Wielstand - camber na verlaging

Topic in 'Superb II' gestart door stijnheidi, 18-07-2014.

1. stijnheidi

stijnheidi Senior Member

Ik sta op het punt om 4 nieuwe banden te laten monteren. Nu is mijn Superb Combi verlaagd door middel van een eibachset. Gezien ik lang wil ´genieten´ van mijn nieuwe banden, zit ik er aan te denken om de auto ook uit te laten lijnen. Door de verlagen staan de wielen op het oog wat schuin (negatief camber) , waardoor de banden ook iets schuin afslijten. De auto spoort op dit moment prima, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Weet iemand of een goede uitlijner deze wielstand weer ´normaal´ kan krijgen. Er zijn er namelijk hier een aantal die nog wel een stukje lager rijden dan de eibachverlaging...

2. Jasper-RS

Jasper-RS Forumguru

Camber stand voor is niet aan te passen. Achter wel.

3. skodaboy

skodaboy Forumguru

aangedreven wielen hebben 'altijd' in een negatief camber,maar door de aandrijfkracht corrigeerd dit zich zelf.
    vooraan is het camber ook aanpasbaar,maar of dat zo simpel weet ik niet en of het nadien nog fatsoenlijk rijdt is ook nog zo'n vraag..

achteraan kan het aanpassen hoe dat je zelf wil,je kan de achterwielen zelfs gewoon "schuin" zetten als je wil.
    maar denk eraan de banden slijten al sneeuw voor de zon
    hier in de buurt rijdt er af en toe een uitgebouwde Suzuki rond,de achterwielen staan zo "schuin" onder da wagen dat de buitenste wangen van de banden zelfs geen weg contact meer hebben..;)

4. Monteurtje

Monteurtje Forumguru

Camber is voor ook aan te passen. Maar dan wel links en rechts gelijk. Je kan het afstellen door het subframe naar links of rechts te verschuiven. Na voren en achteren stel je de Naloop, caster.
    Bij een Octavia II, Superb II, Yeti kun je eigenlijk alle wielstanden afstellen. Voor en achter.

5. stijnheidi

stijnheidi Senior Member

dan is het misschien toch nog iets om hem toch te laten uitlijnen. Zal eerst een kijken hoe hij spoort op de nieuwe banden.

6. Desperado

Desperado Forumguru Donateur

Bij verlagen moet je hem altijd uit laten lijnen.

7. Antera

Antera Forumguru Donateur VCDS support

subframe word zelden tot nooit verschoven alleen als het verschil in wielvlucht dusdanig is dat dit nodig is. Maar in pricipe niet nodig als je de auto verlaagt hebt en het daarvoor al goed was. Daarnaast als je links de camber negatiever gaat zetten met het subframe word de andere kant positiever.

Uitlijnen altijd laten doen omdat in ieder geval de sporing altijd af gaat wijken

Peter-036 vindt dit leuk.
  8. stijnheidi

stijnheidi Senior Member

ik heb hem natuurlijk meteen na verlagen laten uitlijnen. Ik kijk even hoe hij reageert op de nieuwe banden.

9. stijnheidi

stijnheidi Senior Member

De auto trekt iets naar rechts op de nieuwe banden. Heb dus toch maar een afspaak gemaakt om eea uit te laten lijnen. Heeft iemand de uitlijnwaarden van een superb combi beschikbaar? Ik heb ze hier ooit gevonden, maar kan ze nu niet meer vinden (ook niet met de zoekfunctie)

10. Jee13

Jee13 Forumguru

Auto op een HUNTER uit laten lijnen en er gewoon bij blijven, dan zie je gelijk de standaardwaarden en de afwijking.

Mijn bandenzaak heeft daar geen enkele moeite mee als ik over zijn schouder meekijk, praatje is ook altijd weer gezellig.

11. Leon54

Leon54 Actief lid

Ik weet niet waar je woont,maar qua uitlijnen kan ik je Lammert van der Meulen in Dokkum ten zeerste aanbevelen ! Komen mensen uit het hele land bij hem voor uitlijnen. Kijk maar eens op de site en op het gastenboek.

12. Jee13

Jee13 Forumguru

In zijn profiel staat noord limburg vermeld:D, denk dat dokkum wat ver is

13. stijnheidi

stijnheidi Senior Member

@Jee13 Dokkum is inderdaad wat uit de richting. Ik ga er zoals je adviseerde bijstaan en kijken wat eruit komt en wat ze kunnen doen.

14. Antera

Hier in Breda ook een super uitlijner die ook al mijn auto's doet. Weet precies wat die doet.

Joske vindt dit leuk.
  15. Joske

Joske Forumguru

@Antera

idd, een heel secure man, die uitlijner :thumbsup:

Alleen jammer dat ik er maar 5 uur van mogen genieten heb.. :cry:

16. Antera

Je weet wat ik tegen je heb gezegd. ;)

Joske vindt dit leuk.
  17. Joske

Joske Forumguru

Dat weet ik Mark :thumbsup: en ik weet dat je man van je woord bent, dus dat komt nog wel goed ;)

18. Desperado

Desperado Forumguru Donateur

Euromaster heb ik goede ervaringen mee hier in Ede.

19. stijnheidi

stijnheidi Senior Member

zo de auto is gister uitgelijnd. Hij stond rechtsvoor en linksachter niet helemaal lekker. Nu staat alles weer goed. Het was overigens een Hunter bank.

CDK en Peter-036 vinden dit leuk.

Deel deze pagina