Wisselvallige DSG

BeeJee

Senior Member
Hallo medeweggebruikers,

Mijn race blauwe O3 Fl 1.5 tsi sportline, heeft zo nu en dan een wisselvallige DSG, dat wil zeggen dat hij veelal schakelt zonder dat je het merkt, maar zo af en toe schakelt hij enorm hoog in toeren en dan altijd bij het wegrijden en van 1 naar 2 en dan dan staat hij gewoon in de D stand. Heb geprobeerd in de S stand maar zelfs dan lijkt hij nog sneller te schakelen. Uiteraard had ik me al een beetje ingelezen en de reset van de bak gedaan, echter heb ik niet de indruk dat dat iets opgeleverd heeft. De auto heeft inmiddels 133000 km gelopen en is begin januari 2025 uit de lease gekomen, bij de voormalige leasemaatschappij krijg ik niet heel veel inzicht over de onderhoudshistorie, althans kom ik niks tegen over onderhoud DSG. Hebben jullie tips of moet ik toch maar even langs de DSG dokter in Varsseveld. Verder niks dan plezier tijdens het rijden.
 

JeSko

Forumguru
Geef je dan wat meer gas bij het wegrijden? Zelfs in D stand gaat hij bij iets meer gas geven langer doortrekken in eerste. De bak reageert niet enkel op de S stand of D stand, maar ook aan de manier waarop en hoe diep je het gas in duwt.

Als er geen oh bekend is van de wagen, of de lease wilt niets lossen, zou ik de DSG zowiezo een beurt geven, deze bakken hebben echt goed onderhoud nodig, om de 60.000 km dacht ik.
 

1983jeroen

Forumguru
Standaard schakelt die juist heel snel van 1 naar 2. Misschien is dit al eens softwarematig aangepast?
Ik had het bij mijn 1.5 ook laten aanpassen. Daardoor ging die ook wel wat hoger in toeren.

Bij welke snelheid schakelt hij nu van 1 naar 2?

Deze DSG is min of meer onderhoudsvrij, maar ze koppelingsplaten zijn wel gevoelig voor slijtage
 

BeeJee

Senior Member
Geef je dan wat meer gas bij het wegrijden? Zelfs in D stand gaat hij bij iets meer gas geven langer doortrekken in eerste. De bak reageert niet enkel op de S stand of D stand, maar ook aan de manier waarop en hoe diep je het gas in duwt.

Als er geen oh bekend is van de wagen, of de lease wilt niets lossen, zou ik de DSG zowiezo een beurt geven, deze bakken hebben echt goed onderhoud nodig, om de 60.000 km dacht ik.
Nee juist geen extra gas, gewoon op een beheerste manier weg bij een stoplicht bv. Ga denk ik toch maar even laten uitlezen, het vreemde is dat het maar zo af en toe is.
 

BeeJee

Senior Member
Standaard schakelt die juist heel snel van 1 naar 2. Misschien is dit al eens softwarematig aangepast?
Ik had het bij mijn 1.5 ook laten aanpassen. Daardoor ging die ook wel wat hoger in toeren.

Bij welke snelheid schakelt hij nu van 1 naar 2?

Deze DSG is min of meer onderhoudsvrij, maar ze koppelingsplaten zijn wel gevoelig voor slijtage
Het vreemde is dat hij het maar zo af en toe doet, 9 van de 10 x merk je niet eens dat hij opschakelt.
 

BeeJee

Senior Member
Ga er maar vanuit dat dat niet gedaan in, zo gaat dat bij alle lease maatschappijen. Wordt het onderhoudt niet meer gedaan, omdat de auto er toch uit gaat.
Verder zijn wel alle beurten en onderhoud gedaan, zelfs nog afgelopen december nieuwe winterbanden eronder gezet
 

ESL

Forumguru
Ga er maar vanuit dat dat niet gedaan in, zo gaat dat bij alle lease maatschappijen. Wordt het onderhoudt niet meer gedaan, omdat de auto er toch uit gaat.

Dit herken ik zelf echt helemaal niet. Behoudens eventuele besparingen vlak voor einde looptijd heb ik hier nog nooit iets van meegekregen. Alle voorgestelde onderhoud bij de dealer werd altijd gewoon uitgevoerd. Maar goed, dan stond het dus ook geregistreerd.
 
Bovenaan Onderaan