Xenon Inbouwen ervaringen

Dag mensen! ik heb een Octavia 1.9 TDI combi en wil er graag Xenon in hebben.

Ik had een mooi setje gezien met speciale can bus Ballasten en 6000 K

Wat zijn jullie ervaringen met het inbouwen en vooral hoe en waar hebben jullie de ballasten gemonteerd?

Jullie nog ervaringen welke setjes Xenon goed zijn? Ik had zelf al wel wat rondgekeken.
 

Bijlagen

  • 0007166635.jpg
    0007166635.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 60

MarijntjeTDI

Actief lid
Het is een eitje, heb zelf ook 6000k erin. Achter de koplampen zit een kap die genoeg ruimte bied om de ballasten erin kwijt te kunnen. Inbouwen is dus echt een eitje.
Heb ze zelf uit china gehaald, scheelt behoorlijk wat maar de kwaliteit kan soms te wensen overlaten.
 
En je hebt geen problemen met CAN bus? Ik had namelijk setje gezien van 137 euro met speciale extra platte can bus ballasten. Maar als alles achter de kap zonder boren kan worden weggewerkt is dat natuurlijk wel erg fijn!
 

hemi24

Forumguru
Graag alleen Xenon inbouwen als je ook bijpassende lampunits toepast: ik wordt helemaal knetter van die handige jongens die xenon inbouwen in een standaard reflector: meer hinderlijk strooilicht als effectieve lichtbundel!!! :mad:
 

MarijntjeTDI

Actief lid
ALs je daarna je lichten je lichten goed af lat stellen en regelmatig schoonmaakt is er met standaard lichtunits ook niets aan de hand.
 

cvegreen

Forumguru
Ik rij nu een geruime tijd met een scooter in plaats van met een auto . Ik rij er dagelijks mee naar mijn werk. Ik moet zeggen , als er een beetje regen op mij scherm van mijn helm is , dan haal ik alle after market xenon lichten er zo uit. Goed afgesteld of niet . Die verblinden mij allemaal. zelfs de orignele xenon lichten zijn op het randje af op gebied van verblinden. Echter als ik met de auto ben heb ik er geen last van . Dan zie ik zelfs de irritante strooi amper . Dus voor ons scooter/motor rijders , doe het helemaal of doe het niet is mijn conclusie . Dus pas ook je units aan als je xenon plaatst .
 

nomad

Senior Member
Als je CAN ballasten gebruikt dien je ook de de programmering ervoor in te stellen. Als je xenos xenon in wilt bouwen niet.
 
Als je CAN ballasten gebruikt dien je ook de de programmering ervoor in te stellen. Als je xenos xenon in wilt bouwen niet.

ik heb pilot xenon gemonteerd, en niets geprogrammeerd. wat en waarom dient er een software aanpassing gedaan te worden?
alvast mijn dank voor jullie antwoorden.
 
Ik laat het setje natuurlijk wel even goed afstellen bij de garage!

Maar mensen ervaring om de ballast te monteren in de harde plastic kap die achter de koplampen zitten?
 

nomad

Senior Member
Als je OEM inbouwt of CAN ballasten gebruikt dien je het boordnet te programmeren voor Xenon verlichting aangezien er een veel hogere startstroom nodig is. Bij die troep die je bij de xenos, halfords of pilot koopt of zelfs alles wat iedereen maar gewoon in de reflectorkoplampen monteert hoef je dat niet. Ik heb echt een gruwelijke hekel aan al die mensen die zo nodig met xenon willen rondrijden in koplampen die daar totaal niet voor geschikt zijn. Of je gebruikt projectorlampen of spaart gewoon door totdat je ze gewoon af-fabriek kan bestellen. Het strooilicht is met deze regendagen echt enorm irritant. Ik had laatst zo'n goochem achter me met 12K xenon in zijn Golf IV trendline. Ik zag alleen maar een paarse waas in mijn spiegel.
 

hemi24

Forumguru
helemaal eens met Nomad, krijg steeds meer de neiging om een dergelijke sjonnie met zo'n Golf IV / Megane coupe / etc. domweg van de weg te drukken. Zijn meestal ook nog de types die op je bumper hangen met gladde zomerslicks...

Strooit als een discobal met die standaard reflectoren...
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Kan me enigszinds vinden in je statement: Feit is dat de xenon in reflectorlampen meer strooilicht produceert dan in een een lenslamp maar blijf erbij dat er veel aan te doen is om het te verminderen. Daarbij kan niet iedereen nog eens een paar honderd euro stukslaan voor zoiets extra's als lenslampen met hoogteregelingen en sproeiers. Daarbij komt ook dat er nog mensen zijn die die lampen niet vanwege het sjonnie-gehalte in hun auto bouwen maar vanwege het extra licht en de rest van de auto gewoon netjes onderhouden. Iedereen over een kam scheren die reflectorlampen heeft in combinatie met xenon vind ik dus te kort door de bocht.
 
ik heb ook "rommel"(waarom?) van Pilot, maar dan in canbus uitvoering. moet je dan ook de programmering aan laten passen?

en geven projector-koplampen ook een beter licht beeld?(zonder xenon)
het is namelijk de bedoeling deze te monteren.
 

Hlsmn

Nieuw lid
[FONT=&quot]Beste Skoda (Xenon) fanaten,[/FONT]
[FONT=&quot]Iedereen die voor of tegen is vergeet één ding. Wat zegt de wet hierover? Ik heb maar even gekeken bij de Permanente eisen en de APK. De tekst spreekt voor zich. Auto’s van na 31 december 2006 hebben zwaardere eisen dan daarvoor.
[/FONT]
[FONT=&quot]Kortom laat andere weggebruikers geen hinder ondervinden van jouw hobby of geef echt geld uit en koop iets goeds.
[/FONT]
[FONT=&quot]Mijn verlichting, en ik woon in het buitengebied, werkt prima en geeft voldoende zicht.
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren[/FONT]
[FONT=&quot]1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:[/FONT]
[FONT=&quot]a. twee grote lichten;[/FONT]
[FONT=&quot]b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Artikel 115[/FONT]
[FONT=&quot]Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:[/FONT]
[FONT=&quot]a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;[/FONT]
[FONT=&quot]b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan[/FONT]
[FONT=&quot]niet voorzien van het volgende symbool: (Driehoek met hoogspannings symbool)[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]
clip_image002.gif
[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]Artikel 116[/FONT]
[FONT=&quot]Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.[/FONT]
[FONT=&quot]Artikel 117[/FONT]
[FONT=&quot]Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.[/FONT]
[FONT=&quot]Artikel 118[/FONT]
[FONT=&quot]1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.[/FONT]
[FONT=&quot]2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.[/FONT]
[FONT=&quot]3. Aan de eis als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.[/FONT]
 
Mensen, De eisen aan de verlichting zijn weer aangepast. Men bekeurt nu pas indien de tegenliggers echt worden verblind! (goed afstellen moet genoeg zijn) en men bekeurt ook niet voor een Xenon setje in een Halogeen koplamp. Puur vanwege het feit dit niet te handhaven is! (denk aan amerikaanse auto's )

Wat betreft het programmeren van de BC is mij niks over bekend. De slim CAN BUS ballasten doen zich namelijk voor als een normale H7 lamp met dezelfde weerstand en daarom levert dit geen problemen op. (zo zou het moeten werken)

En wat betreft het doorsparen voor een auto met standaard Xenon, niet iedereen heeft daar het geld voor. Ik ben 26 deze auto heb ik zelf prive gekocht en bevalt erg goed maar ergens houdt het op.
 

nomad

Senior Member
Kan me enigszinds vinden in je statement: Feit is dat de xenon in reflectorlampen meer strooilicht produceert dan in een een lenslamp maar blijf erbij dat er veel aan te doen is om het te verminderen. Daarbij kan niet iedereen nog eens een paar honderd euro stukslaan voor zoiets extra's als lenslampen met hoogteregelingen en sproeiers. Daarbij komt ook dat er nog mensen zijn die die lampen niet vanwege het sjonnie-gehalte in hun auto bouwen maar vanwege het extra licht en de rest van de auto gewoon netjes onderhouden. Iedereen over een kam scheren die reflectorlampen heeft in combinatie met xenon vind ik dus te kort door de bocht.

Kom ik terug op mijn eerste opmerking: Of je doet het goed of je doet het niet. Het is toch van de zotte dat ik last heb van het feit dat iemand er geen geld meer voor over heeft en er dus voor kiest om mij te verblinden als je achter me rijdt ? Ik zie zelfs van die sjonnies rondrijden met xenon in de mistlampen ! Ik rij 65000 kilometer per jaar dus ik weet waar ik het over heb. Er rijden ook Volvo's rond met xenon zonder projectielenzen. Perfect lichtbeeld. Waarom ? Ze zijn aangepast voor xenonverlichting. Standaard reflectorlampen zijn dat domweg niet.

skodacombigroningen zei:
Mensen, De eisen aan de verlichting zijn weer aangepast. Men bekeurt nu pas indien de tegenliggers echt worden verblind! (goed afstellen moet genoeg zijn) en men bekeurt ook niet voor een Xenon setje in een Halogeen koplamp. Puur vanwege het feit dit niet te handhaven is! (denk aan amerikaanse auto's )

Wat betreft het programmeren van de BC is mij niks over bekend. De slim CAN BUS ballasten doen zich namelijk voor als een normale H7 lamp met dezelfde weerstand en daarom levert dit geen problemen op. (zo zou het moeten werken)
Kun je mij eens uitleggen hoe dat afstellen gaat ? Een halogeen lichtbundel is een vrij geconcentreerde lichtbundel die tot op zekere hoogte te stellen is. Alleen de hoogte namelijk. Xenon in een halogeen reflectorlamp is niet af te stellen. Er komt een enorme bundel strooilicht uit en de enige manier om te stellen is de bundel helemaal naar beneden te richten. Heb je lekker veel licht voor je auto en niemand heeft er last van.

Ik heb ook niks gezegd over het programmeren van de BC (boordcomputer ?) maar over het boordnet. Dat is iets heel anders.
 
Bovenaan Onderaan