Wit uitslaan sierlijst Superb Combi MY 12

Dirkmk1

Senior Member
De chrome sierlijsten rondom de raamstijlen van mijn Superb Combi uit maart 2012 slaan steeds verder wit uit.
Ik gebruik alleen a-merk poetsmiddelen (Poorboys // Meguiars) en de wagen wordt wekelijks afgespoeld en twee wekelijks met de hand gewassen.

Dit probleem aangekaart in november 2012 bij de eerste VOI beurt (Skoda Verdaat Veldhoven), men was er onbekend mee en kreeg het ook niet weggepoetst met de eigen poetsmiddelen, het probleem is doorgezet naar de importeur en deze heeft het weer doorgezet naar de leverancier, waarvan nog geen reactie is gekomen.

De overige chromendelen op de auto blijven wel mooi glimmen, dus alleen de raamsierlijsten slaan melkwit uit...

Heeft iemand hier ervaring mee?

(de rest van het wagenpark is ook afkomstig uit de SKODA//VAG-stallen en voorzien van sierlijsten, hier komt dit probleem niet voor)
 

s-line

Forumguru
Dit is wel een VAG kwaal hoor, de gene die bij ons op werk de protech behandeling doet, plakt ook alle lijsten van Audi en vw af voor dat hij gaat beginnen met de behandeling anders slaat al het chrome wit uit zegt hij!
 

Cordoba

Forumguru
De vraag is of je Meguiars zomaar als A-merk kunt rangschikken (in elk geval niet al hun producten).

Het belangrijkste is, dat je eerst moet weten of het een aanslag is óp het chroom, of dat het beschadiging van het chroom zelf is (of een blanke lak die misschien op het chroom zit)?
Je moet eerst weten waar het probleem zit, voor je het kunt oplossen. Als je wast, of bijvoorbeeld met kleien aan de gang gaat, of met PB-Professional polish, verdwijnt het wit op het chroom dan, of wordt het erger?

Ik bedenk net, het is niet zo dat het wit, kunststof is dat onder het chroomlaagje zit?
 

andrehj

Forumguru
Hetzelfde probleem (wit worden van Chroom) had ik op mijn Skoda logo's voor- en achterop, die netjes onder garantie zijn vervangen. Voor deze actie bestaat het nummer 66F1.
 

eddiea

Forumguru
Bij mij slaan ze ook wit uit en is zeker niet van de poets of wasstraat (is mijne nog nooit in geweest). Heb al van alles geprobeerd. Kleien is de beste manier maar helemaal weg krijg je het niet. Komt ook gewoon weer terug. Dat ze bij Verdaat zeggen dat ze er nog nooit van hebben gehoord is ge***. Mijne komt er ook vandaan en heb ze er ook op gewezen. Er zijn heel veel vag modellen die dit probleem ook hebben.
 

Giant

Forumguru
Helaas herkenbaar. De mijne is nu 2 jaar oud maar ik heb dit al vrij lang. Ik heb een combi.
 

Cordoba

Forumguru
@eddiea: ooit geprobeerd, om behalve te kleien ook aanvullend te polijsten? Als het met kleien verdwijnt, is het zeer waarschijnlijk een aanslag die er op komt. Als het ruwheid zou zijn (zou craquelee kunnen zijn, waarbij je met kleien de losse deeltjes/bladders verwijdert), zou na het kleien de glans niet 100% terug komen.
 

eddiea

Forumguru
Ik heb wel is polish geprobeerd maar dan niet icm kleien. Volgende keer zal ik het is proberen. Het is een monnikenwerk.......
 

rickvandevelde

Senior Member
De lijstjes zijn ook niet echt van chroom maar er is een geeloxeerd laagje aangebracht.
Vooral VAG auto's en mercedes hebben hier problemen mee.
Bij de vaak goedkopere auto's is de kwaliteit van de lijstjes beter, raar maar waar.
In Duitsland (waar deze auto's vandaan komen) heeft met hiervoor al het "VDA conform" autowassen in het leven geroepen.
 

Cordoba

Forumguru
Rick kun je uitleggen wat 'VDA conform' autowassen inhoudt?

Overigens gebruik je volgens mij een verkeerde term: eloxeren is het kunstmatig aanbrengen van een dikkere oxidelaag op aluminium, en we hebben het hier over chroomlijsten?

Zie ook: http://www.aluminium-winkel.nl/aluminium/index.php?item=6 (overigens staan hier ook wat foutjes in met betrekking tot laagdiktes, en wordt ten onrechte geen verschil gemaakt tussen zuiver aluminium, en alu dat bijvoorbeeld silicium bevat).
 

rickvandevelde

Senior Member
@cordoba: VDA=Verein Deutsche Automobilindustrie. VDA conform autowassen betekent dat de duitse autoindustrie aan wasstraten regels oplegd betreffende het autowassen.
Maximale PH waarden worden bepaald evenals waterdrukken, kettingbaanhoogtes en wasmaterialen.
PH waarden hebben te maken met het verkleuren van de sierlijsten.
 

Cordoba

Forumguru
@eddiea: duidelijk, maar de topicstarter heeft het in zijn beginpost over 'chromen lijsten', dus daar ben ik vanuit gegaan. Overigens kan een matte lijst precies hetzelfde materiaal zijn, het verschil tussen mat en glanzend is de ruwheid. Mat, heeft een oppervlakte ruwheid waardoor opvallend licht in allerlei richtingen gereflecteerd wordt.

@rickvandevelde: pH-waarde geeft aan in hoeverre een vloeistof zuur of basisch (loog) is. Bij maximale pH-waarde moet ik aan een basisch middel denken? (hoe hoger de pH, hoe sterker het loog/de base is. Is er ook een minimum pH-waarde, om zo de zuurgraad te beperken?
Achtergrondinfo, voor niet ingewijden: pH-waarden lopen van 0 t/m 14, waarbij pH 7 neutraal is (niet basisch en niet zuur), de waarden boven 7 zijn basisch en hoe hoger de waarde (boven 7) hoe sterker de basische eigenschappen. pH-waarden lager dan 7 geeft aan dat je met een zuur te maken hebt, en hoe lager de pH-waarde hoe sterker het zuur. Op het werk hebben we reinigingsmiddelen met een pH van ongeveer 13,5. Dat is zo extreem basisch dat kunststofslangen van de doseerapparatuur iedere maand vervangen worden (anders gaan ze na 5-6 weken lekken) vanwege de inwerking van de middelen op de 'plastic' slangen.
 

Dirkmk1

Senior Member
Chromen lijsten rondom de zijruiten staat er in de skoda superb brochure.

@eddiea: duidelijk, maar de topicstarter heeft het in zijn beginpost over 'chromen lijsten', dus daar ben ik vanuit gegaan. Overigens kan een matte lijst precies hetzelfde materiaal zijn, het verschil tussen mat en glanzend is de ruwheid. Mat, heeft een oppervlakte ruwheid waardoor opvallend licht in allerlei richtingen gereflecteerd wordt

Er zijn zoals ik nu lees dus meerdere skoda rijders met dezelfde problemen, dus als Verdaat Veldhoven zegt dat het een onbekend probleem is bij henzelf en de importeur dan is dat niet de waarheid.
 

Dirkmk1

Senior Member
Update:

Skoda Verdaat Veldhoven krijgt geen reactie van de PON (skoda importeur) of leverancier van de chromen lijsten.

Zeggen dat het verstandig is om zelf contact te zoeken met de klantenservice van de importeur.....


Eigenlijk vreemd.... ik koop de auto bij Verdaat Veldhoven, dus dan is het hun verantwoordelijkheid om het op te lossen, of ze het nu wegleggen bij de importeur of leverancier dat maakt mij niets uit.
Als ik bij de BCC een Sony televisie koop en deze gaat kapot of werkt niet goed dan ga ik toch naar de BCC terug, niet naar Sony of leveranciers van Sony.....
 

Noord26

Forumguru
Zo is het precies. Zeg dat je een overeenkomst met hun hebt en niet met een of andere importeur? Beetje proactieve houding is wel noodzaak van een dealer om klanten te behouden..
 
Bovenaan Onderaan