Wie heeft ervaring met de app ABRP i.c.m. OBD BLE dongel in de Enyaq?

JJ te G

Donateur
Beste forumleden,
Wie heeft er ervaring met de app ABRP (A Better Route Planner van Iternio) in de Enyaq?
En wie heeft deze gekoppeld met een OBD BLE (Bluetooth Low Energy) dongel?
Het voordeel is dat de app dan rekening houdt met je actuele verbruik, de laadtoestand van de accu, de temperatuur, het weer e.d.

Wat ik nu weet is dat er een aantal aandachtspunten is:
- na de laatste update zou alleen de betaalde premium-versie nog via AppleCarPlay of Android Auto op het infotainmentscherm werken.
- de veiligheid van de dongel is een issue. De meeste dongels kunnen door vreemden gepaird worden waardoor de auto met de juiste software geopend kan worden. Niet duidelijk is of de OBDEleven dongels veilig zijn. Advies van Iternio is om een dongel met een "physical pairing button" of een ander protocol te gebruiken.

Graag lees ik jullie reacties/ervaringen?
 

JJ te G

Donateur
Bij gebrek aan ervaringen ga ik het zelf uitzoeken. Een dongel met een fysieke toets om de dongel te koppelen via bluetooth heb ik binnen. Vgate vLinker MC+.JPG
 

hemi24

Forumguru
En gaat gebruik van de ABRP-app veel voordelen bieden t.o.v. de standaard aanwezige navigatie?
 

JJ te G

Donateur
@hemi24 Terechte vraag. Dat ga ik bekijken. De gebruikservaring van de standaard navigatie vind ik niet bijzonder. Dat doen anderen zoals Google Maps, Waze, TomTom of Apple kaarten op de carplay beter.

ABRP voegt op langere reizen dingen toe als het gaat om het inplannen en verdelen van reistijd en (laad)stops. Bij de betaalde versie kan je het weer in je planning meenemen en kan je de voorkeur aan laadstations geven waarvoor je een laadpas hebt. Ook kan je een voorkeur voor een SoC bij vertrek of aankomst instellen. De laadstops worden hierop aangepast.
Door de app via OBD2 te koppelen wordt tijdens de reis ook rekening gehouden met de actuele SoC en het verbruik. Als dat niet overeenstemt met de vooraf berekende waarden dan wordt dat tijdens de reis gecorrigeerd en een extra tussenstop ingepland of juist weggelaten. (Zegt men!)

Nu is dat in NL allemaal niet zo relevant maar, zoals gezegd op langere reizen en zeker in het buitenland waar nog niet alle infrastructuur op orde is, geeft dat wel rust.
Over een maand ga ik naar het VK en onderweg naar Schotland is het allemaal wat dunner gezaaid. Met name het aantal (echte) snelladers (>50kW) is boven het Caledonian Canal gewoon nul komma nul.
Je kunt je op ABRP als premium versie per maand abonneren. Als het niet goed werkt dan kan je altijd nog voor een andere app kiezen.

The proof of the pudding is in the eating!
 

Frank

Forumguru
In mijn huidige EV kan ik niet zonder op lange trips! Maar dat is vooral omdat de ingebouwde gps planning voor geen meter juiste voorspellingen kan maken.

Bij de VAGs heb je wel het probleem dat het alarm af gaat als je de dongle laat zitten :)
 

JJ te G

Donateur
@Frank Dat van het alarm heb ik inderdaad ergens gelezen. Schijnt niet bij iedere dongel zo te zijn en ook afhankelijk van de firmware-versie.
P.S. Gebruik je een dongel?
 
Laatst bewerkt:

Frank

Forumguru
Ik heb mijn vag-EV nog niet. Op mijn huidige heb ik een dongle + ABRP inderdaad. Voor lange ritten (> 1 stop) vertrouw ik daarop
 

JJ te G

Donateur
Nu 1 keer gehad dat ik zelf veroorzaakte dat het alarm afging. Terwijl de auto geparkeerd stond, het alarm actief was en ik binnen het bereik van de auto was, opende ik de app om een nieuwe route te plannen. De bluetooth verbinding bracht activiteit op de CAN-bus en het alarm signaleerde dat.
Op lange ritten is de voorspelling van de SoC bij aankomst en het resterende rijbereik door ABRP nauwkeuriger dan bij gebruik van de app zonder de koppeling via bluetooth. Het geeft een stukje rust over de reis en de keuze van de snelladers omdat je voorkeuren kunt instellen.
 

ikbenmabo

Nieuw lid
Benieuwd naar je ervaringen, JJ. Ik start nu zelf met tronity voor live data in ABRP. Maar zie al dat mijn enyaq (coupe 85) daar niet in de lijst staat en eenmalig dongle is natuurlijk aantrekkelijker dan 4 euro per maand…
 
Bovenaan Onderaan