Wintervelgen...

Frank

Forumguru
Hallo.

Ik heb Teron velgen op mijn O3, voor zover ik begrijp passen daar wel winterbanden onder, maar kunnen er dan geen sneeuwkettingen bij.

Ook zijn winterbanden in 17in blijkbaar een pak duurder dan in 16in, dus worden 16in velgen voor de winter plots interessant.

De Rial Milano vind ik wel mooi (en zijn gekeurd voor 9mm kettingen), maar in een "skoda maat" enkel in Titanium (donkergrijs) kleur te bestellen. Ik vrees dat die niet gaan matchen met mijn Rio Red O3C met chroom accentjes. Wat denken jullie? Welke wintervelgen hebben jullie?
 

CDK

Forumguru
mijn wintervelgen zijn 19" geen sneeuwkettingen mogelijk ;)
maar voor de winter is zo'n grijs tint niet verkeerd denk ik, probeer eens een fotoshop, dan weet je het, als je dat zelf niet kan zijn er hier wel leden die dat voor je kunnen en willen doen hoor ;)
 

Remakil

Forumguru
Ik heb de originele 16 inch velgen van de GLBL HB als wintervelg. Heb ze inmiddels mat zwart laten spuiten, dan lijkt het nog wat...
 

BSdV

Actief lid
Heb gewoon een set 16" stalen velgen met doppen... Misschien niet de meest fraaie oplossing, maar voor mij wel de beste. En dan ben ik in de lente weer dubbel zo blij dat ze er weer af kunnen..
 
D

Deleted member 12693

Ik heb de originele 16 inch velgen van de GLBL HB als wintervelg. Heb ze inmiddels mat zwart laten spuiten, dan lijkt het nog wat...
Volgens mij mogen onder die velgen ook geen kettingen.
Ik dacht dat alleen bij de volgende originele Skoda velgen sneeuwkettingen mogen:
- 17" Crystal en de 15" stalen velgen
 

jelleg

Lid
Ik kan melden dat ik 18 inch Alaris velgen heb, en dat daar gewoon sneeuwkettingen oppassen. Alleen niet de 'normale'. Er zijn kettingen welke geschikt zijn voor auto's met weinig ruimte tussen velg en spatbord, en ruimte achter de velg. Dat zijn de merken Rud Centrax en Maggi Trak. Heb zelf de eerste via marktplaats voor 125 euro gekocht. Werkt goed, kijk maar eens naar hun filmpjes op YouTube.

De vraag is natuurlijk of je je lichtmetalen velgen wilt blootstellen aan winterse omstandigheden. Ik heb daar wel voor gekozen, maar heb dan wel een leaseauto en houd mijn velgen goed bij qua schoonmaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RD1970

Senior Member
@Frank, de Rial Milano kun je toch in drie verschillende kleuren krijgen?! Zilver is ook verkrijgbaar hoor! Welke steek heeft de O3 dan precies (zelf nog in blijde verwachting van de mijne, dus kan het niet zelf checken)?
 

andrehj

Forumguru
De Rial Milano vind ik wel mooi (en zijn gekeurd voor 9mm kettingen), maar in een "skoda maat" enkel in Titanium (donkergrijs) kleur te bestellen.
Ook gewoon leverbaar in zilver hoor! En ze bevallen goed, ik heb er acht stuks.
http://reifen-vor-ort.de/alufelgen/rial-milano-6,50-16-2282-A_52053/C_24_325_2282
Ook voor de prijs hoef je het niet te laten, voor 70 euro ga je toch niet meer op staal rijden!
http://reifen-vor-ort.de/alufelgen/rial-milano-6.50-16-2282-A_52053/C_24_325_2282/haendler-plz-46446

Toch zou ik ze nu niet opnieuw kopen, omdat ze niet heel makkelijk schoon te maken zijn door de "hoeken" tussen de spaken.
Mijn huidige voorkeursvelg voor winterbanden zou de Autec Arctic Plus zijn:
2_Freistellen-AUTEC-h400-w400-br0.png

Al is deze met 88 euro wel iets duurder, en ik weet niet of sneeuwketting op de O3 zijn toegestaan op deze velg (met ET42).
 

adee

Senior Member
Dit topic roept bij mij de volgende vraag op: laten sneeuwkettingen zich makkelijk om wielen van verlaagde auto's leggen of moet na een verlaging een kleiner wielformaat gebruikt worden om de sneeuwkettingen er om heen te krijgen?
 

Remakil

Forumguru
Volgens mij mogen onder die velgen ook geen kettingen.
Ik dacht dat alleen bij de volgende originele Skoda velgen sneeuwkettingen mogen:
- 17" Crystal en de 15" stalen velgen
Of het waar is, maakt me niet zo uit... ik wil geen kettingen gebruiken, ik ontloop die bergen wel in sneeuwtijd... ;)
 
Wij hebben nog 17" winter velgen met 205/40/17 winterbanden liggen. Ivm nieuwe remmen moeten we nu over naar 18". Dus wie nog wat zoekt laat maar horen. ;)
 

CDK

Forumguru
Wij hebben nog 17" winter velgen met 205/40/17 winterbanden liggen. Ivm nieuwe remmen moeten we nu over naar 18". Dus wie nog wat zoekt laat maar horen. ;)
Dit hoort in de bazaar thuis, wel een fotootje plaatsen en de specs mét vraagprijs aub ;)
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Sneeuwkettingen mogen onder wel wat meer verschillende velgen, althans hier in Dld. Zal denk ik niet anders zijn in NL.

http://www.skoda-auto.de/service/se...fung/Documents/Serienreifen_Skoda_2013_11.pdf

@BSdV: het heeft wel even geduurd voor ik wist hoe dat document te lezen.
Maareeeuuuu, ik zie voor de O3 met 1.4TSI toch maar een 17" velg telkens terugkomen, en dan is het nog een 6J met 205-band, ET = 45 en kettingen max. 15mm .....
Zie ik dat goed?
En welke velg is dat dan, want ik wou ook winterbanden met kettingen op mijn 17" Teron's leggen en dan een stel 18" zomervelgen +banden kopen .....

I
 

andrehj

Forumguru
Winterband met ketting past waarschijnlijk niet om de Teron, want die velg is vast breder dan 6J (zal wel 7J zijn).
Kettingen om 17" is bij Skoda officieel bijna niet te doen. Gaat alleen met een heel speciale 6Jx17 velg, een maat die after-market niet te vinden is.
Daarom kiezen die meesten die ook sneeuwkettingen willen gebruiken voor de heel gebruikelijke maat 6.5Jx16.

Overigens zijn er mensen die zeggen dat sneeuwkettingen wel passen om een 7 (of 7.5)J x 17 velg (met 225/45R17 band), maar dit is dus niet toegelaten en bovendien wordt vaak bij een stilstaande auto gemeten, terwijl je juist bij de combinatie max stuuruitslag en max invering moet checken of er niets aanloopt. (Denk aan de situatie dat je vanuit een weg een steile oprit indraait)
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Winterband met ketting past waarschijnlijk niet om de Teron, want die velg is vast breder dan 6J (zal wel 7J zijn).
Kettingen om 17" is bij Skoda officieel bijna niet te doen. Gaat alleen met een heel speciale 6Jx17 velg, een maat die after-market niet te vinden is.
Daarom kiezen die meesten die ook sneeuwkettingen willen gebruiken voor de heel gebruikelijke maat 6.5Jx16.

Overigens zijn er mensen die zeggen dat sneeuwkettingen wel passen om een 7 (of 7.5)J x 17 velg (met 225/45R17 band), maar dit is dus niet toegelaten en bovendien wordt vaak bij een stilstaande auto gemeten, terwijl je juist bij de combinatie max stuuruitslag en max invering moet checken of er niets aanloopt. (Denk aan de situatie dat je vanuit een weg een steile oprit indraait)

@andrehj, dat is echt goed en duidelijk geformuleerd.
Het komt er dus gewoonweg op neer dat de 17" Teron-velgen gewoon blijven dienen voor de zomer.
En dat er een setje 16-duimers 6.5Jx16 zal moeten komen met winterbandjes.
Of zie jij nog andere mogelijkheden?
Wat heb je dan zoal in de 16-duimers? En welke bandjes mogen daar dan op?
 

andrehj

Forumguru
Bandenmaat is in 16" altijd 205/55R16. En velgen kun je prima zelf vinden bij bijvoorbeeld Reifen-vor-ort.
Als je zoekt op 6.5J vind je genoeg keus in velgen met "Schneekettenfreigabe" (wel even bij de fabrikant checken).
 
Bovenaan Onderaan