Winterbanden 2010

Captain Hook

Forumguru
Tja, het blijft een lastige discussie. Ik spreek uit eigen ervaring dat zowel in Nederland als in de omringende landen ik altijd voordeel heb gemerkt met winterbanden onder m'n auto's.

En tuurlijk moet je je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. Maar juist in de kritieke situaties die altijd onverwacht komen. Net dat ene bochtje met blubber/sneeuw kan het verschil maken. :smirk:

Maar een winterband op de verkeerde bandenspanning met minder dan 4mm profiel presteert slechter dan een nieuwe zomerband met nieuw profiel met de juiste bandenspanning. M.a.w. je kunt altijd redenen verzinnen om het niet of wel te doen. :smiley29:

E

Ex-lid 2926

Het blijft inderdaad een lastige discussie. Investeren in veiligheid is natuurlijk altijd goed, maar waar eindigt het. ESP zou eigenlijk ook moeten, 4WD is 's winters ook een pluspunt, een Volvo XC60 i.p.v. een O2. En als ik helemaal verstandig zou zijn, dan moet ik vooral mijn motorfiets van de hand doen.
De afgelopen winter was natuurlijk heel extreem, maar al die winters daarvoor heb ik op een paar dagen na geen behoefte aan winterbanden gehad.
Met de Vredestein Snowtrack 3 heeft de VW Touran van mijn werkgever enorm veel onderstuur. Het strakke stuurgedrag is weg. Dan vergelijk ik het weggedrag met de zomerbanden, de Continental Premium Contact (205/55-16)

Constant

Erelid
Ik wil nog een paar keer op wintersport, dan is het een verrassing wat de wegomstandigheden zijn en op de enge momenten ben je blij met de dure veiligheidsopties (of zoals ondergetekende in 2008 kwaad op jezelf dat je geld nutteloos op de bank staat terwijl je bijna verongelukt).

Het zou mooi zijn als er een keer een echte totaaltest is, winter, zomer en 4 seizoenbanden. Want meten is weten :grin: . Veel mensen denken bijvoorbeeld dat een zomerband hetzelfde is als een vierseizoenenband.

En met een analyse welke band het beste presteert en welke band gedurende het gehele jaar goed presteert. En met een vergelijking tussen Europese omstandigheden (van de strengste winter tot de heetste zomer) en het Hollandse weer (kwakkelwinter tot matige zomer).

Een andere verschijnsel van de afgelopen jaren, bij een nieuwe auto krijgt men vaak zeer zomerse banden (de zgn sportbanden met weinig relief), ik zou een wettelijke plicht verwachten om 4 seizoenbanden te leveren tenzij de koper aangeeft dat hij winterbanden gaat kopen.

van_der_P

Senior Member
Het is nog niet mogelijk om een band te maken die in alle siezoenen goed is. Of het is een zomerband of het is een winterband meer smaken zijn er niet.
Viersiezoenenbanden zijn dus of winterband met een wat zomersprofiel of zomerband met een wat wintersprofiel. De kwaliteit en de samenstelling van het rubber is bepalend voor het type band.

Constant

Erelid
In de Alpenregio is de Panda 4x4 (geen gein, die bestaat echt) mega populair! Ik heb er best veel gezien tijdens mijn laatste wintersport!

hemi24

Forumguru
Hier de oude versie van de Panda 4x4: :crazy:

Met eigen ogen aanschouwd hoever je daarmee kunt komen..!

Bijlagen

• PB070044.jpg
    PB070044.jpg
    23,8 KB · Weergaven: 18
E

Ex-lid 2926

Vanmiddag even de nieuwe Auto Motor und Sport doorgebladerd. Stond een test in van 10 winterbanden in de ook voor Octavia rijders belangrijke maat 205/55-16.
De drie beste uit de test (in deze volgorde)
1. Goodyear Ultra Grip 7+
2. Michelin Alpin 4
3. Conti Wintercontact TS 830
Op de website van het duitse blad is ook nog een winterbandentest te lezen. Dit is echter een test uit 2009. Banden uit deze test zullen ook nog wel steeds verkrijgbaar zijn.

Bovenaan Onderaan