Wielmoerdoppen foetsie na bezoek wasstraat

Giant

Forumguru
Op een gegeven moment miste ik een kunststof wielmoerdop, bij een onderhoudsbeurt hebben ze er weer een op gezet. Maar dat gebeurde me daarna vaker. Tot ik door had dat de wasstraat de boosdoener is. Maar ook als ik de hogedruk straal erop zet vliegen de doppen heel makkelijk van de moeren af. Voordat ik de auto nu door de borstelwasstraat haal tik ik de doppen eerst even vast met een knokkel van mijn vinger en dan gaat het goed. Het lijkt of de doppen te ruim zijn voor de moeren, in het bijzonder die van de slotbouten. Herkenbaar? En is er een oplossing voor?
 

snel

Actief lid
bij mij afgelopen zaterdag ook weer een van de slotbouten nu zag ik het gelijk 1e keer geen erg in met hoge druk spuit komen ze er af
als je in de ruimte van moer spuit
maar was er al 4 kwijt
heb onder garantie nieuwe gehad maar is wel vervelend
 

EdK

Forumguru
Erg bekend fenomeen, maar alleen met de slotbouten
Met de gewone bouten heb ik er weer geen last van !
oplossing ? vastkitten, maar dan zit je weer met probleem dat als ze er wel af moeten omdat je een lekke band hebt of je winterbanden erop moet zetten
 

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar zijn de slotbouten óf net iets kleiner, óf het materiaal is gladder. Misschien oplossen met een stukje tape: of op de buitenkant van de slotbout, of aan de binnenkant van het dopje om zo de doppen voor de slotbouten iets strakker te laten passen.
 
D

Deleted member 6398

Dat is het dus!!! Was er van de week ook al eentje kwijt na een bezoek aan de wasstraat :(
 

hemi24

Forumguru
originele slotbouten zijn (van buiten) rond en niet 6-kant, dus hier hoort ook een afwijkende sierdop op te zitten.

Bij Skoda heb ik na 260k nog nooit één dopje verloren, dit in tegenstelling tot de Peugeot die ik ervoor had, daar wist ik het onderdeelnummer al uit het hoofd...
 

EdK

Forumguru
en wat was dat onderdeelnummer dan ??

Maar ik weet dat deze rond is en je krijgt speciale doppies voor de slotbout mee, alleen donderen ze er toch nog vanaf .
 

Br3cht

Actief lid
je kan de slotbout er ook even af nemen, met een beitel in de zijkant een weerhaakje maken en terug monteren
de kapjes gaan er dan nog steeds goed af (met de originele tools in de koffer) en toch zullen ze niet zomaar wegvliegen
 

Giant

Forumguru
Goed, het lijkt me na zo veel herkenning een goed plan als ze in Tsjechië de toleranties van de doppen van in elk geval de slotbouten strakker zetten. Ik ga maar eens met een rolletje tape experimenteren. By the way, zit volgende week in Tsjechië, als ik tijd over heb zal ik daar eens een Skoda dealer raadplegen, wie weet...
 

Giant

Forumguru
Snap ik, ik vraag me af of de wielen, bouten en doppen van de Octavia hetzelfde zijn als bij de Superb II. Heb 3 Superb's I gehad, daar in totaal tonnen mee op de klok gereden en nooit één dop gemist. En ook daar reed ik de wasstraat mee in en zette ik de hogedruk spuit erop. Ik denk dan ook dat dit een typisch Superb II kwaaltje is. Oplossing? Temple wieldoppen op stalen velgen kiezen i.p.v. lichtmetalo's:(
 

andrehj

Forumguru
De oplossing is nog veel makkelijker: Gewoon die dopjes niet gebruiken (werden er bij mijn auto ook los bijgeleverd).
 
Bovenaan Onderaan