Wrappen van dak 03 Combi

Cordoba

Forumguru
Ik heb met Plastidip (heb hier geen aandelen in ;) al een paar onderdelen gedaan en heb geen sinaasappelhuid maar ik gebruik het niet op de conventionele manier want dan kan je idd dit verschijnsel voorhebben en dat is naar mijn mening niet zo mooi.

Ik heb wat testjes met plastidip gedaan, en gemerkt dat direct na het spuiten je een sinaasappelstructuur lijkt te hebben, maar als je voldoende lagen (dikte) aanbrengt, trekt dit vanzelf weer strak tijdens het drogen.

Wat het schoonmaken betreft: je kunt plastidip gewoon wassen, en ook voor beschadigingen in de plastidip zijn er reparatiemethoden te vinden op YouTube, waarbij je bij de juiste aanpak eigenlijk onzichtbaar plastidip kan herstellen.

Overigens die 100 bar, zal direct na de pomp gemeten zijn bij die autowasserettes, en met de verkeerde nozzle gebeurt er dan ook veel: als je die druk op je lans hebt staan, is het genoeg om bij een verkeerde nozzle ook het beton te beschadigen!! en kun je dus 'steenslag' op je auto veroorzaken als je op betonnen/stenen ondergrond spuit op korte afstand.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Overigens die 100 bar, zal direct na de pomp gemeten zijn bij die autowasserettes, en met de verkeerde nozzle gebeurt er dan ook veel: als je die druk op je lans hebt staan, is het genoeg om bij een verkeerde nozzle ook het beton te beschadigen!!
Nou, zó makkelijk gaat dat nou ook weer niet, hoor.
Ik heb ooit eens een certificaat Toezichthouder Hogedruk Reiniging gehaald - en tijdens die cursus een aantal malen met drukken van 1000 tot 1500 bar aan de slag geweest. Dáármee krijg je uiteindelijk wel een gat in een betonnen klinker gespoten, maar dan ben je echt nog wel even op zeer korte afstand bezig!

Bij afstanden vanaf zo'n 15-20 cm kan er in een wasstraat echt niet veel misgaan.
 

Cordoba

Forumguru
1000 bar, stond de komma wel goed:sterretjes: (ik ben ooit bezig geweest met waterstraalsnijden, en zelfs daar heb je niet zulke drukken)

Ik heb de ervaring dat bij reinigen van betonnen vloeren, die vanwege vetlaag op de vloer gevaarlijk glad werden, bij reinigen op korte afstand de stukjes beton echt in je gezicht sprongen (bij gebruik van een lans van een meter lengte, dus gewoon rechtop staand), en bij een druk tussen 100 en 140 bar achter de pomp, hierbij moet ik wel aantekenen dat er miniscule beschadigingen van het beton waren vooraf, waardoor er makkelijker stukjes afbrokkelen. Bij het echt gaten in betonspuiten, heb je het over een andere orde van grootte, ik heb het echt over stukjes die net iets groter zijn dan zandkorrels (maar bij de snelheid die die 'zandkorrels' meekrijgen, is het niet bevorderlijk voor de staat van je lak).

Edit: @Canon-Eye : waren die drukken niet in PSI? dat klopt beter en dan zit je met 1500 psi, iets boven de 100 bar.
 

serum

Senior Member
Volgens mij gebruik je bij watersnijden 3000-6000 bar.

er bestaan hogedrukspuiten die 1000 bar weg zetten. (maar die persen dat niet door een nozzle van .1 mm hoor :) )
 

blokart

Senior Member
HD pompen boven de 1000 bar is niet zo ongewoon in professionele omgeving, ooit een pomp zien werken
van Mammelman die 750 bar gaf voor het reinigen van de mantels voor zuigwalsen in de papierindustrie.
 

CDK

Forumguru
Kan wel degelijk hoor!! Ik kom ook wel eens (zakelijk) op een adres waar ze reinigen met 1200bar waterdruk, wel uitkijken waar je op spuit want door dun metaal 'snij' je inderdaad doorheen
 

Joske

Forumguru
bij ons zijn drukken van 1200 bar en meer vrij gangbaar.. wordt gebruikt voor het reinigen van afvalwaterputten of zeer grote bekkens op de waterzuivering. Maar druk zegt niet alles, debiet bepaalt of jij de hogedruklans kan vasthouden of niet. Maw de doorsnede van de spuitmond.

Voorbeeld als ik tijdens een training met de brandweer een 45'er (slang met doorsnede van 45mm) moet vasthouden met een waterdruk van 10 bar (dat is bij ons de druk op het net) kan ik je verzekeren dat mijn armen flink pijn beginnen te doen na een kwartier. Daarom dat wij eigenlijk steeds een 'aanval' inzetten met 2 personen, die 2e persoon ben ik enorm dankbaar als die in mijn rug komt staan zodat we samen de ontstane krachten kunnen opvangen.

Bij een grootschalige interventie (lees, langdurige interventie) en je niet anders kan dan 1 persoon op een slang te plaatsen gaan we er zelfs bij zitten. Op de brandslang, zo kunnen we gerust uren aan een stuk een wagon of tank koelen ;)

En in onze plants reinigen we met hogedruk van +- 150bar, daar waar frequent gereinigd wordt, is de gepolierde beton ondertussen al terug ruw geworden.. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
In het land van het industrieel reinigen is die 1500 bar ook nog best gebruikelijk - en die moet je ook behoorlijk stevig vasthouden. Bij het inschakelen krijg je een flinke duw als je er niet op bedacht zou zijn.

Voor doelbewust watersnijden worden inderdaad aanmerklijk hogere drukken gebruikt. Wat ik bedoelde aan te geven, is dat je ook met een 1500 bar reinigingsstraal een betonklinker kunt doorsnijden - niet dat dit een reguliere toepassing is. Maar het geeft een idee van de krachten waarmee je dan speelt: vergis je niet, dit kan tot levensgevaarlijke verwondingen leiden bij een kleine onoplettendheid.
 

Desperado

Forumguru
Heel normaal 1500 bar. Ik heb bij een industrieel cleaner gewerkt en die had een speciale hd pomp die ook 1500 bar leverde. Mij is toen idd ook verteld dat je er nooit voor mag gaan staan. Die straal gaat dwars door je heen.
Ontopic: Mijn vorige werkgever doet ook aan bestickeren, wij hadden een leen 106 die helemaal geel gestickerd was een een zwart gewerkt dak had (kan zo even niet op de benaming komen) dat gele was een gewone sticker, kon prima tegen wassen enzo, maar was erg gevoelig voor steenslag e.d Het zwarte was veel steviger en beschadigde ook niet.
 

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar is er veel veranderd aan de drukken voor waterstraalsnijden, of mijn geheugen bedriegt me: in mijn herinnering in de jaren 90 ging het om drukken tussen 500 en 1500 bar, al dan niet met abrasief materiaal.

Maar back on topic dan maar.
 

Desperado

Forumguru
Nog even off topic. De dikte van de straal is natuurlijk ook bepalend hoe makkelijk water ergens doorheen gaat. Een hele brede 1500 bar straal zal denk ik minder snel ergens doorheen snijden als een geconcentreerde 500 bar.
 
Bovenaan Onderaan