Wielmaat Kodiaq 2 identiek aan Kodiaq 1 ?

Herald B

Nieuw lid
Goedenavond, tijdje geleden dat ik hier was, maar nu wel meteen weer een vraagje waar iemand misschien zo iets over kan zeggen.

De kogel is door de kerk: vandaag heb ik een Kodiaq Sportline Business gekocht uit juli 2025. Deze moet mijn Kodiaq sportline uit 2021 gaan vervangen.
Van generatie 1 naar generatie 2 dus.

Nou gebruik ik bij mijn huidige auto een set winterwielen (Audi Q5 wielen, maar exact de juiste specs die horen bij de Kodiaq, zie mijn profielfoto), vandaar dat ik nieuwsgierig was of dat ook gaat werken op de auto uit 2025.
Ik heb van beide auto's het kenteken ingevuld op etwaarde.nl en dat levert bij beide auto's exact hetzelfde op -->zie bijgevoegde afbeelding.
Mooi, maar bijna te mooi om waar te zijn. Iemand die zich dit ook al eens heeft afgevraagd en dit kan bevestigen?

Dank alvast. Schermafbeelding 2025-12-11 213442.jpg

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Audi Q5 heeft een grotere naafdiameter.

Dus of je velg centreert niet om de naaf van je Kodiaq, óf je hebt geen originele Audi Q5 velgen…

Maar het klinkt mij behoorlijk naar beunhaas praktijken!

Herald B

Nieuw lid
Hoe het jou klinkt ga je zelf over, maar voor het overige zit je er absoluut naast, hoor.
100% origineel Audi en worden gewisseld door chef werkplaats van mijn dealer (die ik toevallig ook persoonlijk ken).

Hoe het precies zit met die ringen wil ik van af zijn (kan het nu ook niet checken), maar wat mij betreft hier ook verder geen onderwerp van discussie.
Toch bedankt voor je reactie:wacht:

Apart van die centreerring. Kan maar raar. Ik had op mijn golf gets uit 1999 een set metalen velgen die ik voor de winter gebruikte. Meegenomen naar een Audi daarna een bora variant , weer een Audi toen een Jetta en uiteindelijk jaren lang op mijn vaders Octavia gezeten en waren volgens de dealer A6 velgen. Ooit.

Nou bijna alle velgen pasten op alle vag auto’s uit de zelfde lijn. Dus golf Octavia Leon bora Jetta a3 enz. Maar het waren a6 velgen. Die iemand ingeruild had van zijn a6 om alu achteraf te monteren buiten de lease om. Net zoals ik buiten de lease om velgen zocht voor mijn winterbanden die wel in de lease zaten maar zonder velgen.

hemi24

Donateur
@Jeroen van Arkel : het simpele feit dat je wagens noemt die op basis van Golf 4 platform (gatenpatroon 5x100) en andere die op basis van Golf 5 platform (gatenpatroon 5x112) staan, maakt dat je de velgen niet onderling kunt uitwisselen, behalve als het zogenaamde multi-steek velgen zijn geweest.
Maar als dat laatste het geval was kunnen het ook nooit originele velgen van een Audi zijn geweest, zoiets is altijd aftermarket.

En ook daarbij komt nog een keer:
A6 <2011 centreergat 57,1 mm (net als alle door jou genoemde VAG modellen, incl. Kodiaq 1 én 2);
A6 >2011 centreergat 66,5 mm (net als alle modellen van de Q5).

zoiets lijk misschien origineel, maar is het dus niet:
1765616117629.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik zeg ook niet dat ze op de huidige kodiaq kunnen. Nooit gezegd of geclaimd. De velgen die ik had waren van een nieuwe Audi A6 uit 1999 tot mijn vaders Skoda hebben die eerste montage Audi metalen zwarte velgen gepast op de auto’s die ik vermelde. Niet anders niet beter of slechter of after market wat tweede montage heet. Dus ik bedoelde alleen maar te zeggen, en dus geen welles nietes spelletje te gaan spelen of ver plassen. Dag velgen van een kodiaq 1 vrijwel zeker op een kodiaq 2 passen en waarschijnlijk ook op Seat cupra vw en Audi modellen. Tenzij de steek enz anders is. Maar het waren dus eerste montage ( wat velen origineel noemen) velgen met een ingestanst vag Skoda vw Audi logo metalen zwarten stalen velg uit 1999. Maar nog een keer. Het gaat niet om deze velgen maar ik wilde zeggen dat veel velgen binnen het concern passen zoals je ook mensen met Audi velgen onder hun golf ziet rijden af en toe.

En anders ga je even bij van zijl langs. In Bunnik. Bestaan niet meer maar Hein v zijl nog wel. En van hem heb ik die Audi velgen voor 40 euro gekocht. Die hij ter plekke van een nieuwe Audi geleverd door Muntstad toen nog hetende voor dat hij naar de klant of berijder ging. Maar nogmaals gaat NIET om deze aftakking maar over het feit dat velgen binnen het concern vaak, niet altijd, uitwisselbaar zijn. En dus altijd controleren.

Bovenaan Onderaan