Mijn ervaring met goedkope setjes van rond de 40 euro: Bagger, bagger en nog eens bagger.
Setjes van Pilot, Einzelmann etc... goede setjes maar te duur. Ik heb voor mijn huidige auto op advies van Noord26 een setje bij
http://www.lince.nl/ gehaald. Heb toen voor normale can-bus ballasten gekozen (dus geen slim oid) en rij er nu een half jaar naar volle tevredenheid mee.
Je merkt met zo'n set ook dat je kwaliteit in je handen hebt. Voetjes van de lampjes zijn van metaal in plaats van buigbaar plastic zoals bij de goedkope setjes (verklaard ook je dansende lichtbundels). Lichten afstellen na inbouw was bij mij niet nodig. Lichtbeeld was exact het zelfde als met de halogeenlampjes. Bij goedkope setjes is het focuspunt nog wel eens anders. De balasten voelde wat zwaar aan, dit is alleen maar goed want dat betekend dat er niet op componenten bezuinigd is. Goedkope setjes zijn goedkoop om een reden. Zo worden er kwaliteitief mindere componenten gebruikt en wordt er bezuinigd op materiaal. Daarom zijn de ballasten lichter maar "slijten" ze ook sneller, ofwel onderdelen branden sneller door waardoor het geheel niet meer werkt. Nog 2 belangrijke zaken waar met goedkope balasten op bezuinigd wordt: Condensatoren, deze worden gebruikt om pieken en dalen in de stroomvoorziening op te vangen. Bij goedkope setjes worden deze vaak weg gelaten of worden er exemplaren met een te lage capaciteit gebruikt. Enkele problemen die je dan gaat ondervinden:
* Xenonlicht dat dimt of knippert op de maat van de muziek
* Lampen die plots opnieuw starten of gewoon helemaal uit vallen wanneer je grote stroomverbruikers in schakeld zoals achterruitverwarming of wanneer je de motor start. (leuk met een start/stop systeem).
* Lampen die niet goed starten, bijvoorbeeld 1 lamp brand minder fel of brand een andere kleur en wanneer je je licht uit en aan doet branden de lampen weer normaal.
Inverters, bezuinigen ze tegenwoordig ook op en worden gewoon weggelaten. Normaal gesproken zorgt de inverter er voor dat er wisselstroom naar de xenonlamp gaat, deze brand dan mooi regelmatig en geeft een lichtbeeld dan overal even fel is. Als de inverter weg wordt gelaten loopt er gelijkstroom naar de lamp. Het gevolg is dat de lamp aan een kant feller brand, je krijgt dan ook een ongelijk lichtbeeld dat je er simpelweg niet uit krijgt door je lichten opnieuw af te stellen. De lampen gaan ook sneller stuk. Je zal zien dat het xenon lampje aan een zijde zwart wordt omdat alle warmte continu aan 1 kant ontwikkeld wordt en niet gelijk over de lamp verdeeld wordt. De lamp kan hier door zelfs uit elkaar knallen waardoor je allemaal rommel in je koplamp hebt