Xenon koplampen naderhand inbouw O2

Hallo allemaal.

Ik heb een O2 met standaard hallogeen koplampen. Hierin heb ik een xenon setje aftermarket in gemonteerd.

Maar nu heb ik voor weinig :Deen paar originele Xenon koplampen op de kop getikt, maar er doet zich een probleempje voor.

In de Xenon koplampen zitten geen branders en geen voorschakel modules.
Nu kan ik er een gewone D2S lamp in zetten en met een adapterkabel, van D2S lamp naar mijn eigen aftermarket xenon ballast. Deze kabels bestaan gewoon, en lijkt me geen probleem om aan te sluiten.

Ik zit alleen met het verhaal hoogte verstelling. Werken de originele Xenonkoplampen met mijn hoogte verstelling die op het dashbord zit? Kan dit?
Ik heb beide koplampen de Xenon en de Hallogeen met elkaar vergeleken, maar de stelmotoren zien er wel anders uit. Ook de draadkleuren van de stelmotoren zitten op een andere positie in de stekker.
Ik durfde het niet aan om het te proberen in de auto, straks gaat er iets kapot.

Iemmand een iedee om dit werkend te krijgen?
 

MarcoO2

Forumguru
De af-fabriek-xenon werkt in ieder geval niet met hoogteverstelling vanaf het dashboard, die stelt zichzelf na iedere keer dat de auto gestart wordt scherp.
 
De Xenon koplampen werken dus helemaal niet met de knop op het dashbord?
Dit is ook niet op de een of andere manier werkend te krijgen?
 

Ronnie

Forumguru
Ik ben bang dat je hetzelf niet aan de praat krijgt, er zijn een aantal modules(computers) die geprogrammeerd en/of nog geplaatst moeten worden, o.a.:

STG 09 Bordnetz: Byte 00 Bit 1Xenonscheinwerfer verbaut

STG 19 CAN-gateway:Byte 00 Bit 6Xenon Leuchtweitenregulierung
{Leuchtweitenregulierung}
Steuergerät Codierung
STG 55 (Leuchtweitenregulierung) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07
00001 - Frontantrieb
00002 - Allradantrieb
Steuergerät Grundeinstellung
STG 55 (Leuchtweitenregulierung) auswählen
STG Messwertblöcke -> Funktion 08
Messwertgruppe 001
Gehe zu Grundeinstellung

Kan dus nog een aardig ingewikkelde klus worden dit aan de praat te krijgen,
ook zul je waarschijnlijk nog een stuk nieuwe draadboom erbij moeten hebben.
Succes!!(en sterkte....)
 

higgy

Forumguru
Nomad had dit in zijn vorige O2 werkend gekregen. Even een pb'tje sturen en tevens de zoekfunctie gebruiken, er is meer over geschreven alhier.
 

nomad

Senior Member
Nomad had dit in zijn vorige O2 werkend gekregen. Even een pb'tje sturen en tevens de zoekfunctie gebruiken, er is meer over geschreven alhier.

Allen was het verschil dat er in de mijne wel lampen en ballasten zaten. Het was inderdaad 1 bitje veranderen. Hoogte regeling gaat niet werken. Die wordt aangestuurd door de sensoren die de stand van de auto meten. En die heb je niet als je geen af-fabriek xenon hebt.
 

hemi24

Forumguru
Xenon heeft een automatische hoogteregeling, waarbij er een referentiemeting wordt gedaan aan de voorste en achterste draagarm (bestuurszijde als ik me niet vergis).
auto met xenon heeft dan ook maar één stelwieltje in het dashboard: die voor de dimming van het dashboardverlichting; wieltje voor de hoogteverstelling is afwezig.


Nog even een persoonlijke opvatting:
Kan het nou voor eens en voor altijd afgelopen zijn met die illegale Xenon-setjes en die irritante blauwe neplampen..! Die rotrommel verblind als de pest, met name in de koplampunits van Golf IV!!!
 
ik heb het erin zitten, ik heb de lenskoplampen gekocht van superskoda.com en een goed canbus xenon set erin gezet, heb een supermooi lichtbeeld en het is haast niet van origineel te onderscheiden!

en nee hemi24 het verblind absoluut niet! de koplampen geven geen strooi licht!

gr martijn

ps de hoogteregeling werkt nu gewoon via het stelwieltje!
 

Bakkertje

Forumguru
en nee hemi24 het verblind absoluut niet! de koplampen geven geen strooi licht!

Het gaat niet alleen om strooilicht. Het gaat er juist om dat als je een keer mensen achterin hebt de koplampen automatisch naar beneden bijgesteld worden. Dit is overigens ook verplicht voor auto's met Xenon vanaf een bepaald bouwjaar (weet niet exact welk bouwjaar). Overigens is dan ook een reinigingsinstallatie verplicht. Dus je APK goedkeuring kun je waarschijnlijk wel vergeten, hoe bijna echt het ook lijkt, zonder automatisch hoogteverstelling en sproeiers komt het niet goed.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
@ bakkertje:

Is pas vanaf 1-1-2007 verplicht (hoogteverstelling en sproeiers). Hiervoor is het bij de APK geen probleem zolang je lichtbeeld maar goed is.
 
Hoogte verstelling moet werken als het op de auto zit, maakt niet uit welk bouwjaar. Ik ben zelf keurmeester dus dat weet ik.

Maar ik kan het dus vergeten wat betreft de hoogte verstelling van de xenonkoplampen.
Maar ik vraag me nog steeds af of dat stelmotortje niet te verbouwen of om te bouwen valt.
Is het niet mogelijk dit anders aan te sluiten ofzo ? Of is het echt onmogelijk ?

Zal ik dan maar uitkijken naar gewone H7 Lens lampen en daar xenon in zetten?
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Ik heb dat wel gedaan (H7 met aftermarket xenon).

Kun je de stelmotortjes uit je oude h7 lampen niet overzetten naar de lenslampen?
En passen de stekkertjes wel van de verschillende motortjes?

Denk dat de functie van de motortjes, ongeacht de koplamp, hetzelfde is.
 
De hallogeen koplamp heeft een stelmotor met 3 draden, blauw, bruin en zwart.
De Xenon heeft een stelmotor met 4 draden blauw, bruin en 2x zwart.

Ik heb gekeken of de stelmotoren overgebouwd kunnen worden, maar dit is volgens mij niet mogelijk. De bevestiging is compleet anders.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Hmmm, dit lijkt me wellicht iets voor de elektricsche medeforummer. Extra draad heeft misschien met de extra sensoren op de draagarmen te maken. Denk dat het toch mogelijk moet zijn.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het nagekeken in m'n schema: 3 draads/4 draads stelmotoraansluiting wordt gekoppelt aan het verlichtingsmodule, voor Xenon is dit een andere dan voor halogeen. Ook de achteras sensor wordt hierop aangesloten.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
maar als je stekker van de xenonmotortjes (min 1 draad voor de achteras..) aansluit opde originele bedrading zou het dan werken? zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
 

Ronnie

Forumguru
Is niet zo simpel...... de 4e draad gaat ook in het verlichtingsmodule, de achterassensor ook....Ik ben bang dat ook de stelmotor niet gelijk is(weet het niet),
maar waarschijnlijk werkt de Xenon verstelling met een stelpotmeter in de motor welke zich aanpast aan de sensorwaardes. Dus wanneer de auto achter doorzakt zal de sensorwaarde veranderen en middels de potmeter in de motor zal deze bijtrekken tot de waardes weer gelijk zijn. (werkt ongeveer hetzelfde dan een modelbouwservo)
 
Hmmmmm, :crazy: wordt een moeilijk verhaal dus.

Ik moet ook zeggen dat de stelmotoren van beide lampen er compleet anders uitzien.

Waarschijnlijk werkt de Xenon verstelling met een stelpotmeter en de hallogeen niet.
Ik begin langzaam in te zien dat het waarschijnlijk niet gaat lukken.:407:

Heeft er iemmand nog een setje Hallogeen Lens koplampen in de aanbieding?:D
 
Het gaat niet alleen om strooilicht. Het gaat er juist om dat als je een keer mensen achterin hebt de koplampen automatisch naar beneden bijgesteld worden. Dit is overigens ook verplicht voor auto's met Xenon vanaf een bepaald bouwjaar (weet niet exact welk bouwjaar). Overigens is dan ook een reinigingsinstallatie verplicht. Dus je APK goedkeuring kun je waarschijnlijk wel vergeten, hoe bijna echt het ook lijkt, zonder automatisch hoogteverstelling en sproeiers komt het niet goed.

ik snap wat je bedoelt, maar daarom heb ik ook de koplampen van superskoda gekocht, deze werken wel met de hoogteverstelling! mijn auto is van 2006, dus heb geen koplamp reinigings installatie nodig, maar de koplampen moeten wel zijn goedgekeurd voor xenon en dat zijn de projector koplampen van superskoda!

gr martijn
 
Bovenaan Onderaan