Wielen Fabia 2 op Fabia 1 combi

HenkHenkHenk

Senior Member
Goedendag,


vraagje: op MP staan er een setje wielen van een Fabia 2 ( met banden maat 185-60-15)
5x100 naf 57.1 et 43


ik vermoed geen probleem maar zijn deze ook geschikt voor een fabia combi uit 2002 ( 1.4 mpi)

Alvast bedankt !
 

Canon-Eye

Forumguru
Is zonder meer uitwisselbaar.
Ik heb destijds in afwachting van mijn bestelde Fabia2 als overbruggingsauto vanaf januari tot mei 2011 een F1 gereden en daarop alvast de 4 winterwielen gemonteerd die bestemd waren om dienst te gaan doen op de F2.
 

Cordoba

Forumguru
Bij sommige maten is er een klein verschil in bandenmaat voor de Fabia I en Fabia II, zo is bij een enkele maat de wanghoogte voor de van een Fabia II 5% hoger. Die verschillen zijn zo klein, dat het geen probleem is om te monteren, alleen zullen lagere banden een wat grotere tellerafwijking veroorzaken. Volgens mij staat er in de kennisbank ook zowel voor de Fabia I als voor de II een tabel met alle goedgekeurde bandenmaten.
 

EdK

Forumguru
Fabia II 5% hoger
Ach dat is een marge die je vaak ook al hebt als je met zomer en winterbanden rijd.
Mot alleen ff rekening houden dat je niet denkt dat je niet te hard rijd en dat je uiteindelijk wel harder rijd dan de teller aangeeft.
Maar dat is zo te checken door ff met een TT oid te rijden en te vergelijken
 

Canon-Eye

Forumguru
De meeste tellers geven van huis uit al een procent of 5 teveel aan, dus met een haartje grotere wielen wordt die marge iets kleiner.
Ik heb eigenlijk altijd de tomtom aanstaan, ook op bekende routes (zonder geluid), zodat ik weet hoe snel ik nou echt rij.
 

ronald_j

Actief lid
Mijn fabia 2 geeft ongeveer 5% teveel snelheid aan. Bij mijn fabia 1 was dat ruim 10%. Ik heb eigenlijk het gevoel dat de teller precies gelijk is en alleen de bandenmaat iets groter.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 7 jaar met 185/60-15 onder de F2c rondgereden en had nog zo'n 3 tot 5% te hoge telleraanwijzing, hetgeen ruimschoots binnen de Europese typegoedkeuringsnorm uit 1977 blijft (namelijk: maximale afwijking = 10%+4 km/u positief, nooit negatief).
Lijkt me prima dus.
 

hemi24

Forumguru
@HenkHenkHenk : Een 185/60R15 t.o.v. een 185/55R15 scheelt ca. +3%, als we het hebben over verschil in diameter en/of afrolomtrek.

De snelheid op de meter zal de werkelijke snelheid waarschijnlijk iets beter gaan benaderen.
 
Bovenaan Onderaan