Nederland immers op... Dus ik ben wel blij met lampen die licht geven.
Wat ik wel zie en wat hier bevestigt wordt is de sterke verlichting naar rechtsvoor en meer naar boven de berm in. Sommige borden reflecteren wel heel enthousiast sinds ik de nieuwe Octi heb.
Daar zou dan ook wel het inhaalprobleem vandaan kunnen komen. Ik rij stevig door (maar niet aso, ik weet bijvoorbeeld wel waar de rechterbaan is en hoe richtingaanwijzers werken) dus ik haal relatief veel in. Bij het inhalen rij je dan een zekere tijd schuin achter / naast de andere auto. En die bestuurder ziet dan de felle rand van je verlichting die ook nog eens naar boven wijst. Dan is zijn/haar buitenspiegel wel even een verblindend ding.

Ik had ook zo graag dimmende buitenspiegels gehad. Dan heb ik ook niet zo'n last van die andere Xenon's
Maar helaas waren die in NL alleen leverbaar met een L&K uitvoering of met verwarmde stoelen :confused:

Bovenaan Onderaan