Xenon op Superb3 - lijkt veel te laag te staan.

Skoda-MAN

Forumguru
zo hoort het lichtbeeld op de weg te zijn (denk aan de oude duplo D lamp) beide lampen schijnen naar rechts verder om een soort van bermlamp te creëren.

2000px-Low_beam_light_pattern_for_right-hand_traffic.svg.png

Bakkertje

Forumguru
Zit er een camera op de auto? Anders zou je de grootlicht assistent kunnen activeren en standaard op aan zetten.
Ik denk dat dat voor jou (en de andere weggebruikers) een betere oplossing is dan het hoger stellen van je verlichting..

fabtdi

Lid
Ik denk dat het lichtbeeld nu al een heel stuk beter is. Of het nog beter kan weet ik niet. Ik zal nog eens kijken of ik foto's kan maken op een weg met vergelijkbare belijning. Dat de linker lamp meer op de berm gericht staat kan inderdaad door het AFS komen, dan draait die lamp bij een gangetje van ergens boven de 50 km/h wat meer naar het midden. Veel hoger kan links niet in verband met verblinding.

Renkie

Forumguru
Zoals ik aangaf: AFS stond uit (schakelaar op dimlicht ipv auto).
AFS staat naar mijn weten alleen aan als de schakelaar op auto staat. Of doe ik daar wat verkeerd?

Of er een camera op zit weet ik niet, volgens mij niet. Ik heb geen ACC of verkeersborden assist. Wel heb ik front assist maar volgens mij werkt dat met een basis radar unit ipv camera.

Het staat absoluut een stuk beter ja maar nog niet zoals het zou moeten vind ik. Maar daar ga ik wel achter komen. Wordt vervolgd!

Renkie

Forumguru
Nou. Ik ben redelijk tevreden :) Heb bewust een groot stuk gereden op een drukke weg in het donker. Geen klachten van tegenliggers gehad. Als ik goed vergelijk dan lijkt dit ook heel erg op de situatie bij fabtdi

Situatie zoals het nu is. Incl foto van het lichtbeeld.
Wat heb ik gedaan:
Originele Vagcom (VCDS) en dit verhaal: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Headlight_Aim_Control_(Xenon_with_AFS) . Gewoon de auto binnen in de garage gezet. Deur dicht en afstellen op de deur.

De lamp aan de bestuurderskant heb ik iets meer naar het midden gezet. 2x rond met de imbus lijkt op een muur nauwelijks effect te hebben (moest echt goed kijken!) maar volgens mij scheelt het X meter verder enorm veel.
Beide lampen had ik ook 2x rond omhoog gezet maar na controle op de weg heb ik die weer snel iets omlaag gezet.

De linker lamp lijkt nu meer naar binnen te schijnen. Dat zwarte gat in het midden is ook weg nu. Een dipje zit er nog wel maar dat is blijkbaar normaal en zie je ook terug in de foto op de muur. De linker lamp gaat ietsje omlaag uiteindelijk maar schijnt niet te hoog. Ook als je achter een andere auto rijdt zie je netjes een goed lichtbeeld ten hoogte van de achterbumper van je voorliggen.

De rechter lamp stond al redelijk goed zoals hier ook al opgemerkt was. Maar aangezien die met name richting berm schijnt en verkeersborden verlicht viel me dat minder op.

Op verzoek: reflectorpaaltjes!

DSC03367.JPG

DSC03369.JPG

DSC03370.JPG

fabtdi

Lid
Volgens mij heb je nu een optimaal lichtbeeld. Dit lijkt heel erg veel op wat ik heb, misschien nog wel iets beter. Helemaal gelijk zal het wel niet worden omdat er twee verschillende auto's worden vergeleken. Ik denk dat je nu heel veel plezier gaat beleven van je Xenon verlichting. Veel goede en veilige kilometers :)

Renkie

Forumguru
Yep. Blij mee zo.
Nog even vergeleken met een Passat (2015), lichtbeeld en hoogte zijn vrijwel identiek. Als je zo de foto bekijkt lijkt het vrij hoog te staan maar het is volgens mij perfect zo. Die Passat is nooit iets aan afgesteld of veranderd.

Wel zie je dat groot licht nu in verhouding iets omhoog lijkt te gaan vanaf de auto. Zie je bij jou ook een beetje. Maar ik heb liever het dimlicht perfect en groot licht wat vrijwel overbodig is dan de originele situatie.

Wel is het bijzonder dat om het goed te krijgen je het blijkbaar zelf moet doen. Er was in totaal 3x naar gekeken door een garage.

DavidV

Forumguru
Toen mijn wagen werd afgeleverd, stonden de lichten veel te hoog geregeld. Navraag bij de garage leerde dat zijn niets gedaan hadden, kwam zo af fabriek. Heb ze toen zelf naar beneden geregeld (tot ze volgens mij 95% goed stonden), en de garage nadien gevraagd om ze fijn af te regelen. Toen hij uit de garage kwam, waren ze zo naar beneden geregeld dat alles dat verder dan 20 meter weg was, gewoon een zwart gat was... heb ze dus maar weer zelf beter gezet. Garages....

Renkie

Forumguru
Of er klopt iets niet met de werkwijze / apparatuur vd dealer. Of ze kunnen het gewoon echt niet.
Die 20 meter en een zwart gat komt me heel bekend voor en ik snap echt niet hoe het zo moeilijk kan zijn.

Ik vind ook dat de xenonlampen te zwak zijn en te laag afgesteld staan.
Telkens ik met mijn ouders hun wagens rij (BMW) is het contrast treffend, zowel op gebied van hoogte van de lichtbundel, als kracht van de bundel. Skoda had veel beter gewoon een deftige xenonlamp geplaatst ipv die fancy gimmicks als smart light en dat adaptief gezeik.

Af-fabriek Xenon.
Bij afdraaien van de oprit is het einde van de straat verlicht bij de BMW's, bij mijn Superb zie ik het einde van de straat niet.
Ik denk na om straffere xenonlampen te monteren maar naar ik lees moet de voorbumper gedemonteerd worden om bij de koplamp te raken. Heb ook geen zin om condens in mijn lichtblokken te krijgen.

Noord26

Forumguru
Af-fabriek Xenon.
Bij afdraaien van de oprit is het einde van de straat verlicht bij de BMW's, bij mijn Superb zie ik het einde van de straat niet.
Ik denk na om straffere xenonlampen te monteren maar naar ik lees moet de voorbumper gedemonteerd worden om bij de koplamp te raken. Heb ook geen zin om condens in mijn lichtblokken te krijgen.
Wat is een straffe xenonlamp? Af-fabriek zijn ze allemaal ongeveer 3200 lumen. En rond de 4300 a 4500 Kelvin (kleur). Je zal niets bereiken met andere lampen. Het is volledig de correcte afstelling daarvan.

Bovenaan Onderaan