Witte lichten

Yannick1993

Nieuw lid
Hallo,

ik zou graag witte lichten vooraan plaatsen. Maar dan gewoon witte lampjes, geen xenon-kit.
Weet er iemand welke soort lampjes dit dan zijn (gewoon 12 Volt of?)?

Danku!
 

turboturbo

Forumguru
Hoi Yannick1993

Welkom op dit forum met je Fabia!

Je vraag is een veel gestelde; kijk o.a. eens in het volgende draadje (gaat weliswaar over een Yeti, maar eigenlijk gewoon over H4 halogeen verlichting, want je schrijft dat je niet geïnteresseerd bent in Xenon)

-> Welke verlichting ter vervanging van H4 pitten in Yeti ?

Of je kunt een zoek actie doen rechtsbovenin.

Er zijn diverse 'witte' halogeen pitjes, maar echt wit wordt het niet met halogeen techniek. Wat men bijv. wel probeert is met een truucje bepaalde kleuren van het licht blokkeren, zodat het licht blauwer wordt (en dus iets 'witter') Wit licht bestaat nl. uit een totaal pallet / verhouding van alle kleuren zoals je misschien wel weet (als je hebt opgelet bij tekenles). De koude kleuren worden dan wel doorgegeven (bijv. met blauw gekleurd glas), en de warme kleuren niet. Per saldo houd je dan lichtopbrengst tegen, waardoor je theoretisch minder lichtopbrengst hebt.

Maar zo simpel ligt het niet, het menselijk ook reageert ook verschillend op verschillende kleurtemperaturen, maar daar weet ik niet genoeg van af.

De GP thunder halogeen lampjes zijn volgens mij wel aardig en vrij populair. Ik vond het geen porum om blauwe pitjes in m'n reflectorlamp te zien. Ieder zijn meug, kortom :)

Ikzelf heb halogeen OSRAM night breakers, en ik heb het idee dat ze een stuk feller zijn / meer licht geven, maar ik zou er niet bij durven zweren.... (kan ook placebo effect zijn)
 

Joaker

Nieuw lid
Ik heb de GP Thunder ook gehad. Vond het blauwe schijnsel in de reflector (bij gedoofde lamp) niet mooi en de lichtopbrengst is erg slecht.
Heb nu ook de Osram NightBreaker Plus. Deze lampen geven echt meer licht en hebben ook een bescheiden blauw schijnsel.
 

Yannick1993

Nieuw lid
Oké, bedankt iedereen!

Ik ga denk ik dan gaan voor OSRAM night breakers, aangezien de thunder een blauwe schijn heeft als de lichten uit staan lijkt me de andere wel beter omdat deze ook feller licht geven. Iemand een idee van prijs en waar te kopen online? (betrouwbare site)

Groeten
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb mijn Osram's bij de eerste de beste (goedkoopste) Ebay winkel on-line besteld. Voor minstens de helft goedkoper incl. verz. kosten dan hier in NL verkrijgbaar (ze kwamen uit de UK dacht ik).
Wel eventjes geduld natuurlijk omdat het van ver kan komen.

Van die Bosch lampen die @Fabia noemt, zijn ook de kleine 5W5 in 'xenon blue' stadslampjes verkrijgbaar. Edit: Osram heeft ze ook in 'cool blue'. Maar die kun je natuurlijk ook in LED gaan zoeken.

Let wel, dat je voor de Fabia I H7 nodig hebt (dimlicht) Grootlicht is een losse, aparte lamp in de koplamp unit.
 
Bovenaan Onderaan