Winterbanden van de octavia?

Kevertje34

Nieuw lid
Hi,

Ik heb sinds 4 weken een superb iv welke staat op de mooie 19” supernova velg.

Van mijn octavia 3 heb ik nog een set 16” winterbanden liggen. Het zou moeten passen aldus de dealer, dus daar ga ik gemakshalve vanuit.

Maar qua rijcomfort, is 16” wel fijn op de superb? En er staat op de 19” wielen ook heavy load (denk voor batterij) dus de vraag is; is t verstandig of wordt t toch 4x all seasons? Of een aparte nieuwe winterset….

Ben benieuw naar jullie ervaringen!

Canon-Eye

Forumguru
Eerste vraag die opkomt is: ga je met die auto redelijk vaak naar landen waar het wél flink pleegt te sneeuwen?
Als dat niet, of slechts incidenteel gebeurt, dan ben je met goede allseasons (met winterbandmarkering: ijskristal/bergje) prima voorzien. En geen gedoe met wisselen.

Ik heb vanwege werk ook jarenlang de zomer/winterwissel nodig gehad (zelf uitgevoerd) en dat na pensionering uit gewoonte nog even volgehouden, tot ik me realiseerde dat dit inhet NL klimaat echt totaal overbodig was geworden. Sindsdien rij ik tot volle teveredenheid op Michelin CrossClimates: wat mij betreft een aanrader.

hemi24

Forumguru
Check eerst maar eens of de 16“ überhaupt wel gaat passen om de remschijven+klauwen aan de voorkant…

Daarnaast: ET-waarde en loadindex.

Check bij montage ook even het aanhaalmoment: voor de O3 is dit 120Nm; volgens mij is dit voor de S3 140Nm.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Kevertje34

Nieuw lid
Als ik jullie zo hoor gaat het all seasons worden. Ga 2x per jaar naar de sneeuw, verder niet super spannend!

1983jeroen

Forumguru
De load index kun je wel nakijken op de 16 inch banden.
Maar heeft de Superb geen afwijkende bandenmaat? Dacht dat die iets hoger zijn bij dezelfde inchmaat

Pindasaus

Forumguru
De Superb iV heeft af-fabriek minimaal 17" velgen, met load / speed index 94V, 94W, 96V of 96W. De 16" velgen met 205/60R16 of 215/60R16 waren alleen bij de benzine- en dieselversies leverbaar.

Op een Octavia 3 hoort 205/55R15 91H. Dat is dus een kleinere maat die tevens minder zwaar belastbaar is.

Laatst bewerkt:

Sneeuwwitje

Senior Member
Als je er mee op wintersport wilt moet je ook even checken om de betreffende bandenmaat nog sneeuwkettingen passen. Bij bredere banden kan dat niet altijd. Volgens het boekje (zie afbeelding) heb je dan de 16 of 17” nodig. Weet niet of dat ook voor de betreffende auto van toepassing is.

Bijlagen

• IMG_0642.jpeg
    IMG_0642.jpeg
    251,7 KB · Weergaven: 7

Rallye

Forumguru
Ik ga niet naar de wintersport, maar zou juist dan wel echte winterbanden willen - en geen all seasons.

Bovenaan Onderaan