Xenon en ruitensproeiervloeistof perikelen

rickvandevelde

Senior Member
Nu tijdens de winterse omstandigheden word ik gek van het verbruik van de ruitensproeiervloeisof in mijn Superb.
Bij elke 1e en 5e keer bij gebruik van de ruitensproeier worden ook de sproeiers van de xenonsproeiers geactiveerd.
Naar mijn mening veel te vaak waardoor het reservoir zeer snel leeg raakt.
Bovendien als je net de auto gewassen hebt sproeit ook de voorkant van de auto nat en is dus zo weer vies.

Kan dit op een simpele manier anders worden ingesteld?

motomarz

Senior Member
Uitzetten, sproeien en weer aanzetten is wel een optie,
maar als je de verlichting standaard op automaat hebt staan
wil je het wel vergeten in de 'haast' om te sproeien.
En als het donker is wil je niet een stukje zonder verlichting rijden...

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn vorige auto (OII business met xenon) werkte het ook wel goed om de eerste keer héél even de sproeistand aan te tippen.
De koplampsproeiers bleken dit - als het maar kort genoeg duurde - als een sproeibeurt mee te "tellen", hoewel daar vooraan feitelijk niets gebeurde. Kon ik tenminste de volgende 4x weer rustig alleen de ruit sproeien...

Canon-Eye

Forumguru
Hoop voor je dat het bij je S2 ook werkt - en dat ze dus niet "het foutje van de OII hebben opgelost"...

floyd2

Forumguru
Aan de andere kant,als je ruit al 5 keer besproeid is dan zullen je koplampen 5 keer zo vies zijn.:grin:
Tenzij je bij elk spettertje je ruiten wist zal het waarschijnlijk toch wel nodig zijn om de koplampen te reinigen?

VEEJAY

Forumguru
Heb ooit voor een forumlid de interval wat langer gezet ik geloof nu na 20x ipv 5x met vcds, was bij een Yeti.

Canon-Eye

Forumguru
Aan de andere kant,als je ruit al 5 keer besproeid is dan zullen je koplampen 5 keer zo vies zijn
Dat gaat niet zomaar op want doordat je de ruitenwissers gebruikt, wordt een geringe mate van vervuiling mooi uitgesmeerd en bij te weinig regen of opspattend water tot een grijze droge film getrokken, zodat je er niet goed scherp meer doorheen kan kijken.

Je hoeft niet door je koplampglas te kijken (mocht dat wel zo zijn, dan is er al iets vrij fundamenteel misgegaan!). Verder zitten de lampeglazen eerste rang voor het opvangen van opwervelend water, wat nieuw vuil meebrengt maar ook grotendeels met vuil en al erafspoelt. Daardoor (en omdat er niet aan geveegd wordt) blijft het glas wat beter doorstraalbaar voor het licht van die xenonpit. Alleen als je effe stilstaat wil het glas nog wel eens lekker warm worden, dus opdrogen met achterlating van het vuil.

Een interval van 5 à 10 x is op zich niet zo gek. Waar ik moeite mee had, was het feit dat je de sproeiduur van de koplampen niet kunt regelen. Het is altijd alles of niks, terwijl zo'n superdouche lang niet altijd nodig is.
Overigens vond ik ze ook wel makkelijk om bumperklevers tot wat meer afstand aan te manen...

andrehj

Forumguru
Bij mijn vorige auto (OII business met xenon) werkte het ook wel goed om de eerste keer héél even de sproeistand aan te tippen.
De koplampsproeiers bleken dit - als het maar kort genoeg duurde - als een sproeibeurt mee te "tellen", hoewel daar vooraan feitelijk niets gebeurde. Kon ik tenminste de volgende 4x weer rustig alleen de ruit sproeien...
Ik gebruik dit truckje bij mijn MJ2012 S2 ook. En het bespaart inderdaad liters vloeistof. Moet nog eens dat aantal van 5x via VCDS verhogen, maar vergeet dat steeds.

hemi24

Forumguru
Bij het faceliftmodel van de OII ging het truukje niet meer op: kort aantikken van de ruitensproeiers resulteert hoe dan ook in een grote wolk op de koplampen...

rickvandevelde

Senior Member
Vandaag testje gedaan met kort de ruitensproeier inschakelen.
Bij mij werkt het helaas niet.........ook dan gaan de xenon sproeiers ook aan.
Dan maar een keer oplossen met vag-com

Cyrus

Actief lid
Bij mij is het nu ingesteld op xenon sproeien ééns in de 10x en daarmee haal ik een acceptabele 8.000 - 10.000 op één tank ruitensproeiervloeistof. Daarvoor (1:4 af-fabriek) nog géén 5.000km op één tankje ruitensproeier. Is met VCDS inderdaad heel simpel in te stellen.

mikehotel

Actief lid
Tsss.... je druk maken over wat extra verbruik van de ruitensproeiers. Vuile koplampen met Xenon verlichting, da's erg fijn voor je medeweggebruikers.... :ahum:

andrehj

Forumguru
Er zijn ook mensen die dagelijks bij het droogtrekken van hun ruiten ook even de koplampen met een doek of trekkertje schoonmaken (zoals ik bijvoorbeeld). Die hebben het niet nodig dat de installatie dat ook steeds doet.

Cordoba

Forumguru
..... Waar ik moeite mee had, was het feit dat je de sproeiduur van de koplampen niet kunt regelen. Het is altijd alles of niks, terwijl zo'n superdouche lang niet altijd nodig is.
Overigens vond ik ze ook wel makkelijk om bumperklevers tot wat meer afstand aan te manen...

Heb je vaak last van bumperklevers aan de voorkant?:shocked:

Overigens zoals al gezegd, je hoeft zelf niet door het lampenglas/lampenplastic te kijken, maar het vuil erop veroorzaakt behoorlijk wat irritant strooilicht, en naarmate je licht blauwer is van kleur, des te meer last hebben je tegenliggers ervan.

Canon-Eye

Forumguru
Heb je vaak last van bumperklevers aan de voorkant?
Nu je 't zo vraagt: weinig, eigenlijk. :crazy:

Maar goed, ik zal het even simpel (*) zeggen: er waait bij lampen sproeien zoveel water langs en over de auto dat klevers achter mij dit vol op hun voorruit - of als het een motor is: vol op het vizier - krijgen. Doorgaans werkt dat prima.

(*) gelukt, denk ik: in deze zin staan alléén woorden van niet meer dan twee lettergrepen...:winkie:

Bovenaan Onderaan