Xenon te fel?

sitechris

Donateur
Ik heb wat problemen met het xenon op mijn Octavia, veel meer dan in andere auto's waarin ik wel eens gereden heb die ook xenon hadden. Het xenon van de Octavia is dermate verblindend dat ik continu 'vriendelijke' reacties krijg van mijn medeweggebruiker. Ook zelf vind ik dat ze erg hoog staan. Gisteren bij de dealer was de conclusie echter dat ze zelfs te laag stonden.

Wat zijn jullie ervaringen met het af-fabriek xenon? Krijgen jullie ook om de 3 minuten (ik overdrijf niet) een seintje van een tegenligger?

JettaFreak

Actief lid
Ik schijn op de snelweg vaak nog wat bij met m'n grootlicht....
1439.gif

ik kreeg ook veel groot licht signalen op mijn xenon verlichting, bleek dat mij koplampen af fabriek te hoog stonden. sinds de aanpassing geen problemen meer

vw125

Forumguru
Nog geen problemen ondervonden,de xenon lichten regelen zichzelf mooi bij in de hoogt of laagte vanaf ik ze opzet.

Grtz vw125

Ik kreeg in het begin (half september) ook vaak een lichtsignaal van tegenliggers. Na enkele dagen rijden werd ik 's-avonds ingehaald door een auto met xenon verlichting die mij in de dimmende achteruitkijkspiegel al verblinde. Bleek ook een O2 te zijn! Ben de volgende dag naar de dealer gegaan en die hebben ze opnieuw afgsteld want ze bleken af fabriek inderdaad te hoog te staan. Daarna geen enkel lichtsignaal meer gehad.

Had affabriek ook hetzelfde probleem inderdaad. Vind ze nu nog vrij hoog schijnen hoor, vooral naar de rechterkant van de weg. Vaak worden de borden een halve kilometer voor je al verlocht door mijn Xenon. Echter nauwelijks meer mensen die signaleren dat ze er last van hebben. Als ik bv. een Mercedes met Xenon voorbij zie komen, verlicht ie de borden nauwelijks en lijken veel meer naar beneden op het asvalt te schjnen.

Hier ook geen problemen met de af- fabriek xenon. Wel is bij mij de hoogteregelaar vervangen en sinds die tijd lijken de lampen iets lager te staan, maar ook daarvoor geen problemen.

Tijdens m'n proefrit met Xenon zelfs al een paar knipperende tegenliggers gehad. De zogenaamde correcte instelling is leuk voor als de auto stilstaat, naar mijn smaak moeten ze gewoon net even lager afgesteld worden voor gebruik op hobbelige wegen.

Timothee

Actief lid
Volgens mij worden niet alleen de Xenon lampen af-fabriek niet volledig correct afgesteld maar ook de gewone lampen. Ik heb geen Xenon en ging afgelopen zaterdag voor de wintercheck bij de dealer langs en die zei dat ie de lampen naar beneden had bijgesteld.

Tallguy

Forumguru
Bij mij stonden de lampen ook goed (mochten zelfs nog een stukkie hoger). Toch lager laten zetten na geknipper van tegenliggers.
Nu nog echt zelden een 'zeikerd' die knippert.

Dutch4x4

Senior Member
Zelfs van goed afgestelde xenonlampen heb ik nog last.
laugh.gif

Het blijft gewoon irritant licht om in te moeten kijken...

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Zelfs van goed afgestelde xenonlampen heb ik nog last.
laugh.gif
Het blijft gewoon irritant licht om in te moeten kijken...

[/ QUOTE ]

Het is absoluut NIET irritant om 'met het licht mee' te moeten kijken. Ideaal, die lichtopbrengst. En ook de lichtkleur is perfect. Jammer voor de tegenliggers (en Dutch4x4)...
473.gif

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

Het is absoluut NIET irritant om 'met het licht mee' te moeten kijken. Ideaal, die lichtopbrengst. En ook de lichtkleur is perfect.

[/ QUOTE ]

Met 'gewoon' licht kun je natuurlijk prima uit de voeten, maar dat xenon meer licht oplevert, geloof ik graag.

Maar ik denk ook nog aan mijn medeweggebruikers.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />
Jammer voor de tegenliggers (en Dutch4x4)...
473.gif

[/ QUOTE ]

En dat geldt helaas niet voor de xenonbrigade.
crazy.gif

grin.gif
wink.gif

Ik krijg inderdaad met mijn RS ook regelmatig "seintjes" van tegemoetkomend verkeer. Ook het flink omhoog schijnen van de rechterkoplamp herken ik. Toch als ik achter een andere auto sta denk ik zelf dat ze goed staan afgesteld.
Misschien dat bij het optrekken de automatische regeling net wat te laat reageert. Zal voor de zekerheid binnenkort een laten controleren of de hoogte goed is.

Ik krijg ook regelmatig signalen als ik aan een kruispunt met voorsorteerstrook sta te wachten om links af te slaan. Dan schijnt de hoger afgestelde rechterlamp recht in de tegenliggers hun ogen.
Ik vermoed dat chauffeurs die aan een kruispunt aan de rechterkant van de weg staan te wachten ook wel verblind worden, aangezien hun gezicht flink verlicht wordt als ik er voorbij rijdt.
Ik ga daar binnenkort toch wel eens bij de garage voor binnenwippen, want eerlijk gezegd, xenon is heel aangenaam om mee rond te rijden, maar als het inderdaad zo ergerlijk is voor andere weggebruikers hoeft het voor mij eigenlijk niet meer.

(ben zelf zeer blij dat ik nu een autodimmende spiegel heb, want kan me zelf eigenlijk ook wel ergeren aan sommige xenon-rijders - bv x5 is echt wel heel verblindend, logisch aangezien die lampen veel hoger staan).

Het is echt een kwestie van (laten) afstellen. Die van mij staan al sinds dag 1 goed, ik heb nog nooit een reactie gehad van medeweggebruikers.

Tallguy

Forumguru
Wel fijn om te lezen dat Skoda rijders (althans de mensen op dit forum) het fatsoen hebben om wat aan de stand v/d lampen te doen.

Ik bedoel...hoe vaak zie je niet auto's rondrijden waar de lampen de maan verlichten en dat je die auto enkele weken later nog steeds met verkeerd afgestelde lampen ziet rondrijden. Sommigen schijnt het niet te boeien dat andere last van je hebben.

Een pluim voor jullie allemaal!
xyxthumbs.gif

Bovenaan Onderaan