Wie koopt zijn auto adv een review

Darkside

Forumguru
Ik ben lid geweest van Autoweek, Autovisie, TopGear. En lees zo af en toe nog steeds deze bladen als ik interessants zie.
Vind het leuk om de reviews te lezen van auto's met name de vergelijkings tests. En zoek ook op internet na reviews van de verschillende sites.

Ik denk dat meer mensen hier dat doen. Maar wie laat de keuze van zijn/haar auto bepalen door de conclusie van de betreffende review?

Zo las ik onlangs een review van een VW variant,megane III, Kia Sporty wagon en de skoda combi. De uiteindelijke uitslag is zoals hier boven genoemd.
'ons' merk als laatste.
Met name de achterhaalde onderstel techniek geeft de auto min punten, volgens de reviewer.

Maar wie zou, als hij de skoda op het oog had, na het lezen van een dergelijke review, toch doorlopen naar een van de andere dealers?

Ik niet. Voor mij zijn er andere redenen die voor mij de keuze meer dan duidelijk maken waardoor ik blijf hangen bij de skoda dealer.

CaseyBasey

Actief lid
Ik heb mijn keuze vrijwel geheel laten bepalen door reviews, zowel die uit de zgn vakbladen als van gebruikers. Waar moet je anders van uitgaan?
Wel heb ik natuurlijk een lijstje specificaties waaraan m'n nieuwe auto moet voldoen, maar de afweging tussen merken/modellen die allen aan de functie-eisen voldoen doe je aan de hand van reviews en uiteindelijk een proefrit ter bevestiging.

LenK

Forumguru
Zodra een auto in verschillende testen dezelfde plus- en minpunten heeft dan wordt het aannemelijk dat het klopt. Kun je er bij een proefrit op letten of die minpunten jou van een koop af moeten houden of de pluspunten je juist over de streep gaan trekken.
Maar vergelijken met je huidige auto of proefritten in andere merken zijn toch de beste manier voor een juiste keuze.

Dat een Octavia in verhouding nu minder scoort dan een paar jaar geleden komt door zijn leeftijd.
Zou zo'n auto nu ook niet meer nieuw kopen omdat je zo in een oud model rijdt.

Darkside

Forumguru
Je moet ook altijd een proefrit maken. Met mijn vraag bedoelde ik dat je op basis van een review iets laat passeren dus niet eens een proefrit maakt.
In desbetreffende review bereikt de octavia veel eerder de grens dan de andere modellen. Mijn ervaring is dat die grens toch te ver licht voor de meeste mensen. En dus minder van belang is.
Dat het zonde is om dan adv een dergelijk review een auto te laten staan. Dat veel mensen een auto kiezen omdat 'experts' zeggen dat hij goed is.

Michel

Forumguru
@Darkside: Experts terecht tussen aanhalingstekens vermeld. Zulke "experts" vind ik die Autoweek redacteuren namelijk ook weer niet. Vaak staat hun manier van schrijven/formuleren mij niet aan en dat is nog even los van het al dan niet terechte commentaar dat door hen wordt geleverd.

En achterhaalde ondersteltechniek vind ik trouwens wel een beetje erg zwaar aangezet. Als er nu het onderstel van een Skoda 105S van een aantal decennia geleden onder een Octavia zou zitten, dan zou het een terechte opmerking zijn.

De Golf Variant VI (eigenlijk V+) staat in feite op een doorontwikkeling van hetzelfde onderstel waar de Octavia nu nog gebruik van maakt. Het zal iets zijn verfijnd, maar of het zoveel uitmaakt? Ik laat me er bij mijn besluit in ieder geval niet al teveel door leiden. Mijn eigen indruk telt dan altijd nog het zwaarst.

CaseyBasey

Actief lid
op basis van een review iets laat passeren
Ja, dat doe ik wel. Als in een review bv staat dat de auto rumoerig is bij een snelheid van 100 km/u dan streep ik 'm af, zeker als die mening elders bevestigd wordt.

heb eigenlijk me er nooit door laten leiden
ik kies een paar modellen ga er mee rijden de beste wint
meestal ben ik gericht al op zoek naar een specifiek model

EdK

Forumguru
Een ander zijn mening hoeft mijn mening niet te wezen.
Daarom lees ik de testen en probeer de min en plussen te onthouden tijdens een testrit.
En tijdens die testrit loop ik dat lijstje dan af of het mij inderdaad ook bekoord of stoort.

Aan de hand van die punten en de uitslag laat ik mijn eigen mening er op los en maak ik een besluit of de desbetreffende wagen wel of niet in mijn straatje valt of juist af valt.

Ik ga er altijd vanuit dat een objectieven test uiteindelijk geen objectieve test is !! En dat er ter aller tijden een persoonlijk tintje van de tester aan vast zit.

En wat voor jou storend kan zijn kan voor een ander juist geheel niet storend wezen.

Rosinfield

† In Memoriam
Voor mij geldt ook aan de hand van de reviews. Hangt er natuurlijk wel af van mijn eigen weging van genoemde min/pluspunten. In het geval van mijn huidige keus (Yeti 1.2 DSG) was het nogal makkelijk. Vond het een aantrekkelijke auto en toen ook nog alle reviews (zeer) positief bleken, was de keuze erg gemakkelijk.

sitechris

Donateur
combinatie van factoren weeg ik mee bij aankoop, waaronder reviews. Belangrijkste aankoop afweging, ik maak altijd een proefrit!

vincefra

Actief lid
Het feit dat je die bladen al leest ben je beinvloed ...

Nu zelf, had eerst in gedacht te kijken naar volvo v70, BMW 5 en mercedes E wegens de binnenruimte (kan die wel gebruiken).
Een vriend van me zij dat ik ook eens naar de skoda superb combi moest kijken.

Nu full option wint de BMW, gevolgd door de mercedes en dan door de volvo ... maar dat is een foute vergelijk, ik had namelijk een leasebudget dat ik niet over mag gaan en toch ook niet echt onder wou gaan ...

Enkele reviews later, even testrijden + prijsoffertes en dan merken dat ik de skoda superb combi CRTDI 140pk automaat full option kan pakken + nainbouw van dvd schermen t.o.v. relatief kale andere wagens (versta zonder leer, gps, ... ) dan was mijn keuze toch gemaakt.

hebben reviews me geholpen in mijn keuze? Zeker.
Ga ik enkel op reviews af? Neen. (bvb. het klagen in reviews over de toch niet zo optimale onderstel - voor mij zeker voldoende goed ... )

Heb gewoon mijn "short list" laten sturen door reviews en vrienden en ben dan gaan rijden met die wagens ... dat laatste heeft het bepaald (wat is waar voor het geld dat ik uitgeef).

Wimus

Actief lid
Ik zou geen auto kopen omdat ie goede rewiews heeft, maar maak wel gebruik van de reviews om tijdens een proefrit op bepaalde zaken te letten.
Wij hebben de Yeti gekocht in eerste plaats dat we hem mooi vinden, en hij goed aan onze eisen voldoet, de goede reviews zijn dan mooi meegenomen, maar niet bepalend.
Als bijvoorbeeld de Duster overal perfecte reviews zou krijgen, zou ik hem nog niet kopen, ik vindt hem gewoon niet mooi.

Daarbij komt ook nog dat je die reviews niet al te serieus moet nemen, het zijn toch verkapte reclames. Als een automerk ik weet niet hoeveel duizenden Euro's uitgeeft aan reclame in een bepaald blad, denk dan maar niet dat datzelfde blad een auto van dat merk tot de bodem zal afkraken.

corsaar

Senior Member
Zo had ik bijna een Kia Sorento gekozen op een revieuw.
Zelfs nog even een opel meriva op het oog gehad.
Bijde zijn het niet geworden.

LenK

Forumguru
Bijna een Bentley Continental GT omdat ie zo goed beoordeeld werd, maar toen mijn banksaldo zag is ie afgevallen :(

Bovenaan Onderaan