Whiteline Flatout rear sway bar 20mm heavy duty blade adjustable

darkprojectx

Forumguru
Weer een nieuwe update, nouja eigenlijk meer een upgrade besteld.

Na een ritje in een Polo 6R die hem had wist ik het gelijk, dit moest ik ook hebben!

Het is een WHITELINE FLATOUT Rear Sway bar - 20mm heavy duty blade Adjustable.

Het klinkt zelfs vet! haha..

Wat het is:

attachment.php


Zoals de naam suggereert is hun doel het verminderen van het overhellen en rollen van de carrosserie, en het stabiliseren van een voertuig onder laterale (bochten) krachten. Formule auto's gebruiken stabilisator stangen naast dempers en veren omdat de stabilisator stang in principe het enige onderdeel is dat alleen overhellen vermindert.
Autofabrikanten waarderen de rol die de stabilisator stang speelt in de controle over het voertuig, veiligheid en comfort, maar hun standaard stangen zijn een compromis van prijs, prestatie en comfort. Helaas ontwerpen veel aftermarket veer fabrikanten hun veren nog te hard om ook overhellente verminderen, terwijl dit de functie is van de stabilisatorstang. Whiteline stabilisator stangen zijn vooruitstrevend op dit gebied door hun nauwe banden in de autosport. We begrijpen de nieuwe technologieën en ontwerpen productendie uw auto vooraan zetten op het gebied van onderstel ontwikkeling. Krachten die vrijkomen tijdens bochten worden gelijkmatig verspreid over alle banden zodat het totale onderstel meer grip levert en eerlijk gezegd, dat is waar het allemaal om draait. Comfort verbetert omdat u auto vlakker ligt tijdens bochten voor minder beweging in decarrosserie. Dus zonder vermindering van het comfort, zorgt een Whiteline stabilisator stang voor betere prestaties van uw onderstel en banden terwijl het weggedrag beter wordt met meer grip.
Whiteline Stabilisator Stangen zijn gemaakt van het beste verenstaal, zijn voorzien van een hoogwaardige poedercoating en worden geleverd met high performance polyurethaam bussen, klaar om gemonteerd te worden door uzelf of de garage.


[video=youtube;0ISNWRMB6c4]http://www.youtube.com/watch?v=0ISNWRMB6c4[/video]

Echt belachelijk hoe strak je auto daarmee op de weg komt te liggen, vooral in combinatie met een schroefset! Met de Polo 6R van een vriend zijn we eens over wat klaverbladen gegaan en wat je ook doet, die auto blijft gewoon plat liggen. Snel uitwijken is ook geen probleem, dit gaat gecontroleerd en strak! De Swaybar aan de achterkant heft het onderstuur op dat bij voorwiel aangedreven auto's kan ontstaan.

Nu maar wachten tot hij binnen komt!
 

Cuprani

Actief lid
Had deze ook op mn (270 PK Circuit) lupo zitten..
Het is geen wondermiddel hoor.. een Polo 6R stuurt standaard al een stuk beter als een Fabia, dus verwacht niet dat je Fabia ineens als een polo 6R stuurt.. ;)

Monteren is half uurje werk.. laat je bevindingen maar weten als hij er op zit :)
 

darkprojectx

Forumguru
Monteren zal inderdaad niet al te lang duren, daar zijn we handig genoeg in.
Het grote verschil met een polo 6R is dat ik een combi heb die toch wel wat meer te houden heeft in de bochten door een kont die helaas ook met de zwaartekracht en zijwaarte krachten mee doet.
We zullen zien wat het brengt!

Gisteren de mail ontvangen dat hij verstuurd is, dus ik verwacht hem morgen eigenlijk in huis. Dan wordt het zaterdag even monteren :xyxthumbs:
Prettig bedrijf trouwens om zaken mee te doen, je stuurt een vraag en dezelfde dag nog antwoord. Je krijgt bericht als je bestelling is binnen gekomen, als de betaling binnen is, wat de actuele voorraad is en wat de levertijd is, daarna bericht wanneer hij verstuurd wordt, via wie, welke tracking code. Echt super service!
 

Cuprani

Actief lid
Mijn ervaring met fineline imports is ook echt uitstekend.
Ooit had ik er verkeerde remblokken besteld.. maar kon ze terug sturen en kreeg nieuwe opgestuurd.

Die nieuwe blokken had ik toen al binnen zelfs voor ik die andere terug had gestuurd.

De whiteline RARB had je echter goedkoper kunnen kopen in Engenland.
Via Awesome GTI is hij inclusief verzendkosten nog steeds goedkoper als bij fineline-imports (iig toen ik hem jaartje terug kocht voor de Lupo wel.. )
 

Chatslet

Forumguru
Je kunt ook nog een verstelbare veerpootbrug over je voor vering plaatsen. Is makkelijk te doen, kost weinig en die ga je zeer zeker merken in de bochten. Ik raad je dan wel aluminium of als tweede keuze staal aan. Carbon zou ik van weg blijven. Het is een beetje zoeken en proberen maar je kunt met dit alles in combinatie met een schroefset echt een hele mooie balans in je auto krijgen. Omdat je in een station rijd kun je het beste ook nog iets met je C stijlen doen omdat je auto in de bochten daar het meest gaat vervormen. Daar kan dus ook weer een strutbar of rollbar tussen en ik denk dat dat voor een straatauto een heel mooi compromis is want je kunt dan gewoon de achterbank laten zitten. De volgende stap zou een rolkooi zijn en das niet echt praktisch :eek:
 

darkprojectx

Forumguru
Als veerpootbrug kun je het beste staal pakken, deze zijn een stuk robuster dan aluminium.
carbon gaat een beetje te ver, het blijft echter een straat auto en geen circuit auto.
Het gaat mij er gewoon om dat, uiteraard, de fun factor omhoog gaat doordat je hem echt maximaal kunt belasten (indien gewenst zo nu en dan) zonder dat het echt gevaarlijk wordt. Maar daarnaast uiteraard ook om indien er eens snel uitgeweken dient te worden dit ook mogelijk is zonder dat hij gaat duikelen en alle kanten op schuiven. (dit kan ik me nog goed herinneren van de slipcursus waarbij ik met mijn eigen skoda op de baan ben geweest).
Een strutbar of iets met de C stijlen ga ik niet doen. Ik heb een combi gekocht omdat dat praktisch is, niet om deze ruimte te laten in nemen door onnodige stangen en buizen. Als het onderstel in belans is en lekker stijf dan heeft de koets wel te volgen, vooral omdat hij ook behoorlijk laag ligt.
 

leslee

Forumguru
heb voor de alu strutbar gekozen, maar dat komt omdat dat beter stat voor de show.
functioneel kun je inderdaad beter staal nemen maar die was rood....
succes met monteren
 

darkprojectx

Forumguru
strutbar in de koffer/bij C stijlen of veerpootbrug aan de bovenkant van de voorste veerpoten?
De reden dat ik voor deze sway bar heb gekozen is dat hij onder de auto zit, en dus mooi uit het zicht. Ben wel benieuwd hoe het allemaal past aangezien hij toch best laag is.

zojuist bericht gekregen van een vriend dat de sway bar aangekomen is bij zn werk! :yeah: Dus morgenavond/zaterdag even eronder knuppelen :rockon:
 

darkprojectx

Forumguru
Hij zit eronder! :super:

vanavond al een beetje voorzichtig gestest (ging wat lastiger met een garage krik a 13 kg die achterin van links naar rechts reed).
Maar hij rijdt er prima mee! Minirotondes kun je bv echt rap nemen zonder dat hij gaat duiken/kantelen en 1x ging zelfs het asr lampje aan omdat ik het wel ERG bont maakte. Maar zelfs toen lag de auto gewoon vlak op de weg, geen klamme handjes, alles onder controle.

me like!

Morgen ff een pic schieten van de sway bar onder de auto.
 

darkprojectx

Forumguru
Zojuist even wat gooi en smijt werk verricht om te zien wat de stabistang toevoegd :grin:
Heerlijk die industrieterreinen in het weekend!
Met 90 door een mooie S bocht waar je normaal met 60 al de nagels in je stuur hebt staan deed mij geloven dat de stang toch wel daadwerkelijk wat toevoegd.
Niet dat ik iedere dag als een idioot door de bebouwde kom etc ga (ik kijk immers geen goede tijden slechte tijden), maar in geval van calamiteiten kun je goed het gas erop houden en bv uitwijken voor puin op de weg, niet kijkende medeweggebruikers etc :xyxthumbs:

De foto, het lijkt niet veel, maar het brengt een hoop!

 

Sportline

Senior Member
Mooi spul is dat, met de volgende meeting wil ik graag ff een stukje mee rijden. Ben erg nieuwsgierig naar het resultaat...
 

Chatslet

Forumguru
Haha gaaf, ik denk dat jij hier op het forum wel een van de meest bijzondere auto's hebt. Met de volgende meeting kom ik zeker even bij je kijken!
 

darkprojectx

Forumguru
mwa het valt mee hoor, komt een beetje door de camera hoek.
Rechtonder de demper wordt hij +/- 5cm lager, maar daar ondervindt je geen hinder van.
Indien je niet rechtdoor over de schildpad ruggetjes heen gaat is er niets aan de hand.
Maar iemand die zn auto toch al laag heeft liggen, zoals jij, rijdt hier sowieso niet recht overheen want dan verlies je de onderste helft van je motorblok.
Laat ik het zo zeggen, ik kan er overal mee komen zonder echt aparte handelingen te gaan verrichten.

Ik denk dat ik er maar een muntjes automaat in maak, kan iedereen die erin wil betalen :grin:
 
Bovenaan Onderaan