Winterbanden

Happynezz

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Ik wil voor mijn Fabia Combi 1.9 tdi uit 2005 een setje winterbanden kopen.

Bij het zien van een setje met ET waarde 38 kreeg ik bij navraag bij mijn dealer te horen dat de ET waarde 43 moet zijn.
Dit zodat er ook probleemloos sneeuwkettingen onder kunnen.

Ik heb nu een setje gezien waarvan de velgen een ET waarde 37 hebben.
Kunnen jullie mij vertellen of hier wel gewoon sneeuwkettingen onder kunnen of moet het altijd 43 zijn?

Alvast bedankt voor juillie antwoord.

michelover

Forumguru
Sneeuwsok

Ik weet niet of je speciaal sneeuwkettingen onder de wagen wil maar ik had hier ook een probleem mee. Een Octavia RS met 18 inch wielen is namelijk ook niet geschikt voor sneeuwkettingen. Daar ik elk jaar naar de wintersport ga en dus winterbanden onder de wagen heb had ik dus een probleem. Dit was echter eenvoudig op te lossen door de Autosok , een vervanger voor de ketting. Werkt perfect en beschadigd de velgen niet. Ook als er weinig ruimte is tussen band en spatbord zijn autosokken geen probleem.

Captain Hook

Forumguru
Ook als er weinig ruimte is tussen band en spatbord zijn autosokken geen probleem.
Enig idee hoe dat juridisch c.q. verzekeringtechnisch zit?

Op sommigen wegen in de Alpen is er 's-winters kettingplicht. En als er dan een ongeluk gebeurd en een van de betrokkenen had geen KETTINGEN, dan ben je de l*l. (omdat je wettelijk gezien een doelbewuste extra risico hebt genomen)
Iemand die weet of de status van de autosok=ketting?

Zo heb ik al ollanders gezien in Oostenrijk die voor het ontbreken van kettingen en/of winterbanden al aardig financieel de boot in gegaan zijn.

Mark

Banned
Autosok is niet erkend! Enkel goedgekeurde kettingen tellen als er een kettingplicht is.

joergarms

Senior Member
Toch blijf ik mijn twijfels houden bij die Sock.
Vooral als je op tussenstukken minder sneeuw/ijzel hebt, dan lijkt me dat die sock snel slijt.
Ik hou het nog mooi bij m'n kettingen.

Maar anderzijds, voor degenen die anders geen ruimte hebben is het een ideale oplossing.

Constant

Erelid
Autosocken werken slechts beperkt, ze komen matig (Michelin) tot slecht (alle andere merken) uit de testen wat betreft veiligheid (en daar koop je ze voor). Ze werken nog redelijk op verse sneeuw, maar op de weg ligt meestal platgereden ijzige sneeuw en daarvoor heb je winterbanden icm kettingen nodig (winterbanden op ijs geeft weinig tot geen veiligheid, ook niet bij een 4WD, dus ook dan kettingen erop). Slijtage van autosocken is extreem, maar veel mensen hoeven maar eenmaal in de 5 jaar hun kettingen te gebruiken.

Ikzelf heb geinvesteerd in de Maggi Autotrak, echte kettingen maar zo geconstrueerd dat ze geschikt zijn voor kleine wielkasten. Ongeveer 250 tot 300 Euro, maar dat vind ik mijn veiligheid zeker waard. Ze gaan er in enkele minuten om, dus je bespaart ook tijd. Autosocken kosten ongeveer 100 Euro en zijn versleten na 1-3 keer gebruiken, als je lang met je Traks doet dan ben je op termijn goedkoper uit. Voor de zekerheid toch mijn kettingen erop gedaan, want ik wist (ondanks 4WD met winterbanden) niet wat ik de laatste 10 km aan situaties zou tegenkomen.

Tot mijn verbazing zag ik afgelopen winter ook Zwitsers prutsen met zomerbanden. Een Audi met dikke zomerbanden + kettingen kwam zelfs bij een zeer lichte helling niet meer vooruit op platgereden sneeuw en deed het vele malen slechter dan 2-wheel drives met winterbanden (en zonder kettingen).

joergarms

Senior Member
Je maakt wat mee hoor met de wintersport, en dan is het lachen ja, grote dikke audi, maar net niet de laatste paar centen in een paar goede banden willen investeren, ik snap zoiets niet, is toch ook je eigen en andermans veiligheid.
Ik heb in de winter altijd winterbanden, GoodYear Ultragrip7, en zodra ik op wintersport ga, gaat mijn setje Pewag's mee.
Ohja, misschien overdreven, maar ik heb altijd een garagekrik mee, er gaat niet sneller dan de auto 3 cm opkrikken en dan de kettingen erom slingeren.
Wat de Sock betreft, leuk voor een paar meter, maar dan houdt het ook wel op.

Captain Hook

Forumguru
Het grote probleem zijn juist die dikke, brede banden.
Als meneer de patser in z'n dikke sloffen auto er gewoon dunne bandjes onder zou zetten, dan heb je veel meer grip in de winter. Immers de druk per oppervlakte is dan veel groter.
Kijk maar naar ralleyrijders, die rijden tijdens sneeuwproeven altijd op veel smallere banden dan wanneer ze op asfalt rijden. Hetzelfde geldt ook bij b.v. aquaplanning in van die lekkere geulen op de autobahn.
Een duitser met 295 sloffen begint gelijk te zwemmen, een Skodaatje met standaard 195 bandjes blijft wel grip houden... :uitlachen:

Constant

Erelid
Hetzelfde geldt ook bij b.v. aquaplanning in van die lekkere geulen op de autobahn.
Vervolgens bleken mijn zomerbanden door de zomerse structuur ook nog eens extra gevoelig voor aquaplanning.

Probleem is dat zomerbanden steeds "zomerser" worden en vooral geschikt zijn voor droog en warm weer, op mijn Scout zitten standaard Dunlop Sport die grotendeels glad zijn. Je wordt daardoor wel gedwongen om richting de winter (ook voor Nederlandse omstandigheden) over te stappen op winterbanden.

En als de zomerbanden zijn versleten, dan kies ik minder zomerse banden, ik wil vooral veiligheid tijdens zomerse stortbuien, dan maar wat minder comfort tijdens droog zomer weer.

Bovenaan Onderaan