Windgevoeligheid en glibberen met de Citigo

Eline

Nieuw lid
Afgelopen vrijdag had ik een dagje een Citigo mee omdat mijn Fabia voor een beurt bij de dealer was en ik dan mooi de Citigo kon proberen. Mij viel op dat hij meer windgevoelig leek op de snelweg (ik woon wel in de polder) dan mijn Fabia Combi. Ook glibberde hij meer op de sneeuw dan mijn Fabia, maar daarvan moet ik wel zeggen dat de Citigo gewone banden had die er al 12000 km opzaten en mijn Fabia net nieuwe regenbanden heeft.
Omdat ik graag een Citigo wil maar dit wel nadelen vind ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
 

Chatslet

Forumguru
Op zich is dit niet zo heel gek. De Citigo is een veel kleinere auto dan een Fabia Combi en daarom dus ook veel lichter en dus gevoeliger voor wind.
 

Inge

Lid
Heb van de windgevoeligheid niet veel gemerkt. Heb toen mijn opel in puin lag een tijdje een agila gereden en daar had ik de windgevoeligheid mee.

Ik rijd nu zelf met zomerbanden (1800 km gereden) en heb ook met de gladheid nog geen problemen gehad. Volgend jaar winterbanden en verwacht dan helemaal geen problemen meer + nog een stukje extra veiligheid.
 

Constant

Erelid
Op zomerbanden is het bovendien altijd glibberen in sneeuw, misschien mag je van de dealer een andere keer een proefrit maken onder betere omstandigheden.
 
Ik vind het voor zo'n lichte auto heel erg mee vallen, ik heb tijdje met een VW touran (diesel) gereden uit 2008. en die had veel meer last van de wind.

Een fabia en de citigo vergelijken kun je niet echt, je zult eens in een andere a klasse moeten stappen (bv c1/107/aygo). dan is de citigo/up/mii echt een wereld verschil
 

Tino

Senior Member
ik vindt hem goed rijden had een Fabia Combie en deze was meer wind gevoelig ( twee handen aan het stuur over A12 Rijnbrug).
Citi Go een hand het zou ook aan sporing kunnen liggen, had ook met de Fabia dat deze meer last van spoor vorming had dan Citi Go
 

Chatslet

Forumguru
Fabia Combi zou juist lekker stabiel op de weg moeten liggen. Ik zit altijd lekker achter over, CC aan en 1 handje aan het stuur. Het moet echt wel heel hard waaien wil ik er echt wat van merken.
 
De Citigo is redelijk windgevoelig, vooral bij het inhalen van vrachtwagens merk je dat aan je stuur.

Het glibberen vind ik keihard meevallen, maar ik heb natuurlijk gloednieuwe winterbandjes.
 

Jardinero

Nieuw lid
Als ik met de Citigo vlak achter een vrachtwagen rijd voel ik hem wel schudden door de turbulentie. Daarentegen vind ik het glijden op sneeuw en ijs de afgelopen tijd erg meevallen in vergelijking met de BMW (achterwiel aandrijving) die ik had.
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat de banden een flink deel van deze slechte ervaringen op hun geweten hebben. Behalve zomer/winterbanden en slijtage kan ook de bandenspanning niet goed geweest zijn.
 
Nergens last van. Ik rijdt op winterbandjes en stuur in principe met 2 vingers. Zelfs bij windkracht 6/7 vond ik de citigo beter op de weg liggen dan menig auto die 2 keer zo zwaar is. (Leon / 408 / Megane estate bv)
 

Michel

Forumguru
Ik had vorige week voor een dag een Citigo mee, maar ik ben echt positief verrast over de stabiliteit van deze kleine. Hij stond op standaardbanden (vind de uitdrukking "zomerbanden" altijd een beetje raar, hebben we dan ook "lente"- en "herfst" banden?), maar er is geen moment geweest waarop ik me onveilig heb gevoeld. Ondanks de sneeuw en andere smurrie heb ik toch menigeen op de A4 ingehaald.

Er moet wel bij worden gezegd dat deze auto slechts iets meer dan 200 km had gereden en dus behoorlijk vers was, dus de banden waren ook nog nieuw. Zoals Cordoba al aangeeft kunnen profieldiepte en bandenspanning veel invloed hebben op het weggedrag en de stabiliteit.
 

Inge

Lid
Bij dat laatste kan ik me volledig aansluiten - de mijne staat ook op "zomerbanden" (ca 2000km op de teller) en ook ik heb nergens last van gehad en af en toe wat auto's ingehaald in het hevige sneeuwverkeer. Van wegglijden niets gemerkt.
 

Steerclear

Senior Member
Weggedrag / Besturing

Voorzien van splinternieuwe 165 mm smalle Michelin Alpin 4 winterbanden is er vrijwel geen gladde wintersporthelling die de Citigo niet aankan, zowel omhoog als omlaag. Gladde bochten worden eerst ingezet met een kleine portie onderstuur en vervolgens gaat de Skoda als op rails. In de “drukste spits ooit” onder verraderlijke en drukke omstandigheden verliep de rit Zeewolde - Eindhoven zonder noemenswaardige vertraging en angstige momenten.

Citaat uit mijn AutoWeek review:

http://www.autoweek.nl/autoreview/35626/skoda-citigo-10-60pk-greentech-ambition
 
Bovenaan Onderaan