Wissel banden op dezelfde set velgen

Gege001

Actief lid
Hallo,

Ik overweeg om een winterbandenset aan te schaffen voor mijn SIII.
Ik zie het (mede door de brede wielkasten van de SIII) niet echt zitten om met gewone zwarte stalen velgen te rijden tijdens en de winter (niet echt een fraai zicht) en daarom overweeg ik om op mijn bestaande alu-velgen een stel winterbanden te laten plaatsen.

Geef die dubbele wissel per jaar (op termijn) eventuele problemen ?
Of wat vinden jullie ?
Ervaringen ?

Alvast bedankt voor de feedback !

G.
 

e_19

Nieuw lid
Ik ben als leaserijder niet anders gewend. Nadelen zijn als je met grote velgen rijd, je ook grote winterbanden er om moet hebben. Terwijl een wat kleinere maat voor de wintersituaties meer grip geeft en ook goedkoper zijn. Een ander nadeel is dat je het niet zelf kan doen. Banden op velgen wisselen langer duurt en kostbaarder is, dan gewoon velgen met banden erop wisselen. Voordeel is dat je banden 2x per jaar gebalanceerd, op de juiste spanning gezet en gecontroleerd worden.
 
Laatst bewerkt:

e_19

Nieuw lid
Uiteraard in ieder geval voor grote ritten, maar soms gaat er rustig 2 maanden overheen. Weet zeker dat veel mensen nooit controleren en ook niet weten wat de spanning moet zijn. Dus voor milieu en veiligheid is het zo gek nog niet.
 

servies

Forumguru
Voordeel is dat je banden 2x per jaar gebalanceerd, op de juiste spanning gezet en gecontroleerd worden.
Ik weet niet wat voor bandentoko het bij jou doet, maar bij mij controleren ze de wielen altijd en balanceren ze de wielen opnieuw wanneer dat dan nodig blijkt te zijn...
 

e_19

Nieuw lid
Profile-Abo Aalsmeer... ik bedoelde te zeggen...Als je winterbanden op andere velgen hebt dan je zomerbanden...zul je waarschijnlijk ook zelf wisselen....waardoor je het balanceren dus ook misloopt
 

Horkje

Forumguru
@Gege001 ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als jij.

Mijn ervaring tot nu toe.

Bij de twee voorgaande auto’s heb ik ook altijd de banden op dezelfde velgen laten verwisselen. Waren dan al wel enigszins “ballonbanden” dus voor winter prima te doen.

Men zegt meestal dat het niet heel goed is voor je banden en velgen om deze steeds over te zetten maar ik heb daar zelf eigenlijk geen negatieve ervaringen mee.

Kan me wel voorstellen als je, net als ik nu, met 19” rijdt en 235 breed en 40 hoog er niet heel veel keuze is qua winterbanden.

Ook breed en winterband is waarschijnlijk niet het meest optimale....

Benieuwd wat je gaat doen.
 

Horkje

Forumguru
@derest enzo; de meesten hebben waarschijnlijk toch al wel automatische bandenspanningscontrole?

Zelf loop ik het na het wassen bij zo’n wasbox om de zoveel tijd wel even na. Hoort er gewoon bij. Voor de vakanties sowieso achter altijd even wat harder dan normaal ivm met extra belading en eventuele extra kogeldruk.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mijn mening; geen zomer naar winterbanden wissel doen op dezelfde velgen.

Waarom? Als je heel vaak je schoenen aan en uit doet, slijten ze toch ook sneller, dan dat je ze voor een langere tijd aanhoudt?

Kans op schade aan je velgen is dus ook véél groter als je zomer en winterbanden wisselt op dezelfde velgen.

@Horkje je kan voor de winter inderdaad beter zo smal mogelijke bandjes hebben.
Daardoor is de druk per vierkante cm groter, waardoor meer grip verkregen wordt.
 

heusinkveldb

Forumguru
Ik heb ze heel bewust op staal laten leggen. Looks maakt me in de winter niet uit. Iedere keer de banden eraf maakt ze niet beter. Meer kans op beschadigen. Plakzooi van de loodjes op je velg en als je pech hebt beschadigingen op de plek van de oude loodjes. Nee, voor mij geen geklooi. Zomervelgen gaan eraf en worden grondig gereinigd en in de was gezet. Blijven ze langer mooi en trekken minder vuil aan. De pekel mag zich uitleven op m'n stalen velgen. :D
Voor de kosten hoef je het ook niet te doen. Als je goed zoekt heb je een setje staal voor weinig. Ik was 40 euro kwijt voor originele VW stalen velgen, half jaar gebruikt. :D

In de zomer 17 inch en winter 16.

Mooi naafdopje erop...
http://www.skodaforum.nl/forum/i/de-mooiste-wieldop-onder-een-octavia.28690/page-2
 

e_19

Nieuw lid
Ik heb nu 5 jaar met een Megane in de lease die dus 2x per jaar wisselt van banden op dezelfde velg. Schade is er zeker niet aan de velgen en lood zie je niet aan de achterzijde. Pekelschade etc zie ik ook niet. En de banden zijn na twee seizoenen ook versleten. En waarom zou je 5 maanden wel met minder fraaie velgen willen rijden? :sterretjes:
 

Canon-Eye

Forumguru
Uiteraard in ieder geval voor grote ritten, maar soms gaat er rustig 2 maanden overheen. Weet zeker dat veel mensen nooit controleren en ook niet weten wat de spanning moet zijn. Dus voor milieu en veiligheid is het zo gek nog niet.
Twee maanden is best lang in periodes dat de gemiddelde temperatuur flink daalt of stijgt, aangezien de bandenspanning alleen al daardoor behoorlijk kan variëren.
 

heusinkveldb

Forumguru
Ik heb nu 5 jaar met een Megane in de lease die dus 2x per jaar wisselt van banden op dezelfde velg. Schade is er zeker niet aan de velgen en lood zie je niet aan de achterzijde. Pekelschade etc zie ik ook niet. En de banden zijn na twee seizoenen ook versleten. En waarom zou je 5 maanden wel met minder fraaie velgen willen rijden? :sterretjes:

Ieder zijn eigen mening natuurlijk. Voor mij geldt ook dat 17 inch met 225 banden en verlaging geen goeie optie is voor sneeuwkettingen...
 

e_19

Nieuw lid
Twee maanden is best lang in periodes dat de gemiddelde temperatuur flink daalt of stijgt, aangezien de bandenspanning alleen al daardoor behoorlijk kan variëren.

Tja dat is zo en dat betwist ik niet, het is wat er bij mij in de praktijk gebeurt. Denk dat de meerderheid van de automobilisten nog minder vaak controleerd (of helemaal niet) en dat er bij een bandenwissel in ieder geval door de wisselaar gecontroleerd wordt en dat is winst.
 

Canon-Eye

Forumguru
bij een bandenwissel in ieder geval door de wisselaar gecontroleerd wordt en dat is winst.
Ten opzichte van degenen die er niks aan doen zeker, ja.
Toen ik nog wisselde, deed ik dat altijd zelf op de oprit. Met de CrossClimates is dat niet meer aan de orde, maar ik trek toch om de 4 tot 6 weken het compressortje even mee naar buiten - en eerder als er sprake is van plotseling invallende kou of hitte. En bij een beurt moet ik erop letten dat er op de werkorder een verbod wordt genoteerd om de spanning te verlagen naar de "norm", want ik wil ze standaard op 2,6 voor en 2,8 achter hebben.
 

Horkje

Forumguru
Ik denk dat als je maximaal vijf jaar met je nieuwe auto doet, het misschien allemaal nog wel te doen is het overzetten van banden op dezelfde velg.

Zeker als je zoveel rijd dat je de banden toch na twee of drie jaar moet vervangen. Zelf nooit schade aan mijn velgen gehad door dergelijke wissels.

Denk dat het verschil in breedte dan een goede overweging kan zijn. In de winter smallere banden voor meer grip. Juist dan.

@Peter-036 ik dacht dat bij nieuwe auto’s TPMS verplicht was en dat wel op steeds meer auto’s zit? Wat zou je dan via die ABS eigenlijk meten vraag ik me af. Wil niet offtopic of topic kapen hoor, puur nieuwschierig.

En het zou dat argument weg halen dat banden op velgen wisselen beter zou zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat zou je dan via die ABS eigenlijk meten vraag ik me af.
Een zachtere band leidt tot een kleinere effectieve wielstraal, dus oplopend aantal omwentelingen per tijdseenheid bij gelijke snelheid. De abs-sensoren "zien" dan een verschil in draaisnelheid ontstaan en dat wordt gemeld.

Beide methodes zijn goedgekeurd als signalering van aflopende bandenspanning. Druksensoren zijn wel een stuk duurder.
 

innocenti

Forumguru
Zoek op MP een mooie set lichtmetaal in 17". Banden omleggen moet je 10 a 15 euro per band rekenen. Dus snel 100 per jaar.
Ik heb nieuwe velgen erbij gekocht 205/50/17 op originele Skoda velgen. €995 via de dealer compleet voor banden en velgen. Ik zou met een privé auto niet prutsen met banden omleggen.
 

gdisselkoen

Forumguru
Druksensoren meten daadwerkelijk de luchtdruk per wiel. Het andere systeem neemt alleen een terugval in druk waar. Rijd je al op te zachte banden, dan vertelt het systeem je dat niet. Alleen als de druk nog lager wordt.

Bij het andere systeem is het wel noodzakelijk dat je weet wat de luchtdruk moet zijn.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Gege001 ik rijd al jaren met lichtmetaal waar ik steeds zomer en winterbanden laat wisselen, wel elke 4 tot 5 jaar een nieuwe auto, maar nog nooit is een velg beschadigd bij mij. (door bandenwissel :D)
Ook de banden zijn altijd hun levensduur zonder problemen doorgekomen, die overigens heel vaak korter was (en is) dan de profieldiepte zou veroorzaken. Omdat ik veel rijd en in industriële gebieden kom, heb ik nogal eens iets in een band zitten, die vrijwel altijd een nieuwe band tot gevolg heeft, omdat reparatie in veel gevallen niet meer mag.

Ik heb in het verleden 235/40R18 zomerbanden in de winter gehad met sneeuw en ik kan je vertellen dat dat geen succes is. Nu heb ik 235/35R19, zowel zomer als winterbanden, op dezelfde velgen. Ik heb nog geen ervaring met sneeuw en ijs met deze banden, maar tot dusver werkt het allemaal prima, ze maken vrijwel geen lawaai (Continental Wintercontact), in elk geval minder dan de zomerbanden (Continental Sportcontact 5S), maar dat zijn ook hele slechte banden wat mij betreft. Ik denk wel dat de werking van de brede winterband minder is dan van de smalle, maar tegelijkertijd heb ik al een winterseizoen met deze banden gereden en in Nederland nog nergens last van gehad.

Tenzij je in de bergen gaat rijden met pakken sneeuw, denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen en kunnen brede winterbanden net zo goed als smalle.

Bij de aanloop naar deze auto heb ik ook laten onderzoeken wat beter is voor mijn portemonnee (uiteraard voor mij het belangrijkste), 18 inch wielen met smallere winterbanden naast de zomerset, of de banden wisselen en ondanks dat de 235/35R19 winterbanden prijzig zijn, is deze optie toch goedkoper gebleken voor mij.

Kleinere wielen dan 18" of stalen velgen zijn voor mij geen optie, ik ga niet veel geld betalen voor dikke velgen om er vervolgens de helft van de tijd maar op te rijden. Nogmaals, de gemiddelde condities in Nederland zijn normaal gesproken gewoon niet dramatisch genoeg om hier voor te kiezen.

Bandenspanning controleer ik alleen op het oog. Ik krijg de banden goed op spanning aangeleverd en zolang het systeem niet zegt dat de spanning terugloopt en ik niks zie bij visuele controle, is er niks aan de hand. En het meldsysteem meld al vér voordat je iets kunt zien, weet ik uit ervaring. Ze meldt zelfs wanneer er niks aan de hand is soms. Daarom reset ik altijd een melding 1 keer en kijk of de melding terug komt, waarbij ik wel visueel controleer of er niks zichtbaar aan de hand is.

Overigens controleer ik wel de auto regelmatig visueel, op banden (schade en conditie, incl spanning), verlichting en vloeistoffen.
 
Bovenaan Onderaan