Wrappen interieurdelen

Niels83

Forumguru
Hallo,
Lijkt me in mijn dashboard (fabia) denk ik ook wel mooi en leuk om te doen.

Zijn er op het internet, duidelijke beschrijvingen hoe je dat doet?

Wat ik zie is dat je folie er op legt en dan krimpt met een verf brander? Is dit dan wel plakfolie?

DannyG

Forumguru
@Middag : Ik sta binnenkort ook voor deze taak bij onze OIII. Zoals anderen hier ook al zeggen, stoor ik me mateloos aan de glanzend zwarte delen van de GPS en het stuur en ook de "metaalinleg" in de deuren en rond de versnellingspook vind ik er maar cheap uit zien.

Maar waar ik schrik voor heb, is het demonteren van de onderdelen. Daarom mijn vraag hoe je eigenlijk dat paneeltje hebt verwijderd gekregen? Voor de GPS heb je speciale tooltjes en voor de plaatjes rond de versnellingpook dien je de zijwanden van de middenconsole los te vijzen. Maar hoe doe je dat paneeltje dat jij hebt gewrapped?

Alvast bedankt ;)

Middag

Forumguru
Het is plakfolie. Door te verwarmen wordt het flexibel. Je kan de folie beperkt uitrekken. Door voorzichtig te verwarmen komt het weer terug in z'n oorspronkelijke vorm. Als je tevreden bent even doorverwarmen zodat de vorm fixeert. Het gevaar is anders dat bij zonneschijn in je auto de folie weer naar z'n oorspronkelijke vorm gaat. Het doorverwarmen voorkomt dit. Scherpe hoekjes moet je iets inknippen. Altijd met iets simpels beginnen. Zo moeilijk is het niet.

Paneeltje kon ik zo lostrekken. Wat hier helpt (je hebt toch een föhn nodig) is ook voorzichtig verwarmen. Kunststof wordt dan flexibeler en je maakt minder snel wat stuk. Hoe dan ook.. Er is altijd een risico.

DannyG

Forumguru
@Middag : bedankt voor de snelle reactie. De werking van zo'n folie me bekend. Zit zelf uit te kijken naar een 3M DI-Noc in gebrushte aluminium, titanium of zwarte aluminium.

Ik vraag me wel af hoe dergelijke folies zich na langere tijd gaan gedragen. Je hebt het daar over het terug naar de oorspronkelijke vorm van de folie gaan. Maar ook bv de kleurvastheid en zeker de hechting aan de randen zijn een beetje een vraagteken. Ik weet wel dat je van 3M best de primer gebruikt voor moeilijker te hechten plaatsen ... maar wat de praktijk zegt, heb ik nog nergens tegen gekomen.

En ja ... dat demonteren van zo veel mogelijk onderdelen ... het zal toch een beetje met een klein hartje zijn :bloos:. Desalniettemin ga ik er in de loop van de komende maanden werk van maken ... als ik een mooi interieur wil hebben, moet ik m'n grenzen verleggen :D.

In ieder geval heb je een topresultaat behaalt :thumbsup:.

Groetjes,

Danny

Middag

Forumguru
Ben ooit begonnen met de 1 serie van vrouwlief. Dit was een gebruikte auto met wat gebruikssporen op de zilveren lijsten. Ben er toch lang mee bezig geweest toen. Uiteindelijk ben ik niet ontevreden.

Dit is antraciet geborsteld aluminium. Er zit zelfs structuur in!

image.png image.png image.png

DannyG

Forumguru
Dat ziet er gewoon prima uit zeg :thumbsup:. Als ik zo ver geraak mag ik al héél blij zijn ... wow!

Level42

Forumguru
Mooi ! Pianolak is leuk in de showroom maar niet in de praktijk.....altijd smudgy door vingers....

Niels83

Forumguru
Wat doen jullie met de opdruk die er standaar op zit? Zoals de kachel symbolen bij de verwarming knoppen?

Lijkt me leuk eens te proberen. We hebben 2 fabia's dus eerst die van mijn vrouw maar doen.

Tuulster

Forumguru
Ik zou het wel willen proberen op de onderdelen met pianolak maar ik heb geen idee hoe ik ze los moet krijgen.
  • Rand rondom de columbus
  • Afwerking rondom de versnellingspook
  • Afdekklepje voor het telefoonbakje
  • Pianolak rand op het stuurwiel
Iemand hier een idee hoe deze onderdelen te verwijderen?

Tuulster

Forumguru
Exact! Daarom zou ik eerst precies willen weten hoe je deze delen los krijgt.
Dus mocht er iemand rondlopen met deze kennis......

DannyG

Forumguru
@Tuulster :

• Rand rondom de columbus
-> Om het GPS scherm uit de middenconsole te krijgen, heb je een speciaal tooltje nodig (vier stangetjes met een weerhaakje dat je in vier gaten op de rand van de GPS haakt). Daarmee trek je het scherm uit de console. Zelf ben ik daar nog niet aan toe gekomen, maar ik hoop dat als ik het doe, het zwarte deel dmv schroefjes kunnen losgeschroefd worden (of klikken).
  • Afwerking rondom de versnellingspook
-> Naar aanleiding van info die ik hierover heb ontvangen, zitten je de zijkanten van de middenconsole met twee vijzen vast (één gepositioneerd ter hoogte van de pedalen en aan de andere kant bij de passagier). Daardoor zou je de zijwanden wat moeten kunnen lossen waardoor dit plaatje los komt te zitten. Een lepelachtig tooltje zou nodig zijn om de rand rond de versnellingspook los te klikken.
  • Afdekklepje voor het telefoonbakje

-> zie hierboven
  • Pianolak rand op het stuurwiel

-> ik denk niet dat dit te demonteren valt (net zoals de inleg van de deuren), maar ik ben van plan om een poging te doen om het te wrappen zonder te demonteren. Als je je stuur 180° draait zodat de zwarte rand van boven komt te liggen, denk ik wel dat het doenbaar moet zijn.

Dat is wat ik op dit moment weet en in de komende maanden ergens plan te doen :jaja:

Tuulster

Forumguru
Top! @DannyG . Enige dat ik 2 keer lees is "een speciaal tooltje" en die heb ik niet (net als jij) hmmm...:pieker:
Nog maar eens rustig bekijken.
  • Middenconsole rond de versnellingspook gaat waarschijnlijk wel lukken met een plastic bandenlichter als "tool".
  • Het scherm van de columbus is een spannender "tooltje" en ik durf het niet aan om met de föhn de columbus te bewerken.
  • Stuur, na wat ervaring met bovenstaande te hebben opgedaan, zou moeten kunnen zonder demontage.....

DannyG

Forumguru
Top! @DannyG . Enige dat ik 2 keer lees is "een speciaal tooltje" en die heb ik niet (net als jij) hmmm...:pieker:
Nog maar eens rustig bekijken.
  • Middenconsole rond de versnellingspook gaat waarschijnlijk wel lukken met een plastic bandenlichter als "tool".
  • Het scherm van de columbus is een spannender "tooltje" en ik durf het niet aan om met de föhn de columbus te bewerken.
  • Stuur, na wat ervaring met bovenstaande te hebben opgedaan, zou moeten kunnen zonder demontage.....

Ik heb de mosterd uit volgende berichtje gehaald:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/luchtrooster-dashboard-midden-vervangen.29607/#post-608654

@Joske maakte mij er attent op. Je kan hem ook altijd contacteren, als je nog meer info nodig hebt.

Ik heb deze tooltjes inderdaad niet, maar ik ben her en der navraag aan het doen bij gasten die ook veel met auto's bezig zijn of ik niet zoiets kan lenen. Aankopen en na één keer gebruiken niets meer mee doen lijkt me ook zo stom.
Als ik er op die manier niet uit geraak, dan zal ik het wel aankopen natuurlijk. Ik hoop over een tweetal weken te gaan zien voor de verschillende DI-Noc folies en dan ga ik er aan beginnen (na tien wees-gegroetjes en een paar onze-vaders :laugh:.

Voor wat betreft de GPS: als je de rand eraf kan vijzen of klikken, dan denk ik niet dat je veel schrik moet hebben om te föhnen. In het andere geval zal het inderdaad iets anders zijn. Dat zal ik nog even moeten afwachten.

ljo13

Lid
Dit is antraciet geborsteld aluminium. Er zit zelfs structuur in!

Heb je nog enig idee waar je dit gekocht hebt en wat voor soort folie dat is? Ziet er namelijk echt prachtig uit en heb interesse om iets gelijkaardigs te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan