Xenon en ruitensproeiervloeistof perikelen

floyd2

Forumguru
Er zijn ook mensen die dagelijks bij het droogtrekken van hun ruiten ook even de koplampen met een doek of trekkertje schoonmaken (zoals ik bijvoorbeeld).

:DAls daar de aftermarketxenongebruikers eens een voorbeeld aan namen,dat zou de helft al schelen met verblinden!!
Die missen natuurlijk meestal al een sproeier/wisser voor de koplampen en een zijruitje wissen kan dan nog net maar de koplampen is wel erg veel moeite.(doen ze er eerst xenon in voor meer licht om vervolgens de boel zo te laten vervuilen dat de uiteindelijke lichtopbrengst minder is als een halogeenexemplaar en worden de medeweggebruikers lastig gevallen met strooilicht wat alle perken te buiten gaat)
Overigens ben ik van mening dat sproeiers ook niet alles zijn en die rare wissertjes van vroeger veel beter waren om een koplamp goed schoon te krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
@floyd2: ik denk dat die rare wissertjes van vroeger, veel makkelijker waren, maar nu vrijwel onmogelijk te realiseren. Het koplamp-'glas' van een moderne auto is in alle richtingen zo gebogen, dat het een hele opgave is om daar een goed werkend (eenvoudig) wissertje voor te ontwerpen.
 

andrehj

Forumguru
:DAls daar de aftermarketxenongebruikers eens een voorbeeld aan namen,dat zou de helft al schelen met verblinden!!
Die vieze glazen zijn maar een klein deel van de oorzaak van de idiote hoeveelheid strooilicht van die after-market Xenon bagger (van mij krijgen ze dan ook allemaal grootlicht terug!).

Belangrijkste oorzaken zijn (volgens mij):
1. After-markte xenon lampen worden gebruikt in een reflector-koplamp, i.p.v. een koplamp met een lenzenstelsel. Die reflectoren hebben voor Xenon gewoon veel te veel strooilicht. Het is niet voor niets dan af-fabriek Xenon altijd gecombineerd wordt met lenzen.
2. De vorm en positie van de lichtbron van een Xenon lamp wijkt sterk af van die van de originele halogeenlamp, waardoor het lichtbeeld niet meer klopt.
 

Chatslet

Forumguru
Dat is zeker niet altijd zo. Met een knap aftermarket setje gaat het perfect. Alleen, die kosten geld.
 
Bovenaan Onderaan