Xenon lamp vervangen

Neusie

Actief lid
Hoi

Ik Ben sinds 2 week in het trotse bezig van een Superb 3 Kombi 2.0TDi Style Business en erg tevreden!

Maar nu wou ik vanavond mijn D3S lampen vervangen door 6000K lampen, maar daar gaat het nu ff niet zoals gewenst. Ik kreeg rechts voor de originele lamp er eenvoudig uit, maar Ik krijg zowel de nieuwe als de oude lamp nu niet goed terug in de koplamp, Mede door de krappe ruimte.

Heeft iemand tips, ervaring of een handleiding hoe Ik de geheel koplamp uit kan bouwen?

Hoop op wat hulp.

Daar naast hoop Ik dit forum meer leuke weetjes over mijn nieuwe bolide te vinden.

Thanks all

s-line

Forumguru
Op zich zou je hem er ook weer makkelijk in moeten kunnen krijgen. Je moet gewoon ff goed kijken hoe hij eruit kwam.

Neusie

Actief lid
Was het maar zo makkelijk. Door de krappe ruimte erg lastig om de klemmetjes weer vast te krijgen. Dacht zelf dat D3S lampen altijd gewoon met een kwartslag vast komen, maar bij mijn S3 zit er gewoon weer zo'n ouderwets systeem met metalen klemmetjes in.

Uiteindelijk ipv hele voorbumper te demonteren, de binnenste wielkuipen los gehaald zodat je er vanuit de binnenspatborden er makkelijker bij kunt. Maar aardig klusje

Jee13

Forumguru
Spiegeltje was handiger geweest of foto maken met tel zodat je kan zien hoe het klemmetje exact vast zit

Neusie

Actief lid
Goede tip idd!
Maar was meer de krappe ruimte of te grote handen dat het niet lukte.
Ach 1,5 uur klussen via de wielkuipen en het was alsnog gefixt!

D

Deleted member 20094

Overigens zie je dat nu steeds vaker bij verschillende automerken, dat het vervangen van een lampje eigenlijk niet meer te doen is zonder wat extra gereedschap en een zee van tijd.....even langs de weg e.e.a. vervangen is er niet meer bij.

Giant

Forumguru
Ik heb begrepen dat men in Brussel bezig is met wetgeving die dit soort praktijken moet gaan voorkomen in de toekomst. Je moet als je verlichting onderweg uitvalt zelf ter plekke een lampje kunnen wisselen, om onveilige situaties te voorkomen. Dat is volgens mij ook de reden waarom je verplicht bent reservelampjes bij je te hebben, anders heeft dat ook geen nut meer. Auto fabrikanten worden zo gedwongen de lamp units weer toegankelijk te maken. Ik kan me dat bericht nog goed herinneren omdat het niet zo heel vaak voorkomt dat men in Brussel zinnige wetgeving bedenkt;)

HaycoOnline

Donateur
Goede tip idd!
Maar was meer de krappe ruimte of te grote handen dat het niet lukte.
Ach 1,5 uur klussen via de wielkuipen en het was alsnog gefixt!

Mijn handen waren ook te groot. Mijn vrouw heeft kleine handen dus heeft zij de lampen voor mij er in gezet. Al met al in 10min had zij ze er in. Mijn vrouw wil ze wel de volgende keer voor je vervangen zegt ze net
Tip voor de volgende keer :)

Overigens zie je dat nu steeds vaker bij verschillende automerken, dat het vervangen van een lampje eigenlijk niet meer te doen is zonder wat extra gereedschap en een zee van tijd.....even langs de weg e.e.a. vervangen is er niet meer bij.
Bij halogeenlampen is dit idd wel een issue. Hoewel het soms ook moeilijk lijkt, maar met twee boutjes de hele koplamunit los is en in 10 min de klus geklaard is. Een Renault Modus is het andere uiterste, bumper moet los en is ongeveer 1,5 uur werk. Dus als oom agent dan de kans geeft om ter plaatse te wisselen, accepteer dan gewoon maar de bekeuring. Maar ach, voor het rindrijden in een Modus zou je eigenlijl al bekeurd moeten kunnen worden :tegek:

On topic. Ditvgaat natuurlijk om Xenonnlampen. Die hebben normaliter een veeeel langere levensduur en zijn door de fabrikanten niet bedoeld om thuis of onderweg te vervangen. Toegankelijkheid heeft daarom minder prio dan design en efficiënt ruimtegebruik onder de motorkap

Bovenaan Onderaan