greenlinediesel

Senior Member
Allereerst Merry Christmas beste mensen van het forum! Wat heb ik toch weer veel aan jullie gehad afgelopen jaar, waarvoor dank!

Toch heb ik nog even wat hulp nodig zo aan het einde van 2017. Ik heb onlangs alle verlichting aan de voorzijde (DRL, stads, mist en dim-licht) laten vervangen door een combinatie van Xenon (dimlicht) en LED (de rest). Het enige wat intact is gebleven is het halogeen groot-licht.

qzyuXZv4Z6rcyQnQsoUYULJEXSMrcIgy9cPHFPIQM1EMIZAnx6IOTV66oPRdj39MCRxARf3RxLK_G_nzJ7aQ=w2872-h1456


Ziet er allemaal super strak uit, en het lichtbeeld is 100x beter, want die originele lampen van de Fabia Combi GL.. man man man wat kwam daar geen licht vanaf....

Nu is er een probleem; als ik sein met mijn grote licht (55W halogeen, origineel) krijg ik een storingsmelding op het dashboard dat er een lamp kapot is... ik de auto uit, en je raad het al.. beiden lampen doen het prima.

Heeft iemand enig idee waar dit door kan komen? Verschil in wattage misschien tussen de Xenon en halogeen, dat de boordcomputer hierdoor in de war raakt?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Bedankt weer!
 

greenlinediesel

Senior Member
Jij ook een vrolijk kerstfeest!

De klacht die jij omschrijft is typisch voor een Fabia waar een aftermarket xenon set in is gegaan.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-ii-met-xenon.3888/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-ii-met-xenon.3888/

Zie bovenstaand topic, ook gelijk voor de oplossingen
Hoi Harm, dank voor je antwoord. Maar deze set is "canbus" proof. Misschien moet er nog een extra hid canceler tussen? Ik ga van de week even ledjes in de grote kijkers stoppen. Kijken of de melding dan weg is. En anders knallen we de fucntie eraf met Vcds. Wordt vervolgd!
 

CDK

Forumguru
Canbus proof is een leuke marketing term, maar verschilt van auto tot auto, de ene van hetzelfde type reageert anders als de andere. Aftermarket xenon zorgt vaak voor kostbare problemen, soms snel en soms pas na langere tijd, maar het kan je zelfs een boordnetmodule kosten.
 

Antera

Donateur
de foutmelding zou niet mogen maar het kan goed komen door de xenon die geplaatst is die daardoor problemen geeft met je bcm als deze al niet overleden aan het raken is. Je zal de eerst niet zijn die door een aftermarket (budget) set zijn bcm sloopt
 

greenlinediesel

Senior Member
de foutmelding zou niet mogen maar het kan goed komen door de xenon die geplaatst is die daardoor problemen geeft met je bcm als deze al niet overleden aan het raken is. Je zal de eerst niet zijn die door een aftermarket (budget) set zijn bcm sloopt

Kan je "overleden aan het raken" wat nader uitleggen? Wat zou er precies fout moeten gaan in de BCM na aftermarket Xenon? Ik ga nog een HID-canceler proberen, maar zo vaak gebruik ik mijn grote licht ook niet (meer) dus de melding zit mij er prima eigenlijk.

Thanks voor je antwoord!
 

Antera

Donateur
De after market xenon stuurt nogal wat storingen over de draden terug de BCM in. De BCM kan niet tegen deze hoogfreq signalen waardoor de BCM overlijd. Vooral de goedkopere set zijn niet goed genoeg ontstoort vandaar
 

greenlinediesel

Senior Member
De after market xenon stuurt nogal wat storingen over de draden terug de BCM in. De BCM kan niet tegen deze hoogfreq signalen waardoor de BCM overlijd. Vooral de goedkopere set zijn niet goed genoeg ontstoort vandaar

@Antera Oke oke, bedankt voor je uitleg. Toch nog maar eens even een belletje naar het inbouwstation dan voor die HID canceler.
 

Mr_Margucci

Actief lid
@Antera wat jij zegt over de after marlet xenon geldt dat voor alles wat after market is ? Of zitten er goede tussen ? Zo ja, waar dient men dan op te letten bij aanschaf ?

@greenlinediesel and what about the led's ? Ik heb tot nu toe alleen de drl's vervangen met led is me goed bevallen. Zou nog wel de mistlampen en stadslichten willen doen.. welke heb jij daarvoor geplaatst. ?
 

Antera

Donateur
@Antera wat jij zegt over de after marlet xenon geldt dat voor alles wat after market is ? Of zitten er goede tussen ? Zo ja, waar dient men dan op te letten bij aanschaf ?

Helaas is daar weinig van te zegge. Ik heb me daar niet in verdiept maar heb al verschillende merken en soorten voorbij zien komen waarmee problemen kwamen. Ik zou de gok zelf niet durven wagen in ieder geval.
 

Sero

Lid
Goedendag heren misschien dat iemand mij nog kan helpen. Het is een oude topic maar wilde het toch proberen.
Ik zag toevallig dit topic en heb een soortgelijk probleem op mijn octavia.

Ik heb zelf fabrieks af xenon dimlichten.

Mijn grootlicht was halogeen h1. Ik heb in plaats hiervan. H1 led verlichting ingezet Vervolgens kreeg ik een foutmelding. Daarna heb ik weerstanden bij gekocht Waarna de foutmelding verdwenen is. Het volgende probleem is nu als ik de grootlichten aanzet dan gaan die na 3 seconden uit. En komt de foutmelding weer terug, dus ik kan er wel mee seinen, maar eigenlijk niet aan laten.

Weet iemand hier een oplossing voor?
 

brepus13

Forumguru
Gewoon lekker je gloeilampen er weer in zetten?

Er zit nou eenmaal verschil in de LED markt. Welk merk heb je er nu in zitten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

EdK

Forumguru
Uiteindelijk zijn het 2 lampen in 1 lamp
En de weerstanden staan in jouw geval waarschijnlijk alleen over de dimlichten en dus niet over de grootlichten
En bij gebruik van de grootlichten meet de boordcomputer dus de verkeerde weerstand (lager) en geeft dus de melding lamp defect !

Weet niet welk soort / merk led lamp je erin hebt gepropt ( linkje / foto ) maar kijk anders eens bij
https://hilox.eu/automotive/h1?cat=149

Dan zal er nog ongetwijfeld gereageerd worden door andere leden dat je ze bij Ali stukken goedkoper kunt verkrijgen.
Maar dat is aan jou om daar te bestellen !
Verder is er nog genoeg met de zoekfunctie van het forum over LED lampen te vinden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Sero

Lid
Er zitten inderdaad Aliexpress merk lampen in :)

Dimlicht is al fabrieks xenon. Alleen de grootlichten heb ik gewijzigd en daar tussen de weerstanden gezet. Maar zoals eerder aangegeven, is het foutmelding wel verdwenen tot je de lampen langdurig wil aanzetten. Na 3 sec vallen ze uit en krijg weer de melding.
Denk ook dat ik maar halogeen weer terug moet zetten dan, wanneer ik verder gaat reizen naar het buitenland.
Led vind ik wel persoonlijk mooier schijnen maar goed, als nie gaat gaat het niet.
De prijzen van de lampen met het link die je me hebt gestuurd is wel schrikken voor mij. Die zullen ongetwijfeld wel werken. Maar veel te duur voor me voor de grootlicht.

Ieder geval bedankt voor de reacties . Ook van het verleden ben ik veel geholpen door iedereen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

brepus13

Forumguru
Het gaat waarschijnlijk wel maar niet met je ali lampen. Als je het echt nodig zou hebben ivm verre reizen zou ik hilox misschien proberen. Grote kans dat ze storingsvrij zijn.
 
Bovenaan Onderaan