Wisselend toerental Skoda Octavia II

bestuurder

Nieuw lid
Ik zal een korte situatie beschrijving geven.

We hebben de Skoda Octavia Combi 2011 1.8 TSI DSG7 gekocht in mei 2015. Tijdens de vakantie naar Spanje begon ergens in zuid België de naald van de toerenteller te wippen tussen de streepjes. Je voelde dat de auto inhield en weer versnelde. Toen in Spanje de koffer van het dak was en de fietsendrager eraf was bleef te probleem zich voordoen.

In Nederland zijn we bij terugkomst naar een VAG dealer gegaan en na een proefrit met de chef werkplaats, die het toen ook heeft gezien en gevoeld en er was ook een bonk te horen tussen de D2 en D3. Conclusie na testen en uitlezen: DSG koppelingspakket vervangen, was nu al versleten (160.000km). Twee weken later werd alles uitgevoerd en €1350 betaald.

Een twee weken was alles prima, maar het inhouden en het gewip van van de naald in de toerenteller kwam weer terug. Afspraak gemaakt bij de dealer en tijdens de rit deed de auto niks. Zal je net zien...maar de chef reed erg rustig en behouden. Ook in de werkplaats was er niets te zien dmv de uitlees apparatuur. Nabesproken met de chef, accountmanager en ik heb aangegeven dat ik denk dat het ergens een sensor was die dit veroorzaakt.

Het advies van hun kant was om eens 98 brandstof te tanken. Helaas is het probleem nog steeds aanwezig. Ik heb er nergens eerder iets over gelezen, dus wie oh wie kan ons helpen?
 

newwolf84

Forumguru
Beste @bestuurder, ten 1e welkom op hét Skodaforum, ten 2e zou het fijn zijn als je je even zou voorstellen in het daarvoor bestemde topic.

Om op je probleem terug te komen, helaas ( denk gelukkig ) heb ik daar geen ervaring mee. Zie wel dat je een 1.8 TSI hebt, geen idee of het olieverbruik hier ook mee te maken kán hebben.

Misschien dat er hier wel mensen zijn met soortgelijke ervaringen.
 

miles

Senior Member
Hoi bestuurder,

Als je op het moment van inhouden/versnellen op de cruise control reed, zou ik het daarin zoeken.
Wanneer de auto, zonder dat de cruise control is ingeschakeld, zowel gaat inhouden alsook gaat versnellen, dan zou ik toch weer meer aan de DSG bak denken.

Bij een motorisch probleem kan ik mij wel voorstellen dat de auto gaat inhouden, maar versnellen.......??
De hierboven gegeven suggestie rond het olieverbruik lijkt mij in ieder geval niet ter zake doende. Ook bij een hoog olieverbruik gaat een auto niet inhouden en al zeker niet versnellen.

Er zitten hier op het forum een paar leden die écht technische kennis van ons merk hebben. Wellicht dat zij je nog beter kunnen adviseren. Per saldo denk ik dat je met dit soort problematiek toch het beste bij een goede garage kan aankloppen.
 

bestuurder

Nieuw lid
Beste Miles.

Dank voor je reactie. Het ligt niet aan de cruise control. Ook olie is niet van toepassing op dit probleem...
De naald van de toerenteller zie je tussen twee streepjes echt op en neer gaan en je voelt het ook aan de auto. Dat bedoel ik met inhouden en versnellen.
Soms, als ik extreem rustig weg rijd dan blijft de auto gewoon doen, maar bij normaal gebruik komt het weer terug. Kou, warmte, regen heeft geen verdere invloed. Ook koude of warme motor geeft geen aanwijzing.
Er is niets te zien als de elektronica wordt uitgelezen, dus...
Een goede garage: ik heb de werkzaamheden bij de VW dealer laten uitvoeren, echter toen ik onlangs een proefrit deed met de chef werkplaats deed de dsg bak normaal...?? Wet van Murphy.

Wie kan er meer vertellen, waar en waarom dit mss door de dsg wordt veroorzaakt?
 

s-line

Forumguru
Bij welk toerental is verschijnsel? Als het rond de 1750/2000 toeren is zou het kunnen zijn dat de turbo begint druk op te bouwen maar misschien ook net nog niet genoeg. dat zou het schommellen kunnen veroorzaken. Mijn ex 1.8tsi had dit ook lichtjes, en mijn huidige auto heeft dit ook lichtjes(dus de beweging in de toerenteller naald)
 

bestuurder

Nieuw lid
Hey s-line.

Je verhaal snap ik en de situatie die je beschrijft komt idd overeen.
Hoe kan je dit testen?
En dan natuurlijk hoe kan je dit oplossen? Ik kan me namelijk voorstellen dat dit fenomeen niet goed is voor motor en ik wil eigen wel nog een tijdje met deze auto doen.
 

Florus2

Nieuw lid
hallo
is het problem opgelost? en wat was het nou precise? ik heb namelijk precise het zelfde . alleen een 1.2 uit 2011
 

AVONK

Lid
Bij mijn Octavia 2 met 123000 km heb ik de bobines vervangen waarna het inhouden en schommelen toerental op cruise Control over was. Bougies waren met de beurt bij 117.000 al vervangen. Bij mij ook geen fouten in de computer.
 

Florus2

Nieuw lid
Oke ik heb gelijk nieuwe bougies...bougiekabel set en bobine besteld.
Morgen krijg ik binnen. Hoop dat als alles vernieuwd is het over is.
Ik heb alleen maar 1 bobine volgens mij in me auto zitten. Hoop dat dat goed is. Heb via kenteken besteld dus zou wel goed zijn neem ik aan.
 

Luke

Forumguru
Is de motorsturing aangepast? Ik heb recent in een ander topic nog gelezen dat er ook schommelingen in toerental waren in bepaalde situaties. Daar was de oorzaak waarschijnlijk een tuning.
 
@Florus2 heb je het al kunnen inbouwen? Ben zeer benieuwd of het probleem opgelost. Ik heb hetzelfde euvel, maar mijn bougies+kabels zijn 10.000km geleden vervangen. Verwacht niet dat daar dan een probleem vandaan komt.
 

AVONK

Lid
Mijn auto rijdt met de nieuwe bobines prima . Ik heb een 1.6 fsi overigens. Zelfde blok als de 1.4 tsi overigens.
Bougies waren net vervangen, ondanks dat hield de auto in. Na het vervangen van de vier bobines niet meer gelukkig.
 

ertromp

Forumguru
Mijn auto rijdt met de nieuwe bobines prima . Ik heb een 1.6 fsi overigens. Zelfde blok als de 1.4 tsi overigens.
Bougies waren net vervangen, ondanks dat hield de auto in. Na het vervangen van de vier bobines niet meer gelukkig.
Nooit geweten dat een 1.6FSI en 1.4TSI dezelfde blokken zijn...................hoe kom je daarbij?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Vreemde garage want het zijn toch echt verschillende blokken
Het principe van een ketting voor de distributie is hetzelfde en de directe inspuiting voor benzine maar absoluut niet hetzelfde motorblok oid
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan