Winterbanden Passat op Fabia

Heren (en dames),

Via familie kan ik gratis winterbanden krijgen voor mijn Skoda Fabia. De winterbanden zijn echter afkomstig van een VW Passat. Wie weet of dit past en of dit geen problemen geeft ivm bandenmaat etc?

Heb er zelf geen flauwe notie van nml.

Alvast bedankt!
 
Je moet even kijken naar de steek en de et waarde van de velg ik dacht dat het voor de greenline 15 inch et43 steek 100 was en anders even je dealer bellen die weet het zeker welke maat en steek je moet hebben
 

wanderer

Senior Member
hij vroeg of de banden passen...over velgen is niets te lezen
dus even de opschriften op de zijkant van de banden met elkaar vergelijken....hoe moeilijk kun je het maken...tja begrijpend lezen blijft moeilijk
 
hij vroeg of de banden passen...over velgen is niets te lezen
dus even de opschriften op de zijkant van de banden met elkaar vergelijken....hoe moeilijk kun je het maken...tja begrijpend lezen blijft moeilijk

met niet verlagend tot modder gooien is het inderdaad moeilijk om te lezen.
De beste mede skodarijder geeft aan niet te weten waar hij het over heeft en vraagt informatie.
Dat sommige wel weten dat velg en band gescheiden waardes hebben zegt niet dat iedereen dat weet.
Op dit soort momenten is het dan fijn dat iemand extra informatie geeft ipv deze beste mede merkgenoot een bot antwoord te geven.
En meer maak ik er niet aan vuil.
 

Chatslet

Forumguru
@TS: Zijn het alleen de banden of heb je er ook de wielen/velgen bij? Zou je eens kunnen kijken wat er op de zijkant van de banden staan? Daar zal iets staan als:
Op zal iets staan als: 195/50 R15
Hierin is:

  • 195 de bandbreedte in mm.
  • 50 de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % (in dit voorbeeld 50% van 195 mm).
  • 15 de diameter van een velg in inches.

Als je dat nou eens hier neer zet dan kunnen we je daar mee helpen.
 

turboturbo

Forumguru
met niet verlagend tot modder gooien is het inderdaad moeilijk om te lezen.
De beste mede skodarijder geeft aan.... [knip]
:ot:Prima, maar een béééétje inzet van een topic - starter mag toch wel verwacht worden? @Fabiagreenline heeft al 55 berichten geplaatst, dus is geen groentje/onbekende met dit forum. Verders heeft hij het over bandenmaat, dus weet hij (zij?) wel iets af van maten voor banden. Hij op z'n minst even de maatvoering van de banden kunnen opgeven, dan kan daarna ons aller steek/ET-waarde etc. advies beginnen :)
 

piair1982

Forumguru
Antwoord op TS zijn vraag.

Nee past niet.

Passat is 5*112 en Fabia is 5*100

Daarnaast is de totale diameter ook teveel afwijkend.
 

van_der_P

Senior Member
Passat is 5*112 en Fabia is 5*100

Het gaat er mijn inzijns ook om hoe oud die Passat is. Dat staat er niet bij, is het een moderne uitvoering dan heb je gelijk maar als het een ouder model is zouden ze best kunnen passen lijkt mij zo.
De vraagsteller had wat meer informatie kunnen geven nu kun je eigenlijk alle kanten op.
 
Allereerst allen bedankt voor de productiviteit!
Het gaat daadwerkelijk om banden inclusief velgen. Aan het antwoord van piair1982 lijkt het mij dus kennelijk niet verstandig, gezien het grote verschil, (wellicht zelf onmogelijk?) om de VW Passat velg/band-combi op de Fabia te zetten. Mocht iemand andere inzichten of tips hebben, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom. Voorlopig zie ik er van af en ga op zoek naar een velg/band-combi die wel verstandig is.

Voor alle zekerheid zal ik eerst nog even kijken welke gegevens er op de velg en band staan vermeld.
 

piair1982

Forumguru
Passat vanaf 96 tot nu toe is 5*112. De Passat daarvoor is alleen als VR 6 als 5*100 geweest.

Maar inderdaad wel karige info ;)
 

skodaat

Nieuw lid
Ikzelf heb de bijna nieuwe winterbanden van mijn Saab 93Tdi overgezet op mijn stalen fabia 2008 velgen. Loopt niet aan en gebruik ze al twee jaar probleemloos. Ook 195 breed.
 

wanderer

Senior Member
maar wanneer gaat de topicstarter even naar zijn banden kijken en ons hier vertellen wat er op staat?
of is dat weer teveel gevraagd?
als je kunt schrijven, heb je ook lezen geleerd en zo moeilijk is het niet, de maat staat in grote karakters op de band....
alle tot nu gegeven antwoorden zijn zeer algemeen en waarom? omdat de gegevens ontbreken van de huidige banden...kom op Fabia Greenline, je kunt ook zonder er verstand van te hebben een aantal cijfers en letters noteren en dat hier op het forum zetten....
 
Dan zitten we nog met de breedte van de band. Ik las laatst namelijk op een site van een bandenboer dat toch echt de max opgegeven breedte van de producent aangehouden moet worden. Als je breder wil gaan moet je ook de velgen verder naar buiten hebben (hogere/lagere ET waarde?). Bij mijn winterbanden 185x60 op een velg van ET 43 is wellicht dus niet goed. Fabrikant adviseert ook 175 breedte voor winterbanden. Waarschijnlijk loop ik het risico dat als ik de sneeuwkettingen gebruik ik een remkabel of iets dergelijks raak/beschadig. Tot nu toe altijd nog goed gegaan maar heb de sneeuwkettingen dan ook nog niet hoeven gebruiken. Zijn er anderen met deze die al wel gereden hebben met winterbanden incl sneeuwkettingen met deze breedte en velmaat ET 43. Of kan iemand vertellen dat de remkabels bijv nooit geraakt kunnen worden bij ons model Fabia.
 

Chatslet

Forumguru
Pak anders even die excel sheet uit de download sectie, kun je het mooi na rekenen. Het beste is nooit meer dan 5mm verschil binnen of buiten. Mocht je hem niet kunnen vinden laat dan even weten dan upload ik hem even.
 
Ik heb een ander overzichtje gevonden van TUV HESSEN welke ik in mijn map van eerder opgezochte zaken had zitten.
hierin staan ook geschikte bandenmaten voor de Skoda Fabia II (5J) is onze greenline toch?
hierin staaat juist niet die 175 genoemd welke in het boekje van de auto staat. Ze hebben het hier over:
185/55R15 81T met velg 43 ET bij 6Jx15H2 schneeketten zulassig: ja
staat ook nog apart vemeld 185/60 R14 82T met velg 37 ET bij 6Jx14H2 schneeketten zulassig: ja

Ik heb die 14 inch velgmaat van vorige Skoda welke ik met autovername erbij kreeg. Weet echter niet of die persoon er ooit met sneekettingen mee heeft gereden of alleen in NL heeft gebruikt.

Maar het lijkt me dat 185 bij zowel ET 37 als ET 43 het gebruik van sneeuwkettingen gewoon kan.


195 breedte met ET 43 staat dat sneeuwkettingen niet mag. Conclusie: Pas met die breedte loop je (misschien) het gevaar dat die kettingen aanlopen of iets van bekabeling raakt.
 

wanderer

Senior Member
2 pagina's goedbedoelde info, maar zolang de topicstarter weigert te kijken wat er op zijn banden staat en dat hier meedeelt, kunnen we er niets mee en is het dus verspilde moeite....hoe dik kan je huid zijn..
 
Bovenaan Onderaan