Wielbouten lichtmetaal ook te gebruiken voor staal?

cali05

Forumguru
Momenteel heb ik de standaard lichtmetalen wielen op mijn O3 ABL. Kan ik voor stalen wielen dezelfde wielbouten gebruiken?

Thanks
 

Noord26

Forumguru
Waarschijnlijk niet. Stalen velgen hebben meestal een bolkop en LMV's over het algemeen trapezium-vorm koppen aan de bouten zitten. Je zou er even eentje los moeten halen van je huidige set.
 

ertromp

Forumguru
Dat gaat wel. Skoda maakt gebruik van bolconische bouten. Zowel het staal als de licht metalen velg zijn hier op aangepast. Denk aan het juiste aanhaalmoment. Geldt dus voor originele velgen
 

turboturbo

Forumguru
Mijn (aftermarket) lichtmetaal velgen zijn idd ook zo gemaakt (denk vanwege de 5 gaats -> meestal vag wielen) dat er gewoon de bolconische bouten voor gebruikt kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Originele lichtmetalen VAG velgen en originele VAG stalen velgen zijn bolconisch bij aftermarket zijn er inderdaad veel keuzes zoals de recht conisch. Ook zullen een hoop aftermarket wellicht te kiezen zijn met bol conisch afgestemd op de VAG groep.
Belangrijk is ook nog de hellingshoek van het conischgedeelte want die zijn voor de diverse aftermarket velgen ook nog anders te kiezen.
 

Adoks

Senior Member
Als het beide standaard Skoda velgen zijn, kun je dezelfde bouten gebruiken. Staal of Alu maakt dan niet uit. Aftermarket spul kan anders zijn.
 

Blacky

Forumguru
Met mijn Pegasus velgen en stalen velgen gebruik ik dezelfde wielbouten dus geen probleem
 
Bovenaan Onderaan