Wielbouten stalen velgen bolconisch?

Ted

Forumguru
Heb een set originele aluminium Audi velgen op de kop getikt en mijns inziens dienen daar bolconische wilebouten voor gebruikt te worden. Mijn vraag is of de bestaande stalen velgen met bolconische bouten zijn uitgevoerd en zonder meer voor de al. velgen toegepast kunnen worden?

Natuurlijk kan ik er 1 loshalen en kijken, maar wellicht weet iemand dat al bij het wisselen van zomer- naar winterbanden.

Bij voorbaat dank voor de reactie!
 

Cordoba

Forumguru
Originele VAG-velgen hebben allemaal bolconische bouten nodig, zowel lichtmetaal als staal. Verschil in materiaaldikte tussen lichtmetaal en staal is minder dan 1 mm bij de boutgaten, en zulke kleine verschillen in boutlengte zijn niet eens leverbaar, tenzij je ze 5 mm langer besteld en er 4 mm af laat halen.
 

Ted

Forumguru
Dat is duidelijk dat gaat dus lukken om met dezelfde bouten Audi velgen te monteren. Het enige waar ik niet helemaal blij mee ben dat de ET waarde 45 is ipv 42. Maar goed mijn wielvlucht staat maximaal en daardoor komt het hart ook iets naar buiten waardoor deze afwijking een beetje wordt gecompenseerd. Ga het in ieder geval doen.

Bedankt voor jullie snelle antwoord.
 

CDK

Forumguru
Het enige waar ik niet helemaal blij mee ben dat de ET waarde 45 is ipv 42. Maar goed mijn wielvlucht staat maximaal en daardoor komt het hart ook iets naar buiten waardoor deze afwijking een beetje wordt gecompenseerd. .

Waarom ben je daar niet blij mee? Die 3 mm verschil gaat geen probleem opleveren hoor!
 

Ted

Forumguru
De drukbelasting grijpt nu niet in het hart van het lager aan waardoor er een moment ontstaat die een grotere kracht initieert. Maar goed, toespoor en wielvlucht en andere krachten tijdens rijden doen dit ook en mijns inziens kan je beter iets groter zitten met de ET waarde dan kleiner.

Ben het wel met je eens dat de afwijking niet tot falen van mijn wiellagers zal leiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
De arm bij een verschil in ET is zo klein dat dit geen gevolg heeft in de levensduur van een wiellager, en als richtlijn wordt daar een afwijking van 5 mm van de originele ET-waarde aangehouden. Mijn Audi velgen hebben ET38 i.p.v. de originele ET43 waardoor de auto 1 cm breder op de banden staat, en merk dat dit leidt tot iets minder overhellen in bochten. Ik ben er uiteindelijk dus blij mee, al was de andere ET-waarde niet de reden om deze velgen te kopen.

Bedenk daarnaast dat vooral de band op het wegdek niet een enkel punt is, maar een vlak. Aan de andere kant wordt vaak onderschat hoe groot de verkeerd gerichte belasting op de wiellagers is bij een verkeerde ET-waarde of het gebruik van spacers.
 
Bovenaan Onderaan