Winterbanden maat

Skauda

Nieuw lid
Hallo allemaal, klein vraagje. Mijn Octavia iv station (2022) is vanaf koop (1e eigenaar) gemonteerd met 17 inch velgen (205/55 r17), ook volgens CoC. Nu wil ik winterbanden erop zetten, kan ik dan gewoon 16 inch velgen gebruiken? Ik wil dit bij de lokale bandenboer doen want ik was niet tevreden met aanbod van Skoda (bieden geen goedkope velgen met duurdere banden). Hoe werkt dat met dat bandendruk systeem? Kunnen die dat normaal regelen?

Dank bij voorbaat!

Bakkertje

Forumguru
Ik zou even op marktplaats kijken voor een setje, daar staan er echt genoeg op. Of 16 inch past ligt aan de grootte van de remschijven voor, maar ik gok dat dat geen probleem zal zijn. Op mijn Passat GTE zou in theorie ook 16 inch passen, dus ik verwacht niet dat een Octavia grotere remmen heeft..
Kwa bandenspanning, heb je een systeem waarbij je ook echt de druk af kunt leven of de "reguliere" zonder?
Die laatste werkt op basis van je ABS sensoren (als 1 wielen sneller draait dan de rest weet ie dat de omtrek kleiner is en er dus lucht bij moet)

snelle zoekactie: https://www.marktplaats.nl/v/auto-o...e-skoda-octavia-velgen-17-inch-winter-set-vag

@Woodski : en dat is een courante maat…?!?

Even los van het feit dat deze maat door Skoda niet is vrijgegeven voor gebruik onder een O4!
Ja, b.v. Continental Ultracontact
185/65 R16 89H EVc voor € 79,89

Maar het ging me er vooral om dat je de omtrek kan berekenen zodat de omtrek met andere velgen toch redelijk klopt

andrehj

Forumguru
@Skauda Normaliter kan er ook 16" onder een O4, maar natuurlijk geen 185/65R16, maar de juiste maat voor die auto, en dat is 205/60R16 92V op een 6.5 of 7J velg.
Alle maten vind je in dit document: https://www.skoda-auto.de/_doc/dd950243-6ffa-41d2-9cb7-0b69efd39648
ECHTER! In dat document staat dat de O4 met DGEA motor (samen met de DNPA) de enigen zijn waar minimaal 17" onder moet. En die DGEA is een iV. Dus het zou zomaar kunnen dat jij toch aan minimaal 17" vast zit.
Of dat werkelijk zo is, kun je bekijken bij de voorremmen (of opzoeken op basis van je motorcode). Is daar voldoende ruimte voor 16" remklauwen?

@Woodski Of een wielmaat past hangt van iets meer af dan de afrolomtrek. Ten eerste is het vrij belangrijk dat een velg überhaupt om de remklauwen past, en ten tweede zou ik altijd een maat willen die door Skoda, of de velgleverancier via een ABE (Algemeine BetriebsErlaubnis), is vrijgegeven voor mijn auto.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan