Wie weet raad, Felicia Fun

laisja

Nieuw lid
Beste lezers, ik heb een fun, nieuw gekocht dus rijdt hem nu 12,5 jaar.
Het ziet er naar uit dat hij 'op' is maar ik ben hem nog lang niet zat en er staat pas 130000 op de teller.
De auto is doorgeroest bij de dorpel en 1 spatbord is al vervangen verder is er constant 'iets' met de versnellingsbak.
Dit is al een probleem sinds ik hem kocht (ben geen koppelingrijdster).
Maar nu lijkt hij toch z'n langste tijd te hebben gehad, de motor gebruikt heel veel olie, die lijkt wel te verdampen :confused: want als je achter mij rijdt zie je geen blauwe rook. Dit speelt al langere tijd.
Is er iemand met goede raad zodat hij niet weg hoeft? Is het b.v. haalbaar om er een andere motor in te zetten ( er zit nu een 1.6 mpv in)
Wat zijn de kosten hier van b.v. en is het zinvol bij zoveel rotte plekken.
Mijn schoonzoon die vaak met de auto bezig is is hem helemaal zat.
Alvast hartelijk bedankt voor het lezen en hopelijk meedenken.
 
lekker opruimen en voor weinig geld koop je een hele goede FABIA 1 , is goedkoper dan repareren , er zijn leukere dingen te doen als roestbakken op knappen zeg dat maar tegen je schoonzoon , veel succes .
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom :aangenaam: op dit gezellige forum Laisja. Ik denk dat het op afstand moeilijk is om goed advies te geven. Het hangt natuurlijk ook af van hoeveel geld je er in wilt steken. Soms wordt er een fun aangeboden op marktplaats misschien is dat een idee.

@Molenhof, ik vind je reactie wel heel erg kort door de bocht. Laisja is duidelijk gehecht geraakt aan haar Fun en wil die graag houden als het eventueel mogelijk is.
 

The bone collector

Senior Member
Welkom hier,

Over de rotte plekken kan ik wel iets zeggen. Iets meer dan 2 jaar geleden wilden ik en mijn pa ook het roest bij de wielkasten aanpakken van mijn Felicia ('98). Even spatborden enzovoort losgehaald en dan verschiet je wel even. Van buiten af zie je wel wat roest, maar onderhuids is het meestal veel erger. Verschillende plaatsen waar de wielkasten zo goed als doorgeroest waren. Dorpels zelfde, lijken nog goed, tot ze plots van binnen uit doorroesten. Wij hebben aan die van mij wat tijd gespendeerd om alles te lassen, en nu 2 jaar later is het de kofferklep, plaatwerk krijgt ‘blaasjes’, opnieuw de wielkasten, dorpels doorgeroest.

Neem daar een motor en versnellingsbak bij die niet al te goed meer zijn, en eigenlijk denk ik dat jouw Felicia economisch op is. Alles is natuurlijk te repareren, maar het loont volgens mij niet echt de moeite. Enkel de exemplaren die niet aangetast zijn door roest, zijn het waard om te repareren/investeren.

Hoe spijtig het ook is natuurlijk, ik zou ook liever willen dat ze langer mee konden.
 

van_der_P

Senior Member
Welkom op het forum
Als k het zo lees komt het eigenlijk op een restauratie neer. En dan is de vraag hoeveel is je dat waard ? Als die zo slecht is als je zegt, dan zou ik er voor kiezen,(als je hem tenminste wil houden) om de carrosserie helemaal kaal te maken. Alles er uit, dan hem laten stralen (alle lak ervan af) zwakke plekken repareren, opnieuw spuiten, een goede carrosseriebeschermer aanbrengen. En dan weer opbouwen. Motor versnellingsbak reviseren, of een goede van de sloop.
Maar ondanks dat blijft het een oude auto, die niet zoveel meer waard wordt dan je er geinvesteerd hebt.
Misschien is dit een goed alternatief
Marktplaats.nl > Skoda Felicia FUN 1998 Dealeronderhouden / nieuwe APK ! - Auto's - Skoda
 

laisja

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor de reacties!
Tja, ben inderdaad gehecht aan deze auto, 't is toch ook een leuke, zo apart zie je ze niet veel, alles lijkt op elkaar.
Het gaat er op lijken dat ik beter kan kijken naar een nieuwe, als ik jullie zo lees.
Geef me toch niet meteen gewonnen en doe nog éen poging bij m'n garage en schoonzoon, wie weet kunnen we de kosten beperken.
Weet iemand nog een jonge schadeauto met goede motor? :laugh:
Ik hou jullie op de hoogte.
 

piair1982

Forumguru
als je iemand kent die voor bij wijze van een kratje bier het plaatwerk in orde wil maken. Dan is het de moeite waard. Maar inderdaad wat hier al gezegd wordt. Het wordt eerder een restauratie project dan hem oplappen.

Het is voor jezelf de afweging of je het waard vind meer geld erin te steken dan dat ie waard is.

Respect als je hem rijdend houdt. Want inderdaad is het een hele speciale auto.
 
Bovenaan Onderaan