Windgeruis boven de 125 kmh (maar ook weer niet altijd)

Zojuist mijn voorstel post gemaakt (https://www.skodaforum.nl/forum/i/nieuw-lid-bathingbob.35330) en nu gelijk alweer klagen, ja ik weet het :bloos:, maar wou toch even polsen of meerdere mensen dit probleem hebben.

Heb al veel gelezen over windgeruis, maar nog niet kunnen vinden wat mijn exacte probleem beschrijft.

Totdat ik er achter kwam dat mijn collega met ook een Octavia en 1.6 TDI hetzelfde probleem heeft als in dit youtube filmpje.

Het geluid is echt precies het zelfde:


Het gekke is, dit geluid treed op wanneer je zo rond de 125 en hoger gaat rijden.
Maar het is er ook niet altijd, lijkt met een windhoek te maken te hebben of in combinatie met buiten temperatuur.

Het is geen fluitend geluid langs je deuren, het zijn een soort van hele kleine naaldjes/hagel geluid tegen je bovenkant voorruit. In het bovenstaande filmpje kun je het goed horen.

Zijn er hier mede forum gebruikers welke dit probleem ook hebben en wellicht al dealer/oplossing ervaringen hebben?
 

widojo

Actief lid
Is deze klacht en oplossing niet al hier beschreven?:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/windruis-o3-combi.20396/page-2#post-319255

Vandaag bij de garage geweest. Boven de 125 km een trillend geluid vanaf de bijrijderskant. Bij de garage herkende de monteur gelijk het euvel. Op de voorruit bij de motorkap zitten aan beide zijden plastickapjes op de ruit. Deze geven de trilling bij bepaalde snelheden. Kapjes voorzien van plaktape en probleem opgelost. De monteur had dit al vaker meegemaakt en nog geen reactie van de fabriek gekregen.
 

Marcooctavia

Forumguru
Ik denk dat het je afwerk stipje tussen je voorruit en je auto is.
Die aan de bovenkant van je raam. (Komt daar ook het geluid vandaan?)
Plak de open rond van je ruit en je auto maar eens af met tape.
Dus over je ruit en op je dakrand.
Ik denk dat het dan weg is.

Marco.
 

Joh@n

Forumguru
We hebben beide geen pano dak.

Wel allebei een verwarmbare voorruit.
Zit er bij mij ook in, maar nergens last van. Waarschijnlijk inderdaad een afwerkingsissue. Ik vind het motorgeluid van de DSG7 tussen 122-137 vele malen irritanter en dat is niet op te lossen, dit lijkt mij dat wel :)
 
Wel allebei een verwarmbare voorruit
Is deze klacht en oplossing niet al hier beschreven?:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/windruis-o3-combi.20396/page-2#post-319255

Vandaag bij de garage geweest. Boven de 125 km een trillend geluid vanaf de bijrijderskant. Bij de garage herkende de monteur gelijk het euvel. Op de voorruit bij de motorkap zitten aan beide zijden plastickapjes op de ruit. Deze geven de trilling bij bepaalde snelheden. Kapjes voorzien van plaktape en probleem opgelost. De monteur had dit al vaker meegemaakt en nog geen reactie van de fabriek gekregen.


Net even bij de onderkant voorruit gekeken, en ik zie aan beide zijkanten van de voorruit onderaan, inderdaad een soort loshangende plastic afwerking.
Dermate loshangend dat het mij niet moeilijk lijkt dat hier wind onder komt, en dat het plastic gaat tikken tegen het raam.

Bedankt voor de informatie!

Ik ga volgende week eens tape halen, proefrit maken met tikkend geluid, tape plakken, en zelfde proefrit herhalen.


 

widojo

Actief lid
Wel vreemd dat dit bij zo'n nieuwe auto nog het geval zou kunnen zijn.

Dan heb ik nog iets in mijn hoofd, weet alleen niet of dit van toepassing is op de O3 en waar ik het heb gelezen, is dat de echte oorzaak een slechte afdichting onder de motorkap is waardoor er lucht onder de kap naar de voorruit gaat.
Nogmaals, geen idee of ik dit juist heb maar mogelijk dat iemand anders dit kan bevestigen.
 

waaltje

Senior Member
Geen last van gehad vandaag, lang stuk 130 plus gereden, geen panodak en geen verwarmbare voorruit
 

Rooverz

Actief lid
Ik heb exact hetzelfde geluid (en ook de loszittende plastic strips aan beide zijdes van de voorruit). Hoorbaar vanaf 120km/u en zeer duidelijk hoorbaar bij 130km/u. Het viel mij echter pas op toen ik in de avond met de radio uit reed (de kids aan het slapen op de achterband). Ik ga maar eens langs bij de garage. Zelf hannessen met tape zie ik niet zo zitten....
 
Net zoals Rooverz heb ik ook problemen met het windgeruis en ben al met mijn nieuwe Octavia terug geweest naar de dealer. Het geluid hoor ik echter ter hoogte van mijn oren bij de B-stijl en hier voel ik ook een lichte tocht. Ze hebben de deuren wat strakker afgesteld maar helaas zonder resultaat.... Heb vervolgens met een demo-octavia gereden die precies hetzelfde heeft. Aan beide zijden ter hoogte van de B-stijl een vervelend gesuis. Ook als je stil staat hoor je gewoon auto's langs rijden. Triest dat dit bij een auto in het middensegment niet opgelost kan worden.
Wellicht eens zijwindschermen monteren om te kijken of dit helpt.

iemand al iets verder gekomen? Vind het redelijk irritant bij snelheden boven de 120 km/h :(
 

Rooverz

Actief lid
Ik heb exact hetzelfde geluid (en ook de loszittende plastic strips aan beide zijdes van de voorruit). Hoorbaar vanaf 120km/u en zeer duidelijk hoorbaar bij 130km/u. Het viel mij echter pas op toen ik in de avond met de radio uit reed (de kids aan het slapen op de achterband). Ik ga maar eens langs bij de garage. Zelf hannessen met tape zie ik niet zo zitten....
Mijn probleem is verholpen. Het zat in de plastic strips die links en rechts onderaan de voorruit zitten. Deze klapperden tegen de voorruit bij hogere snelheden. Garage heeft deze weer vastgemaakt, probleem verholpen.

Ik heb (gelukkig) geen last van suizen/tocht thv het oor. Gaat het raam volledig goed dicht?
 
Ja, volgens mij gaat het raam volledig dicht. Zou niet weten hoe ik dit zelf zou kunnen controleren of dit daadwerkelijk zo is... En wat ik al meldde vertoonde de demo-octavia hetzelfde fenomeen....
 
Bovenaan Onderaan