Wie weet waarvoor deze leiding dient?

Cesar

Nieuw lid
Octavia break diesel.
Marters hebben deze leiding doorgebeten. Maar de auto doet het nog even goed en er is nergens een verklikkerlampje dat brandt.
Wie weet daar iets meer over?
Met dank,
 

Bijlagen

  • Skoda_octavia.jpeg
    Skoda_octavia.jpeg
    523,7 KB · Weergaven: 91

Tees

Donateur
Ik wéét het niet (ik ken dieselmotoren niet zo goed), maar het ziet er uit als een be- of ontluchtingsslang van t een of ander. Kan me voorstellen dat deze geen cruciaal onderdeel is voor het functioneren van de motor, maar wellicht wel slecht voor het milieu als er bepaalde gassen ongefilterd de lucht in gaan.
 

JeSko

Forumguru
Dat is het vacuüm luchtslangetje van de luchtmassa sensor. Het is deze van de link die je nodig hebt.

 

Bakkertje

Forumguru
Dat zou je dan toch moeten merken in het rijden lijkt me?
Heb wel eens een defecte LMM gehad en die TDI liep niet echt lekker zeg maar, geen vermogen bij de wat hogere toerentallen..
 

Smeeuwis

Donateur
Ik denk dat die vacuumslang niets met de LMM van doen heeft maar met iets anders. Hij zit wel daar want je ziet de LMM ook gewoon zitten. Vierkante blok op de ronde luchtinlaatbuis, rechts van de olievuldop is de LMM. Maar als je goed kijkt zie je dat het slangetje aan de bovenzijde aan een heel ander onderdeel is gekoppeld. De afgebeten onderzijde lijkt aan de zijkant van het blok vast te zitten.

Als de LMM kapot is merk je dat inderdaad direct. Dan is er geen trekkracht en loopt de motor slecht omdat het motormanagement in noodloop gaat. Voor zover ik weet heeft een LMM ook nergens vacuum voor nodig, alleen een hittedraad of -plaatje en vrije doorstroom van lucht het inlaatkanaal in.
 
Dit slangetje voorziet beluchting als de onderdruk terug wordt opgebouwd naar "druk".
Dit zuigt soms een heel klein beetje, origineel neemt deze lucht achter de luchtfilter( je ziet dat deze naar de lf box gaat, voor de lmm)
Nu zuigt deze ongefilterde lucht binnen, voor even niet zo erg maar zou dit terug herstellen of zoals hierboven al gemeld vervangen.
 

Cesar

Nieuw lid
Bedankt iedereen. Is intussen hersteld. Nu nog iets vinden tegen de marters. Dat is hier in de buurt een ernstig probleem. Niet alleen rubberen slangen maar geluidsisolatie onder de motorkap moet eraan geloven.
 

Smeeuwis

Donateur
Daar zijn apparaatjes voor, die maken hoog geluid wat ze verjaagt. Ultrasoon dus wij horen het niet als mens, maar de beestjes des te meer.
 

eriktv

Forumguru
Dat verschilt per mens en per marter. De marters dansen hier vrolijk met drie tegelijk door de tuin (vastgelegd op cameraatje) en ik hoor de verjager van mijn buren door merg en been gaan. Ook al ben ik flink in de dertig, ik zou intussen toch aardig doof moeten zijn voor die toonhoogte :pieker: . Hier gebruikt vrijwel iedereen een stuk kippengaas dat je neerlegt op je vaste parkeerplek. Of één in een houten raamwerkje dat je er los onder schuift als je geen eigen plek hebt.
 

Tees

Donateur
Hier hetzelfde, ik ben eind 30 maar hoor die ultrasoon apparaten nog goed genoeg. Mijn vriendin daarentegen hoort t nauwelijks. En idd werken die apparaten lang niet altijd tegen marters.
 

Herzog Jan

Forumguru
Bij mijn i20 twee keer marterschade gehad. Toen een originele Hyundai marter verjager laten plaatsen en daarna was het afgelopen.
Ik had toen ook al tinnitus dus nooit iets gehoord :ROFLMAO:
 

Tees

Donateur
Een steenmarter is een beschermde diersoort, die mag je niet vergiftigen of vangen zonder vergunning. En er zijn voldoende methodes die effectief zijn om dat ook niet nodig te maken.
 
Bovenaan Onderaan