Winterbanden

Hallo mede form leden .

De winter komt eraan en dat betekend dat ik aan het kijken ben voor winterbanden echter is dit mijn 1e keer dat is skoda rij en dus weet ik niet waar ik op moet letten . Bijvoorbeeld kan ik ook van een ander merk velgen nemen bijvoorbeeld een volkswagen of seat ? Gaat om een skoda fabia combi 3 MC bj 2019 . Groetjes en drive safe
 

fanSkoda-VW

Donateur
En er is al vaak over geschreven: 4 seizoenen banden kunen ook. Met 15 000 km/jaar rij ik al vele jaren met vredestein quatrac. Nooit meer wisselen! Met sneeuwvlokje op de band, dus zeker in Duitsland toegestaan. En ja, wat zijn de juiste banden? In München was het +17° de volgende de dag in Oostenrijk-2°.
Met caravan of vaak in winterse condities, ja dan zou ik ook voor winterbanden kiezen.

Grtss
 

Nieles

Lid
Allemaal leuk en aardig maar voor winterbanden, en dus 4 seizoenen banden ook, om goed te werken heb je minimaal 4mm profiel nodig. Daarna zijn ze als winterbanden waardeloos. Dus die vlieger gaat al niet echt op....
 

fanSkoda-VW

Donateur
Maar dan kan je de zomer nog makkelijk doorrijden. En qua kosten.... 2e set velgen, montage en demontage , bandenboom of opslag.... maar mss heb jij wel een eigen garage, ik niet.
En als je weinig km's maakt met de winterbanden dan verouderen ze toch. Dus dan alsnog een kans dat ze met voldoende profiel toch niet meer bruikbaar zijn.
 

Tees

Donateur
+1 voor all seasons! Ik rij 10k per jaar, in alle jaargetijden, met Michelin CC(2)s.
En ik zou een aparte winter/zomerbandenset eerder uitdrogen dan oprijden. En dan heb ik t nog niet over de kosten van wisselen (kan ik weliswaar zelf) of opslag. Ik heb er namelijk geen ruimte voor, maar je moet wel een extra set velgen hebben.
 
Als ik het zo een beetje lees zijn jullie geen fan van apparte winterbanden en zomerbanden haha . Ik heb dit namelijk liever wel en aangezien ik nu een kleine van 10 maanden heb en mijn vrouw veel in de skoda rijd wil ik gewoon dat het goed en veilig is . Ik heb de ruimte voor de opslag en kan zelf de velgen verwisselen.
 

Tees

Donateur
Tis een afweging die ieder voor zich moet maken. Bij mn vorige auto zaten er C-merk winterbanden onder, de Michelin CCs waren serieus 3 klasses beter onder alle omstandigheden. Ook die C-merk banden voldeden aan de veiligheidseisen die gesteld worden aan banden, maar ik weet wel dat ik nooit een C-merk koop.

Ik heb de Michelin CCs onder alle omstandigheden in NL getest, en zelfs in de sneeuw geprobeerd de boel aan het glijden te krijgen. Kostte genoeg moeite... Dus ik heb er het volle vertrouwen in dat ze in NL volledig voldoen en veilig zijn (ook met mn 2 kinderen erin ;)). In dikke sneeuwlagen in de Alpen denk ik zeker dat winterbanden het beter doen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoewel je oorspronkelijke vraag over het al dan niet passen gaat begin je nu zelf ook een beetje over winter en zomerbanden versus all-seasons. Dus ik voel de vrijheid mijn mening ook even te ventileren. Je geeft terecht aan dat het goed en en veilig moet zijn, en je doet daarbij kennelijk de aanname dat in de winter winterbanden veiliger zijn. In het verleden was dat zeker zo, maar er zijn met de intermediates de laatste jaren grote stappen gemaakt.

Op het moment dat het echt winter is, met sneeuw en zo, zijn winterbanden veiliger dan intermediates. Op het moment echter dat het +10 graden is en nat wegdek denk ik echt dat intermediates beter zijn. En laten we nou in Nederland heel van dat soort "intermediate" weer hebben ...

Ga je op wintersport met de Fabia, dan zou ik zelf geen seconde twijfelen en voor winterbanden gaan. Blijf je echter de hele winter in Nederland, dan zou ik toch eens serieus over intermediates gaan nadenken, er iets meer over lezen, een paar testrapportjes bij de ANWB of ADAC bekijken, en dan zelf je conclusie trekken, op basis van het verwachte gebruik van je auto.
 

Tees

Donateur
Helemaal eens met @CharlesTucker! De ANWB is trouwens geen fan van all seasons, die zijn nog wat conservatief. Er zijn echter meerdere tests die laten zien dat de top all seasons nogal wat mindere winterbanden achter zich laten.

Als je toch all seasons zou overwegen, dan steken er trouwens 2 duidelijk boven de rest uit: Vredestein Quatrac en Michelin CrossClimate(2).
 

Canon-Eye

Forumguru
De "winterse" weersomstandigheden in NL zijn dermate wisselend dat winterbanden hier het grootste deel van de tijd totaal niet tot hun recht komen. Mijn ervaring met de Michelin CC's over de laatste 12, 13 jaar is meer dan uitstekend. Tot nu toe had ik het geluk dat de 4 mm-grens bereikt werd in het voorjaar, zodat ze nog tot ver in het najaar prima functioneerden als regenband (in NL ook niet te versmaden).
 
Dus jullie raden gewoon all season banden aan . Aangezien het weinig sneeuwt in NL maar meer regent
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, met één disclaimer: als je van plan bent om regelmatig te gaan wintersporten of om andere reden vaker naar meer sneeuwgevoelige streken rijdt, dán (maar alléén dan) kan het de moeite waard zijn om voor winter/zomerbanden te kiezen.
Anders zou ik me de moeite en de kosten besparen.
 

Bakkertje

Forumguru
Hier wel een aparte set voor de rest winter, maar dat is vooral omdat ik de zomervelgen (19 inch) netjes wil houden. Voor de winter een 17 inch set en zolang die erop liggen slijten de zomerbanden ook niet..
als de winterbanden op zijn komen op die wielen all season banden
 
Hier wel een aparte set voor de rest winter, maar dat is vooral omdat ik de zomervelgen (19 inch) netjes wil houden. Voor de winter een 17 inch set en zolang die erop liggen slijten de zomerbanden ook niet..
als de winterbanden op zijn komen op die wielen all season banden
Ja zoiets wil ik dus ook en niet dat me velgen naar de knoppen gaan door die pekel
 
@Canon-Eye Ik overweeg ook Michelin's crossclimate 2 onder onze Skoda Octavia III. Ik rijd gemiddeld 25000 km en ben een rustige rijder. Kun je aangeven hoe het zit met de slijtvastheid? Hoeveel km gaan ze ongeveer mee?
 

Tees

Donateur
Naar wat ik lees zijn de CC2s behoorlijk slijtvast, al is dat sterk afhankelijk van de auto en de rijstijl. Ik heb de eerste generatie onder mn Fabia gehad, die waren al na 20k op aan de voorkant (ongelijke slijtage), maar die bleek niet goed uitgelijnd te zijn. Maar 40-50k schijnt niet ongebruikelijk te zijn.
 
Bovenaan Onderaan