Wifi in S2 facelift, kan dat ook in de prefacelift?

andrehj

Forumguru
Volgens de handleiding van de S2 facelift, is de rsap carkit daar voorzien van een wifi accesspoint (i.p.v. het bluetooth DUN van de prefacelift).
Zie pagina 121 van de handleiding.

Nu is natuurlijk de vraag: Zou je die carkit module ook in de prefacelift kunnen monteren? :geek: (Het zou mooi zijn als die net zo makkelijk uitwisselbaar was als de bestaande carkit, waarbij vaak een oud rsap-only model wordt omgewisseld met een model wat wel over HFP beschikt).

En hoe komen we een beetje gunstig aan die nieuwe module?

En zijn er al ervaringen met de wifi carkit? (Wellicht in andere VAG voertuigen, omdat er nog bitter weinig (0?) S2 facelifts zijn uitgeleverd).

CDK

Forumguru
zeer interessant Andrehj, heb er helaas geen antwoord op, maar blijf dit draadje wel met interesse volgen.

greetz Corné

RogerS

Forumguru
Oei! Dat lijkt mij een hele mooie aanpassing. Ik kan wel met mijn Samsung S3 een dataverbinding via DUN maken maar helaas kan ik dan geen WiFi hotspot functionaliteit activeren. De telefoon "klaagt" dan dat er geen dataverbinding aktief is. Ook diverse Google diensten werken niet via DUN (PlayStore en Maps).

andrehj

Forumguru
Ik ben toch even verder gaan graven:

Volgens ETKA zijn er in een MJ2014 S2 drie carkits mogelijk:
1.
PR-9ZG
3C8 035 730 D
Deze lijkt veelbelovend, zie ook deze discussie op het Passat forum. Van de prijs wordt ik minder vrolijk: Volgens ETKA maar liefst € 1182.78 :eek:. Toch maar even wachten tot ie op Ebay opduikt...

2.
PR-9W8
7P6 035 730 N
Dit is volgens mij de variant waarbij een toestelspecifieke telefoonhouder wordt geleverd, die dan gewoon bedraad contact maakt met de carkit. Wordt in NL niet geleverd. Is overigens met € 559.63 wel een stuk goedkoper.

3.
PR-9ZF
7P6 035 730 P
Dit is volgens mij de variant zonder houder en zonder rsap, die dus alleen met Bluetooth HFP werkt. Wordt ook in NL niet geleverd, en kost bij de dealer ook € 559.63.

Helaas is mijn versie van Elsawin te oud, zodat ik nog geen pinouts kan vinden van 3C8 035 730 D, maar het lijkt me toch stug dat die anders zijn dan die van mijn huidige 3C8 035 730 B.

andrehj

Forumguru
En er is zelfs al een Youtube filmpje van:
3C8 035 730 D is definitely de juiste. Groupbuy, anyone?

RogerS

Forumguru
Goed zoek werk Andrehj. Aan de KM stand te zien van de auto in het Youtube filmpje is de module in een bestaande auto ingebouwd. De 3C8035730B module is te koop voor maar € 159,95 bij www.uwautoonderdeel.nl. Het lijk mij sterk dat de D versie dan € 1182,78 zal gaan kosten bij een niet dealer. Ik heb een email naar de webwinkel gestuurd met de vraag of de D versie ook al leverbaar is en wat deze moet gaan kosten....

RogerS

Forumguru
Mmm direct een email gestuurd en binnen 5 minuten het volgende antwoord ontvangen:
Goedendag,
Deze leveren wij niet.
Er is ook eigenlijk geen verschil ten opzichte van de c versie.
Met vriendelijke groet,
Automotive Parts Apeldoorn

Ook op marktplaats wordt dit type al aangeboden: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m684728986-bluetooth-module-3c8035730d.html
De vraag is of dit wel het juiste type is. Wie wil de gok wagen voor 80 euro op marktplaats?

andrehj

Forumguru
Volgens mij klopt de advertentie op MP niet. De recente VAG carkits zijn allemaal van Novero, en dit is duidelijk een Nokia.
Ik ben met de persoon aan het mailen en volgens hem is het serienummer 0552478. Nu is dat waarschijnlijk niet het serienummer, maar precies het zelfde nummer vind ik op deze (stokoude) Nokia carkit met nummer 3C8 035 730 (dus zonder D) die hier op Ebay wordt aangeboden (en ook 80 euro kost). Ik denk dus dat de MP aanbieder een "foutje" maakt....

RogerS

Forumguru
Nog eens gezocht op internet en daar vind ik het volgende:
http://www.canshack.de/volkswagen/v...oth-premium-fse-3c8-035-730-d-3c8035730d.html

Prijs: €349.90

Met de volgende tekst:
The latest Volkswagen premium Bluetooth unit.
Compatible with all IPhones, Blackberrys and Android phones.
All you need is a car with a white Multi function display, a multi function steering wheel and a RNS/RDC 510, RNS 310/315, RNS 850, RCD 550 to get this unit working.
You will get the phone book in your radio and the MFD, you can dial a number with the touchscreen of your radio and you will be able to stream your music directly from your phone.
The unit comes with a P&P cable set (no coding is needed!) and the original Volkswagen microphone that can be connected to the cable set. Also the GSM Antenna is included.
WLAN function:
When paired to a rSap phone, you will now be able to use encrypted WLAN in your car.
Easy to set up by using your MFD.
Scope of delivery:
- Phone unit
- Plug & Play cable set
- Original Volkswagen Microphone
- GSM Antenna

Difficulty of installation: Very easy
VCDS coding needed after installation: Only if no phone unit was installed before. You maybe have to adjust parameters.

RogerS

Forumguru
En nog een andere website:
http://www.t5-board.de/board/threads/79330-Premium-FSE-3C8-035-730-D-mit-WLAN-ist-da

AW: Premium FSE 3C8 035 730 D mit WLAN ist da...

Servus.
Es ist egal, ob vorher eine Premium, oder UHV verbaut war.
War vorher eine UHV verbaut, so muss natürlich die Außenantenne (GSM) nachgerüstet werden.
Ansonsten: Altes Steuergerät raus, Neues rein, fertig.

Mit einem IPhone geht das natürlich nicht... Warum auch... Das ding stellt ja "ab Werk" einen Hotspot zur Verfügung.

Das WLAN geht nur mit rSap Handiies.

Es kann ein handy gekoppelt werden für WLAN und Telefonie, und eine weitere Bluetooth Komponente für den Media Player.

Eintellungen werden alle via MFA gemacht, was absolut problemlos funktioniert.

Der Preis liegt bei 349,- EUR (ohne Kabel und Mikro... also einreines Upgrade Paket)
Braucht jemand Kabelsatz und Mikro, so kommen noch mal 39,- EUR hinzu.

Stefan

RogerS

Forumguru
Ik heb hem besteld bij CANSHACK!

Hopelijk krijg ik hem nog voordat wij volgende week zaterdag op vakantie gaan. Dan kan ik de module inbouwen voordat ik op vakantie ga. Ideaal.

CDK

Forumguru
ben razend benieuwd RogerS, als je er ook foto's en een how to bij wilt plaatsen zou helemaal top zijn!
alvast bedankt, greetz Corné

andrehj

Forumguru
Installeren stelt echt geen fluit voor als je al een carkit hebt. Passagierstoel max naar achteren. Kapje naar voren er af schuiven. Twee connectortjes losklikken en drie schroefjes losdraaien. Nieuwe erin en dan hopelijk gaan met die banaan. Ik weet echter niet of er met VCDS ook nog wat gecodeerd moet worden.
En ik schat de kans op 95% dat de pinouts overeenkomen, maar weet dat nog niet helemaal zeker.
349 euro ga ik echter niet betalen. Momenteel vind je de C versie rond de 150 euro op Ebay, ik verwacht dat over een tijdje de D versie (alleen de box, dus zonder al de bedrading die je toch niet nodig hebt) ook voor rond de 150 euro op Ebay te vinden zal zijn.

RogerS

Forumguru
Tja hij is inderdaad aan de dure kant maar nog altijd geen ruim 1100 euro.
De C versie heb ik niet voor 150 euro op Ebay gevonden. 249 euro wel. Bij CanShack kost de C versie, wel met kabelset, 269 euro. Canshack is dus niet de goedkoopste. Overigens de prijzen bij CanShack zijn inclusief verzendkosten!

Bakkertje

Forumguru
Op zich interessant, maar ik vroeg me even af wat je er uberhaupt mee kunt, de handleiding schrijft:

Met een via het rSAP-profiel met de universele telefoonvoorbereiding GSM III verbonden mobiele telefoon bestaat de mogelijkheid een WLAN-netwerk in de wagen te maken waarmee inzittenden met compatibel apparatuur via dit netwerk verbinding met het internet kunnen maken.

Dus je moet een toestel verbinden via RSAP (wat me logisch lijkt omdat je een dataverbinding moet kunnen maken) en vervolgens fungeert je auto dan als access point. Op zich grappig, maar welk toestel ondersteund tegenwoordig nog standaard RSAP? Daarbij kun je dan volgens mij net zo goed tethering op het toestel zelf aanzetten? Het enige voordeel is dat je via de carkit gebruik maakt van de GSM antenne van de auto en daarmee in potentie een beter bereik hebt. Oftewel als je het mij vraagt leuke gimmick maar niet echt bruikbaar. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als VAG zover gaat dat je kaartmateriaal (kosteloos) geupdate kan worden via die verbinding, maar dat is wishful thinking ben ik bang..

RogerS

Forumguru
Veel Samsung telefoons, zoals mijn S3, ondersteunen rSAP. Ook BlackBerry.
Veel bereik? Zeg maar gerust veeeeel beter bereik!

andrehj

Forumguru
Hier een advertentie voor de C-uitvoering voor 140 euro. Zelfs nog van een bedrijf uit Apeldoorn.
En mijn Galaxy S2 werkt perfect met rsap. En voor diverse andere Androids is er android-rsap.com, waarmee je vele Androids met rsap kunt uitrusten.
En dat van het bereik klopt, tot diep in Duitsland (ca 25 km) heb ik nog gewoon bereik van de NL providers. Binnen NL heb je ook nooit meer een plek met slecht bereik.

CDK

Forumguru
werkt dit nu wel of niet i.c.m. de Apple Iphone? want dat rsap zegt me niet zoveel eerlijk gezegd....

greetz Corné

RogerS

Forumguru
Hoi Corné,

Hier uitleg over bluetooth rSAP: http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_profile#SIM_Access_Profile_.28SAP.2C_SIM.2C_rSAP.29
helaas ondersteunt de iPhone dat standaard niet.

De iPhone en de meeste andere telefoons hebben alleen bluetooth HSP (HeadSet Profile) http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_profile#Headset_Profile_.28HSP.29

en sommige ondersteunen ook HFP (Hands Free Profile) http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_profile#Hands-Free_Profile_.28HFP.29
Als je telefoon geen rSAP ondersteunt heb je eigenlijk niet veel aan de Premium carkit omdat het complete GSM/UMTS gedeelte niet gebruikt kan worden.

Mocht je nog een oude Nokia of Blackberry telefoon hebben liggen en een DUO SIM kaart hebben (twee SIM kaarten die gekloond zijn. Dit kun je bij de telecom provider normaal aanvragen). Dan zou je deze in de auto kunnen leggen. Daarbij zet je bij de telefoon standaard de 2G/3G verbinding uit en laat je alleen bluetooth aanstaan. Op het moment dat je je auto gebruikt meldt de Premium carkit zich op het mobiele netwerk aan met je SIM kaart gegevens.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan