Wielen kruislings wisselen; hoe meest efficiënt?

Eltjo

Forumguru
Raadsel...?
Onlangs heb ik wegens zaagtandvorming op de banden en een iets scheef afgesleten voorband mijn wielen kruislings gewisseld. De auto is onlangs uitgelijnd.

Bij de kruiswissel maakte ik gebruik van 2 schaarkrikken en het reservewiel. Ik wilde de auto op de hellende oprit wel aan de achterzijde met 2 krikken laten staan zonder wielen, maar de voorkant liever niet.

Op een gegeven moment moest ik een gedemonteerd wiel weer op dezelfde plek monteren... daar was ik dus duidelijk niet goed bezig. Nou ja, nu zit alles waar ik het wilde hebben en zijn de velgen weer schoon en in de was gezet.

Ik heb na de wisselpartij een schemaatje bedacht. Maar het blijven toch een hoop stappen.
Het doet mij allemaal denken aan zo'n schuifspelletje ... waar ik niet goed in ben.
Heeft iemand een efficiënte manier voor de kruiswisseling bedacht?
 

Canon-Eye

Forumguru
Koop een setje van 2 assteunen met voldoende brede basis, zodat ze niet om kunnen klappen.
Wel zo veilig op een hellend vlak - in elk geval stukken stabieler dan (de meeste) schaarkrikken...
 

andrehj

Forumguru
Ik gebruik al jaren succesvol dit patroon (dat van de voorwielaandrijvers dus):
tyre-rotation.jpg

Elke zomer zitten de zomerbanden dus op een andere plek. Winterbanden kunnen vanwege de draairichting niet naar de overkant, dus die verhuizen alleen steeds van voor naar achter en vv.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mij hadden zowel de zomer- als de winterbanden (en hebben heden ten dage de CrossClimates) hun vaste plaats: er werd en wordt bij mijn voorwielaandrijvers (sinds mijn eerste Golf-1 in de jaren '70) nooit kruislings gewisseld.

De voorbanden slijten sneller dan achter en worden, als het moment is gekomen, vervangen door de achterbanden aan dezelfde kant, terwijl er twee nieuwe achterop gaan. Die blijven daar totdat de voorbanden weer op zijn.

Ik wil het beste profiel achter hebben, dat maakt de kans op uitbreken van de achterkant veel kleiner. En ik hoef maar 2 nieuwe banden per keer te kopen...
 

Eltjo

Forumguru
Het patroon rechts ben ik nu idd op uitgekomen, want een half jaar geleden had ik de voorwielen links/rechts al gewisseld vanwege de zaagtanden. Toen binnen op een vlakke vloer met 2 schaarkrikken.

Maar dit geeft nog geen oplossing voor deze wissel, wordt er wel simpeler van (en zonder reservewiel);
- beide zijden achter opkrikken en wielen l/r wisselen,
- ene zijde v + a opkrikken en wisselen,
- andere zijde v + a opkrikken en wisselen.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals ook al eerder in dit topic aangegeven: assteun is een heel nuttig hulpmiddel bij deze klus. Een half jaar terug hetzelfde gedaan met behulp van:
  • reservewiel
  • assteun (in actie bij Lidl/Aldi ca. 12 euro voor een set van 2)
  • klein garagekrikje
Het voordeel van een garagekrikje, is dat ie veel stabieler is als de standaardkrik, en bovendien werkt ie veel sneller. Vóór je begint met krikken enz. eerst even alle wielbouten iets los trekken (halve slag of kwartslag is genoeg, zodat je niet meer heel veel kracht nodig hebt om een wielbout los te draaien). Dit voorkomt ten eerste dat de wielen gaan draaien(door speling in aandrijving, of minder goede handrem), als je de bouten lost en voorkomt instabiliteit van de opgekrikte auto.

Als ik het goed heb, heb ik dit als volgt gedaan:
Ik ben met het demonteren van een ahcterwiel begonnen, en daar het de assteun geplaatst. Vervolgens naar de andere zijde gegaan en voorzijde opgekrikt, en vrijgekomen daar wiel gemonteerd. (dus 1 wiel kruislings gewisseld). Vervolgens naar het nog op de originele plek gemonteerde achterwiel gegaan, en dat vervangen door reservewiel (met 3 bouten vast, is maar om even op de grond te staan). Ik had daar de andere assteun kunnen gebruiken, maar had onvoldoende ervaring met het werken met assteunen (en gebrek aan vertrouwen daarin), dus voor reservewiel gekozen. Vervolgens op de plek van het eerst gedemonteerde achterwiel het voorwiel gemonteerd dat daar heen moest. Zodat ik in elk geval het wiel als extra veiligheid heb. Om minimaal te krikken, vervolgens eerst het overgebleven voorwiel demonteren (omdat de auto aan die kant nog hoog gehouden wordt door de assteun, hoef je minimaal te krikken). Overgebleven achterwiel direct op deze plek monteren, en de krik laten zakken en verplaatsen om de assteun aan de achterkant te verwijderen. Dan bij het gemonteerde reservewiel de auto opkrikken, reservewiel verwijderen en de laatste band monteren.

Overigens als ik ga krikken aan de auto, altijd de auto op de handrem en in de versnelling (met de sleutels in m'n zak), zodat zowel voor- als achterwielen zo goed mogelijk geblokkeerd zijn, waardoor je minder kans loopt dat de auto naar beneden valt. Bij alle werkzaamheden, zoveel mogelijk de velg die niet op de auto zit, onder de dorpel nabij de krik, ook weer om bij eventueel van de krik vallen de gevolgen te beperken.
 

V-Strom

Actief lid
Ik gebruik al jaren succesvol dit patroon (dat van de voorwielaandrijvers dus):
tyre-rotation.jpg

Elke zomer zitten de zomerbanden dus op een andere plek. Winterbanden kunnen vanwege de draairichting niet naar de overkant, dus die verhuizen alleen steeds van voor naar achter en vv.
.
.
.
Staat er geen draairichting op je zomerbanden ?
 

Cordoba

Forumguru
@V-Strom Dat is afhankelijk van het merk en type band dat je kiest: bij sommige banden ben je vrij, bij sommige heb je een voorgeschreven draairichting, en bij nog weer andere banden heb je een voorgeschreven binnen-/buitenzijde (daarbij moet de band dus op de juiste manier op de velg gelegd worden, maar éénmaal op de velg mag je wisselen).
 

Level42

Forumguru
Ik wil het beste profiel achter hebben, dat maakt de kans op uitbreken van de achterkant veel kleiner. En ik hoef maar 2 nieuwe banden per keer te kopen...

De laatste paar keer dat ik bij de bandenboer was (waar ik gelukkig van af ben nu) deden ze dit ook (zonder ook maar te vragen/zeggen). De eerste keer dat ik dat merkte meteen terug en alsnog de beste banden voor laten zetten. Ik vroeg waarom ze dit deden en dat was omdat de ANWB dat tegenwoordig adviseerde met dezelfde redenering als jij.
Maar de beste banden voor stuurt het fijnst. En hoe groot is de kans op uitbreken met voldoende profiel en een voorwielaandrijver nou echt ?
 

V-Strom

Actief lid
@V-Strom Dat is afhankelijk van het merk en type band dat je kiest: bij sommige banden ben je vrij, bij sommige heb je een voorgeschreven draairichting, en bij nog weer andere banden heb je een voorgeschreven binnen-/buitenzijde (daarbij moet de band dus op de juiste manier op de velg gelegd worden, maar éénmaal op de velg mag je wisselen).
.
.
.
Ja dat weet ik allemaal wel dat sommige banden een binnen en buitenzijde hebben.!
Dan is het geen probleem om kruislings te wisselen echter als er en draairichting
op de banden staat, mag je nooit kruislings wisselen maar alléén van voor naar achter en
vice versa, maar wel de wielen aan de zelfde kant houden.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat was omdat de
ppv
ANWB dat tegenwoordig adviseerde
Ik weet niet wanneer de ANW B eindelijk ook "het licht gezien" heeft - ik weet wel dat ik een behoorlijk eind terug in de vorige eeuw beroepshalve een voorlichtingsdag over veiligheids- en rijtrainingen voor beroepschauffeurs(*) bijwoonde in Rijssen, waar we de achtergronden van deze opvatting uitgelegd kregen. Ik heb nog heel wat discussies met bandenboeren moeten uitvechten die telkens weer mijn twee nieuwe banden voor wilden monteren en dan tenslotte maar hoofdschuddend deden wat ik zei.
Zal best - ik rij ermee, zij niet.
Maar de beste banden voor stuurt het fijnst.
Ik sluit niet uit dat dit theoretisch wel zou kunnen - voor (zeer) potente voertuigen, vooral met achterwielaandrijving. Maar de meeste 'normale' automobilisten (ik bedoel: mensen zonder F1-aspiraties in de gewonere particuliere auto's c.q. zakelijke bijtellingswonders) merken daar helemaal niks van. En voor zover ze zeggen dat ze het wel merken, zit het m.i. vooral tussen de oren. Een variant op het placebo-effect, zeg maar.
hoe groot is de kans op uitbreken met voldoende profiel en een voorwielaandrijver nou echt
Ervaringsvoorbeeld bij slecht weer (met een mengsel van ca. 15 cm sneeuw/pekelblubber/smeltwater) op de snelweg reed ik op de afslag Vaanplein vanuit richting Pernis de stad in: dat parcours had toen de vorm van een groot vraagteken waaraan je vanaf de punt begint. Ongeveer waar je van rechtsbuigend overgaat naar linksbuigend werd ik ingehaald door een combi (Astra, meen ik - 't is al weer een jaar of 25, 30 geleden). Een klein stukje verder, in de bocht naar links dus, brak de achterkant naar rechts uit en na een keurige 360-graden turn kwam de auto tot stilstand. Ik had er netjes omheen gestuurd met mijn toenmalige Audi80 (zon vierkante) en was gestopt. De man stond met knikkende knieën naast z'n auto achter z'n oren te krabben. Hij snapte er niks van, want hij had die week toch net 2 nieuwe voorbanden laten leggen...
Ik heb hem toen uitgelegd dat die half versleten achterbanden met (nog een mm of 4, 5 erop, die gooi je niet weg) onder deze omstandigheden de achterkant niet in het spoor kunnen houden, zoals duidelijk was gebleken: hij werd door zijn eigen achtereind ingehaald. Hadden ze voorop gelegen, dan was hij onder deze omstandigheden al in een eerder stadium over de voorkant wat naar buiten gaan schuiven - en dat los je van nature meteen op door van het gas af te gaan waardoor de neus weer de bocht induikt.

(*) Beroepshalve heel wat "klasjes" beroepschauffeurs voor mijn neus gehad voor een bijscholingsdag in het kader van Behaviour-Based Safety (en die dagen organiseerden we al jáááren voordat Code 95 werd bedacht). Dat gaat niet alleen over het rijden zelf trouwens, maar ook over allerlei andere onderwerpen die van belang zijn bij het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen.
In het theoretische dagdeel hadden we o.a. een demo over die "beste banden voor of achter"-discussie. Naast elkaar op een ruim 2 meter lange plank werden 2 identieke modellen (trekker met tankoplegger in de eigen firmakleuren, voor het levensechte effect) neergezet met één klein verschil: van model 1 waren de wieltjes van de vooras van de trekker gefixeerd, van model 2 juist die van de trekker z'n achteras.
Plank optillen zodat beide modellen in beweging komen - en tot grote verbazing van de vaklui (want dat zijn het, laat daar geen misverstand over bestaan) speert model 1 kaarsrecht met een noodgang de plank af en verder op tafel, terwijl model 2 met de geblokkeerde achterwielen - ruim binnen een meter na vertrek geschaard tot stilstand komt.
Natuurwetten werken ook op schaal... :jaja:
_2118_20160107_LR_618-9147.jpg

Verder geldt: vrijheid, blijheid - doe vooral wat je wilt. Iedereen heeft tenslotte het volste recht om z'n eigen vergissingen vol te houden (vrij naar artikel 7 lid 1 van de Grondwet) - althans zolang andermans' lijf en goed er geen gevaar door lopen.
Maar af en toe toch even iets verder kijken en/of langer nadenken kan nooit kwaad.
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Er zijn ook op YouTube duidelijke filmpjes te vinden, waar het verschil meer dan duidelijk in beeld wordt gebracht.

@V-Strom Als je bij banden met een voorgeschreven draairichting toch kruislings wil wisselen, moet je alle 4 de banden andersom op de velg laten leggen dan kán het wel (wel wat omslachtig maar éénvoudiger dan achteruit rijden en de versnellingsbak aanpassen naar 1 versnelling vooruit, en 5, 6 of 7 versnellingen achteruit).
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn ook op YouTube duidelijke filmpjes te vinden
Nu wel, maar toen wij met ons interne bedrijfs-trainingsinstituut begonnen (2004 of zo) moesten we zelf nog creatief aan de gang om het voor de mannen én duidelijk, én een beetje leuk te maken...
 

milanseegers

Forumguru
Ik heb 4 assteunen. Dat gaat nog sneller ;). Met 1 schaarkrik krik ik 1 hele zijde van de auto omhoog. 2x krikken dus, steunen plaatsen, wisselen en weer door. Vergeet niet de moeren los te draaien voor dat je gaat krikken.. Anders moet je als nog 4x krikken en daar houden we niet van.
 

milanseegers

Forumguru
@Cordoba begrijpelijk. Ik schomel eerst altijd even behoorlijk aan de auto als ie op de assteunen of staat. Dit om mij zelf te verzekeren dat ie er niet van af valt!

@eltjo2 Overigens assteunen plaatsen op een hellend vlak Ben ik niet zo'n fan van. Ervaring leert dat een vlakke ondergrond het meest stabiel is. Bij een hellend vlak zal er altijd beweging in de auto/krik komen. Eventuele eerder geplaatste steunen kunnen daardoor gaan torderen/omvallen..
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt voor alle reacties en ze hebben best een punt m.b.t. veiligheid e.d. die ik niet uit het oog verlies.
Het kan altijd veiliger op een brug met assteunen die op een vlakke ondergrond staan als je het laat doen).
Maar het ging mij meer om het puzzeltje. Ik denk de oplossing die in post #3 en 5 beschreven wordt, de minste handelingen met zich meebrengt.

Ik heb geen draairichtinggebonden banden (Goodyear Eagle F1 asymetric 225/45/17), maar vind het wel jammer dat je ze hoort als je een bocht wat harder neemt. Rechtdoor hoor je het niet zo.
Een aantal jaren geleden op m'n Passat 196/65/15 Maloya banden gehad die dat wel waren. Omdat ze rechts beide wat schuin (en meer dan links) waren afgesleten, heb ik 2 banden gekocht en 1 band andersom op de velg laten monteren. Zo zaten er op een as weer de oude banden die nog goed waren. Die Maloya's waren trouwens erg goed (voor veel km's) en ook de beste (keus) uit de bandentest van destijds.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan