Wielstand - camber na verlaging

stijnheidi

Senior Member
Ik sta op het punt om 4 nieuwe banden te laten monteren. Nu is mijn Superb Combi verlaagd door middel van een eibachset. Gezien ik lang wil ´genieten´ van mijn nieuwe banden, zit ik er aan te denken om de auto ook uit te laten lijnen. Door de verlagen staan de wielen op het oog wat schuin (negatief camber) , waardoor de banden ook iets schuin afslijten. De auto spoort op dit moment prima, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Weet iemand of een goede uitlijner deze wielstand weer ´normaal´ kan krijgen. Er zijn er namelijk hier een aantal die nog wel een stukje lager rijden dan de eibachverlaging...
 

skodaboy

Forumguru
aangedreven wielen hebben 'altijd' in een negatief camber,maar door de aandrijfkracht corrigeerd dit zich zelf.
vooraan is het camber ook aanpasbaar,maar of dat zo simpel weet ik niet en of het nadien nog fatsoenlijk rijdt is ook nog zo'n vraag..

achteraan kan het aanpassen hoe dat je zelf wil,je kan de achterwielen zelfs gewoon "schuin" zetten als je wil.
maar denk eraan de banden slijten al sneeuw voor de zon
hier in de buurt rijdt er af en toe een uitgebouwde Suzuki rond,de achterwielen staan zo "schuin" onder da wagen dat de buitenste wangen van de banden zelfs geen weg contact meer hebben..;)
 

Monteurtje

Forumguru
Camber is voor ook aan te passen. Maar dan wel links en rechts gelijk. Je kan het afstellen door het subframe naar links of rechts te verschuiven. Na voren en achteren stel je de Naloop, caster.
Bij een Octavia II, Superb II, Yeti kun je eigenlijk alle wielstanden afstellen. Voor en achter.
 

stijnheidi

Senior Member
dan is het misschien toch nog iets om hem toch te laten uitlijnen. Zal eerst een kijken hoe hij spoort op de nieuwe banden.
 

Antera

Donateur
subframe word zelden tot nooit verschoven alleen als het verschil in wielvlucht dusdanig is dat dit nodig is. Maar in pricipe niet nodig als je de auto verlaagt hebt en het daarvoor al goed was. Daarnaast als je links de camber negatiever gaat zetten met het subframe word de andere kant positiever.

Uitlijnen altijd laten doen omdat in ieder geval de sporing altijd af gaat wijken
 

stijnheidi

Senior Member
ik heb hem natuurlijk meteen na verlagen laten uitlijnen. Ik kijk even hoe hij reageert op de nieuwe banden.
 

stijnheidi

Senior Member
De auto trekt iets naar rechts op de nieuwe banden. Heb dus toch maar een afspaak gemaakt om eea uit te laten lijnen. Heeft iemand de uitlijnwaarden van een superb combi beschikbaar? Ik heb ze hier ooit gevonden, maar kan ze nu niet meer vinden (ook niet met de zoekfunctie)
 

Jee13

Forumguru
Auto op een HUNTER uit laten lijnen en er gewoon bij blijven, dan zie je gelijk de standaardwaarden en de afwijking.

Mijn bandenzaak heeft daar geen enkele moeite mee als ik over zijn schouder meekijk, praatje is ook altijd weer gezellig.
 

Leon54

Actief lid
Ik weet niet waar je woont,maar qua uitlijnen kan ik je Lammert van der Meulen in Dokkum ten zeerste aanbevelen ! Komen mensen uit het hele land bij hem voor uitlijnen. Kijk maar eens op de site en op het gastenboek.
 

stijnheidi

Senior Member
@Jee13 Dokkum is inderdaad wat uit de richting. Ik ga er zoals je adviseerde bijstaan en kijken wat eruit komt en wat ze kunnen doen.
 

JeSko

Forumguru
Vraagje uit pure interesse in de techniek erachter en dus een oud topic effe een kick geven, is het mogelijk dat mijn achterste banden met enkel de Eibach verlagingsveren meer camber hadden, dan nu met de AP schroefset? Mij is altijd verteld dat, hoe lager de auto komt te liggen, hoe meer camber je ontwikkelt, maar wat ik al vermoede blijkt ook uit onderstaand foto's, ik heb nu net minder camber.

Eibach - 3 cm


aviary-image-1605429239737_copy_1512x2016.jpeg


Schroefset

20210902_165814 (1)_copy_1419x2860.jpg
 
Bovenaan Onderaan