Wielen verwisselen

rvh

Lid
Zojuist geprobeerd mijn wielen te verwisselen. De huidige wielen zaten er op toen ik de Fabia kocht. Nu het eens tijd werd ze te vervangen, probeerde ik ze zojuist los te draaien. In eerste instantie geen beweging te krijgen in de moeren. Uiteindelijk toch gelukt ze los te draaien, maar ik krijg de wiel er met geen mogelijkheid af. Moet er nog meer los dan alleen de 5 wielbouten? Of zitten ze zo vast (geroest?) inmiddels? Kan dit?

WebZa

Nieuw lid
Deze kunnen inderdaad heel erg vast komen te zitten...
Gewoon met een schoen met een dikke rubberen zool enkele keren tegen stampen...
Plaats 2 bouten terug op, maar draai ze niet vast (enkele milimeter volstaat). Dit verhindert dat de velg er afvalt terwijl je erop stampt.

Zo kwamen ze bij mij in elk geval toch los.
Geen schrik hebben dat je ze scheef zou stampen, ze zijn heus wel sterk genoeg! :)

Gieliovd

Forumguru
Gebeurt wel vaker inderdaad. Zowel alu als stalen velgen willen wel eens vastrotten op de pasvlakken.

Tegen de band hameren of schoppen moet volstaan, dan schrikt het los.

Maak ook goed de vlakken schoon en roestvrij, zodat je velgen er weer goed recht onder komen te zitten. Ze gebruiken ook wel eens wat vet ertussen, kopervet heb ik gelezen maar keramisch vet zou beter zijn. Ieder vet zou in principe volstaan omdat je het oppervlak gewoon beschermt.

WebZa

Nieuw lid
Ja, het valt inderdaad wel te zien welke krik je hebt.
Ik heb een echte garage-krik, wat veel veiliger is als de waardeloze krik die meestal meegeleverd is bij de wagen.

van_der_P

Senior Member
Dat kun je ook met een rubber hamer doen. Dan gaat het wat gecontroleerder. Niet op de velg slaan maar op het rubber van de band

Gieliovd

Forumguru
Natuurlijk bestaat dat risico... Je moet ook alles met beleid doen.

Het gaat om het schrikken, niet om het doortrappen.

En wat ik meestal dan doe is je reservewiel of je andere wiel onder het chassis leggen voor eventuele doorzakking van de krik.

Heb je geen tegelhamer?

Mokertje zou ook kunnen, stuk hout ertussen en tikje tegen de rand van je velg. Pok, en los.

rvh

Lid
Nou, ik ga het vanmiddag nog maar eens proberen (dan wel bij mijn ouders, die hebben wat meer gereedschap).

Ik zal vanavond een update geven.

joergarms

Senior Member
Altijd vanaf de binnenzijde van het wiel slaan. Dan maakt een eventuele tik (beschadiging) van de velg ook niet uit. Als je je auto goed op de krik hebt staan, valt ie er echt niet af.
Wat al gezegd werd, daarna weer monteren met wat vet ertussen. Soms helpt het ook om de naafkap even ietsje op te schuren met een fijn schuurpapiertje en dan alsnog vet erop.

rvh

Lid
Zo, inderdaad gelukt door vanuit de binnenkant er tegen te tikken. Bedankt voor de hulp iedereen.

Heeft iemand niet toevallig nog 4 Skoda wieldoppen te koop (15 inch)? :smiley29:

Of iemand een idee waar deze te verkrijgen zijn?

joergarms

Senior Member
Nieuwe originele doppen betaal je zo maar 80euro voor de bij de dealer. Heb er toen ook om gevraagd. Toen besloten om maar met n paar krasjes op de doppen te rijden.

wanderer

Senior Member
Tip:
bij Kwik-Fit kun je gratis je remmen laten controleren, bij trommelremmen moeten de wielen+trommels verwijderd worden.......hoef je die iig niet zelf los te stampen....losstampen is trouwens niet zonder risico.....de wagen zal maar van de krik schieten.....heb zelf trouwens nog niet zolang geleden voor een voor-achter wissel iets van 15€ betaald bij een bandenboer....

Tenno

Nieuw lid
Bij het remmen testen bij Kwik-Fit, worden echt geen wielen losgehaald. De remmen worden gestest op een testbank, zoals ook bij de APK gebeurd.

Bovenaan Onderaan