Werknemers Skoda krijgen forse loonsverhoging van 12%

Canon-Eye

Forumguru
Is da nie hetzelfde??
Niet helemaal. Afwerking en zitcomfort in bv. een Golf staan toch nét effe op een hoger plan dan in mijn Fabia, of een Octavia.

Het prijsverschil laat me nu nog genoegen nemen met Skoda, maar als dat grotendeels wegvalt dan hoeft dat niet meer. Temeer daar ik de extra ruimte (het andere USP van Skoda) ook niet meer zo hard nodig heb.
 

EdK

Forumguru
Afwerking en zitcomfort in bv. een Golf staan toch nét effe op een hoger plan dan in mijn Fabia,
Tsja en het afwerkings nivo van mijn fabia staat ook weer op een hoger plan dan die van jou....
Maar ja die bende komt natuurlijk uit die Golf waar jij over sprak...
 

Cordoba

Forumguru
Golf zou je moeten vergelijken met de Octavia, de Fabia zou je moeten vergelijken met de Polo en dan wordt het verschil een VW model, toch wel minder.
Wat het loonaandeel betreft op de kosten van een auto, dat is toch dubieus, je zou zelfs kunnen zeggen dat de kostprijs voor 100% uit loon bestaat! Dat lijkt vreemd, maar nu maakt men een aparte kostenpost voor materialen, maar die materialen komen ook weer ergens vandaan waar er aan gewerkt wordt (en dus loon voor het maken, vervoer enz.), en ook de grondstoffen daarvoor moeten weer gewonnen worden, en ook daar zitten weer loonkosten in. Als je alleen naar de productielijn kijkt, kun je inderdaad uitsplitsen op materialen, halffabrikaten, loon, productiemiddelen enz. Als je dieper kijkt, zitten in de kosten voor allerlei gereedschappen, materialen enz. ook weer loonkosten.

Wat het salaris van de Tjechen betreft, het lijkt mij niet meer dan logisch dat dit geleidelijk oploopt tot het in de buurt komt van het salaris van een vergelijkbare werknemer in een Duitse fabriek.
 

peterhuppertz

Forumguru
het lijkt mij niet meer dan logisch dat dit geleidelijk oploopt tot het in de buurt komt van het salaris van een vergelijkbare werknemer in een Duitse fabriek

En daar zit 'm nou net de crux: gemiddeld zitten ze bij Škoda nog niet op de helft van wat de Volkswagen-werknemers in Dresden per maand krijgen bijgeschreven.

Golf zou je moeten vergelijken met de Octavia, de Fabia zou je moeten vergelijken met de Polo en dan wordt het verschil een VW model, toch wel minder.

Ik weet niet van wie dat moet, maar als je een Golf met een Octavia vergelijkt in termen van praktische bruikbaarheid, zou dat voor die Golf voor het gemiddelde gezin nog weleens slecht kunnen aflopen. Met 1,7 kind, een hond, en wat spullenboel zit je in een Octavia toch al snel wat ruimer als je er eens op uit gaat. En voor de Fabia pakt die vergelijking niet anders uit, denk ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
als je een Golf met een Octavia vergelijkt in termen van praktische bruikbaarheid, zou dat voor die Golf voor het gemiddelde gezin nog weleens slecht kunnen
Ik heb geen gemiddeld gezin, want er rijdt zelden of nooit meer iemand mee - af en toe een paar kleinkinderen maar die halen voorlopig de 1,60m nog niet.
Dus kijk ik nu ook serieus naar de vrijkomende Golf GTE's, want die is voor ons ruim zat en het is tevens een van de weinige plugin hybrides die ook nog een behoorlijk trekgewicht hebben (1500kg!). Elektrisch rijden op eigen zonnestroom voor de boodschappen in de buurt en geen beperkingen voor familiebezoek verder weg of vakanties.
Skoda biedt vooralsnog helemáál niets in deze sector, dus vergelijken daarmee heeft niet zo veel nut....
 

Cordoba

Forumguru
Golf zou je moeten vergelijken met de Octavia, de Fabia zou je moeten vergelijken met de Polo en dan wordt het verschil een VW model, toch wel minder.

Ik weet niet van wie dat moet, maar als je een Golf met een Octavia vergelijkt in termen van praktische bruikbaarheid, zou dat voor die Golf voor het gemiddelde gezin nog weleens slecht kunnen aflopen. Met 1,7 kind, een hond, en wat spullenboel zit je in een Octavia toch al snel wat ruimer als je er eens op uit gaat. En voor de Fabia pakt die vergelijking niet anders uit, denk ik.

Ik bedoelde dat op basis van techniek, onderdelen, bodemplaat en dergelijke, dat dit de meest voor de hand liggende vergelijkingsbasis is. Hoewel er mensen zijn die werkelijk alles, maar dan ook alles vergelijken op basis van geld, zulke mensen noemen ze managers.(het schijnt dat ze zelfs potentiele levenspartners selecteren op basis van kosten/baten analyse);)
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik bedoelde dat op basis van techniek, onderdelen, bodemplaat en dergelijke, dat dit de meest voor de hand liggende vergelijkingsbasis is.

Als techneut snap ik je argument, maar als consument wil dat er bij mij nog niet in. Als consument vraag ik me af wat ik kan krijgen voor mijn budget -- aan ruimte, prestaties, toeters en bellen, status*, en rijplezier. En als we het begrip "status" even kunnen loslaten, dan krijgt die Golf het moeilijk.
En zo heeft iedereen zijn eigen afwegingen.

Hoewel er mensen zijn die werkelijk alles, maar dan ook alles vergelijken op basis van geld, zulke mensen noemen ze managers.
Managers vergelijken alleen op basis van geld als het over de auto van hun personeel gaat. Als het over hun eigen auto gaat, spelen plotseling héél andere dingen een rol.***

* Okee, ik jok. Ik ben als consument een rare -- ik heb eigenlijk mijn hele leven lang mijn best gedaan om géén statusverhogende dikke bakken te rijden. Voor mijn autobudget had ik, in plaats van mijn vorige auto, ook moeiteloos een heel fijne Fünfer kunnen rijden, maar die wilde ik gewoon niet. En hoewel ik er sindsdien substantieel op vooruit ben gegaan, heb ik nu de auto gekocht waar eigenlijk mijn hart het meest naar uitging**. Ik was op zoek naar een betrouwbare, praktische auto, en heb serieus naar een C180 en een 520 gekeken, maar toen ik tegen het donkerrode Octaafje met de crèmekleurige bekleding opliep, dacht ik "wat nou betrouwbaar... betrouwbaar is overschat, deze is lief! ... ik neem de gok gewoon."

** Okee, ik jok weer. Toen ik de C5 kocht, wilde ik eigenlijk heel graag die zescylinder, maar dan in een C6. De C6 was voor mij dé anti-Audi. Geen "dikke bak", maar een "ranke auto". Ik heb op het punt gestaan zo'n ding te kopen... tot ik de achterklep open wilde doen en me realiseerde dat dat ding geen achterklep had, maar gewoon een kofferdeksel met een vaste achterruit. Ik heb toen best wel even flink staan vloeken... daar ga ik mijn fiets niet in krijgen.
Als je me nu vraagt "van welke auto gaat je hart sneller kloppen", dan is dat ofwel die C6, ofwel een MX5. Beide auto's hebben geen premium-label, en beide auto's hebben een uniek karakter dat ze onderscheidt van de concurrentie.
En die MX5 komt er echt nog wel een keer. als de kleinkinderen hun eigen rijbewijs hebben. Kan nog even duren.

In het (ik vermoed ernstig verouderde) beeld dat ik van Škoda heb, is de Octavia een no-nonsense-auto, met bakken vol praktische bruikbaarheid en zonder enige status. Een beetje wat de Opel Vectra in de jaren '90 was, alleen dan zonder het uiterlijk van een zeepdoosje. En dat is precies wat me zo aanstaat aan deze auto. Als je op zaterdagmiddag een Octavia staat te wassen, kijken de buren je toch heel anders aan dan wanneer je een 520 staat te wassen.

*** En dit is een gruwelijke generalisatie. Mijn eigen manager rijdt in een redelijk standaard Mondeo diesel. En zijn baas rijdt in een particuliere Qashqai, of, als het mooi weer is, in een 911 uit zijn verzameling (911's).
 

fanSkoda-VW

Donateur
(het schijnt dat ze zelfs potentiele levenspartners selecteren op basis van kosten/baten analyse)

Tja, ik hoorde ooit een vent zeggen dat een vrouw duurder was dan de wasserij. Maar zijn overhemden werden nu conform zijn eisen (!) gewassen & gestreken :-)
 

leon-cupra

Forumguru
ermoed ernstig verouderde) beeld dat ik van Škoda heb, is de Octavia een no-nonsense-auto, met bakken vol praktische bruikbaarheid en zonder enige status. Een beetje wat de Opel Vectra in de jaren '90 was, alleen dan zonder het uiterlijk van een zeepdoosje. En dat is precies wat me zo aanstaat aan deze auto. Als je op zaterdagmiddag een Octavia staat te wassen, kijken de buren je toch heel anders aan dan wanneer je een 520 staat te wassen.
waarom eigenlijk aantrekken wat de buren van jou denken? Je leeft toch maar 1 keer. Kopen waar je zin in hebt en sch*t hebben aan anderen ;)
Moest hier het budget zijn ... Onmiddellijk. Toch heerlijke bakken, zo een 5-reeks :dankje:
 
Bovenaan Onderaan