Xenon lamp gesprongen

Allereerst de beste beste wensen voor 2016.

Vlak voor de jaarwisseling raakte de bi-xenon lamp linksvoor defect (auto van juli 2013 en km stand 39,5k). Eerst zelf even gekeken maar onbekend met vervangen van deze kostbare xenon lampen met de nodige techniek (AFS). Daarom naar de Skoda dealer gegaan en de kunst afgekeken. Het bleek dat het glas gesprongen was. De monteur kon de glasdeeltjes in de lens van de koplamp niet verwijderen.

Mijn vraag is: kan het achterblijven van glasdeeltjes in de lens nog nadelige gevolgen hebben en is het verstandig de glasdeeltjes alsnog met bijvoorbeeld een stofzuiger eruit proberen te halen (indien mogelijk)?

Voor het overige:
Rekening totaal € 210,19 incl. BTW. Arbeid € 18,65. Lamp € 191,54.
Garantie: 2 jaar
Coulance zat er niet in.
Wat mij stoort is dat de monteur de nieuwe lamp onderste boven probeerde te monteren, hetgeen vrijwel onmogelijk is omdat de lengte van de aansluitkabel daarvoor te kort is. De monteur hierop gewezen. Dus ook bij een officiële dealer is de kwaliteit van de arbeid niet altijd gegarandeerd.
 

micky

Forumguru
191!!?? nou, de volgende keer maar even zelf online bestellen en er zelf inzetten lijkt me.....

een D2S van philips kost nieuw €45,- weet zo niet welke er in zit, maar ik denk de D2S
 
Ja, ik weet nu hoe het moet en het vervangen van deze lampen is vrij eenvoudig. 2 Lampen op ebay besteld voor € 75,00 in totaal. Het zouden de originele Philips lampen moeten zijn. We zullen zien.
Behoorlijk veel leergeld betaald. Aan de andere kant is het wel zo dat wanneer je de Skoda prijs gaat ontleden (voorraad aanhouden, garage, etc.) dan kom je toch echt in de buurt van die € 210,19. Maar het blijft een stevige prijs waar ze ook behoorlijk wat aan verdienen.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou er persoonlijk niet zo blij mee zijn als de garage glasresten in de lamp laat. Je lampen (AFS systeem) die justeren elke keer en gaan in bochten iets meedraaien. Daar zit een mechanisme achter. Als daar glas tussen komt :pieker:
 

Spierings

Forumguru
Glas had hij er ook uit kunnen halen, maar dan waren de arbeids kosten denk ik eerder x10 voor het uitbouwen van de bumper en koplamp.
 

andrehj

Forumguru
Afgezien van de hoge lampenprijs bij de dealer (die je van tevoren had kunnen weten, forums staan er bol van) had ik wel verwacht dat ze die glasdeeltjes zouden verwijderen. Stofzuigend met een klein slangetje zou dat toch moeten kunnen? Je moet dan zelf even een klein slangetje aan je stofzuiger prutsen, maar dat zou een beetje handige monteur toch voor elkaar moeten kunnen krijgen?

Overigens ben ik dit fenomeen (kapotgesprongen Xenonlamp) op de forums nog niet eerder tegen gekomen. Welk merk zat erin?
 
45255-d86e79bc371ceb57a6a3f34fdbfba6ad.jpg
de originele lamp bij levering auto
 
Dit is "mijn" eerste xenon lamp, die vervangen is. AFS is toch wel een beetje high-tech, onbekend met de uitvoering, weinig tijd, kon niet snel genoeg een nieuwe lamp ergens kopen voor een redelijke prijs, had de auto (met verlichting) nodig en daarom maar geen risico genomen en naar de dealer gegaan. Ook is mij "de wet van behoud van ellende" niet onbekend, want dan wordt je net door de politie gecontroleerd en een bekeuring erbij.

Wil je de glasresten eruit schudden dan moet je inderdaad de bumper verwijderen om de koplamp te kunnen demonteren. Kassa. Dan komt bij mij al gauw die nieuwe Superb in beeld (natuurlijk is dit niet rationeel, pure emotie).

Ik ga de tip van andrehj volgen. Stofzuigerslang geschikt maken en zuigen maar.
 

error404

Senior Member
Op ebay staan xenon lampen voor 15 / 20 euro (neppers) daar heb ik er altijd eentje van in de auto liggen als reserve lampje. Gaat er een stuk zet ik die er zo lang in (stelt niets voor, zit er in 5 min in) en ga ik op zoek naar een aardige aanbieding. Tip : De rotzooi er wel goed uit halen, mijn lamp had ook een barstje met hele kleine stukjes in de lamp. Daar gaat condens aanzetten en krijg je aan de binnenkant van je lamp lelijke vlekjes.
 

Spierings

Forumguru
@andrehj komt wel vaker voor dat deze kapot springen.

Maar met een stofzuiger uitzuigen gaat echt niet lukken, je komt er niet goed in, er zitten verschillende plekken waar het glas achtervalt en je kan dus de zwaardere grote stukken niet mee zuigen.. Leeg schudden is de beste optie.
 

Cordoba

Forumguru
De slang zoals Skoda-man die heeft geplaatst wilde ik ook plaatsen, ze zijn af-en-toe ook te vinden zonder borsteltje en kosten niet meer dan een handvol euro's.
 

Brightstar1981

Forumguru
Ik heb bij Action een radiator stofzuigerslangetje gekocht, ook handig voor het interieur naast de stoelen te reinigen :
Het borsteltje kan je weg schuiven
63034

Das nu weer eens ook een goeie tip !
Met vrijwel elke stofzuiger kon ik nooit diep genoeg om het interieur te reinigen tussen de zetels.
Bedankt :thumbsup:
 

B@s0302

Senior Member
@Brightstar1981 jij had toch een goed voornemen qua het net houden van de Superb?? En er geen rijdende afvalcontainer van maken?? Dan heb je deze niet nodig :maakmegek::maakmegek:

Sorry even:ot:
 
Voor de liefhebbers nog een aanvulling. Ik heb een handstofzuigertje met daaraan vastgeplakt een slangetje gebruikt.
Het resultaat van het stofzuigen kan je op de foto zien. Waarschijnlijk is dit niet alles wat er aan glas in de koplamp zat. Tot nu toe geen verdere problemen ondervonden. 20160112_142638.jpg 20160112_142638.jpg 20160112_142500.jpg 20160112_142645.jpg 20160112_142500.jpg
 
Bovenaan Onderaan