Xenon koplampunit uitbouwen

OscarK

Nieuw lid
Vorig jaar heb ik mijn O2 ingeruild voor een O2FL die xenonverlichting heeft. Bij mijn vorige O2 heb ik regelmatig de koplampunit uitgebouwd om een lampje te vervangen. Weet iemand of dit zonder problemen bij een koplampunit met xenon gedaan kan worden? De handleiding doet nl. alsof de aanwezigheid van xenon dit heel speciaal maakt (en dit dus door de dealer moet worden gedaan), maar ik zie niet wat er zo veel anders aan kan zijn...

-EDIT: ik wil de stadslampjes vervangen die in de koplampunit zitten, niet de xenon lampen zelf-
 
Laatst bewerkt:

lawewing

Forumguru
Ik had tot voor kort een OII met af-fabriek xenon. Vervangen van een xenonlamp kan je goed zelf doen. Uitbouwen, loskoppelen en xenonlamp vervangen. Dit proces zal bij een OIIFL niet anders zijn, zo lijkt me.
 

OscarK

Nieuw lid
Dat lijkt mij ook. Maar in dit geval gaat het me nog niet eens om de xenon lamp zelf, maar om het stadslichtje ernaast (was niet duidelijk in de OP, mea culpa).
 

Greenarctic

Donateur
In het instructieboekje staat hoe je de lampunit moet uitbouwen. Voor het vervangen kun je het beste een lange smalle punt tang gebruiken om de stekker voorzichtig naar achteren te trekken. De lamp zit daarin. Deze ook met de tang weer terugzetten. Als je het met beleid doet is er geen probleem.

Bijkomstigheid is dat je soms een storing krijgt dat je stadslicht achter defect is maar ga ook deze lampjes maar controleren. Het is kruislings dus rechtsachter is linksvoor....

En voor de Xenon is in de kennisbank een document:
https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/xenon-lampen-d1s-vervangen.177/
 
Bovenaan Onderaan