Werking van systemen als "ADAS"....

Jeroen van Arkel

Senior Member
Bij mijn Tayron kan ik gewoon een paar tikjes omhoog of omlaag of naar links en rechts. Als je gek wordt van de borden die herkend worden of juist niet. Want de auto’s houden ook data in de gaten die van andere auto’s afkomen en dus bv 50 aangeven zonder borden. Dan moet je idd ACC gebruiken. Ik moet zeggen dat het in Duitsland op provinciale wegen en in dorpen en op snelwegen echt uitstekend!!! Werkt. In Nederland minder. Zeker met weg werkzaamheden die geweest zijn maar nog steeds als werkzaamheden door de auto ‘herkend’ worden. Blijf het echter dan wel raar vinden dat de VW en Skoda een identiek chassis hebben en motor. Maar dat blijkbaar er op software gebeid dan afwijkingen zijn. Want ik had dus verwacht dat ik ook updates en problemen Ou ervaren en dat is dus niet zo.

Rallye

Forumguru
Dat Car2x is een interessant systeem: https://www.volkswagen-newsroom.com...wo-million-vehicles-produced-with-car2x-19909

Als je dit aan zet communiceert de auto met andere auto’s binnen maximaal 800 meter die dit ook hebben. Vooral rij-omstandigheden (ongelukken, langzaam verkeer, noodstops van anderen). Ook kan de auto communiceren met weginfastructuur.

1773560082840.jpeg

@Jeroen van Arkel Er lijkt overigens geen informatie over door andere auto’s geconstateerde maximumsnelheid te worden gedeeld, mocht je dat bedoelen. En ik vraag mij af of de auto automatisch rekening houdt met van andere auto’s verkregen informatie, zoals jij lijkt te schrijven. Hierboven wordt dat niet genoemd. Ik heb het idee dat je als bestuurder enkel meldingen krijgt, maar moet zeggen dat ik die nog nooit heb gehad - en ook ik rij rij veel in Duitsland.

Ik heb de automatische aanpassing van de ACC op basis van snelheid overigens uit staan, dus zou een automatische aanpassing daarvan op basis van Car2x wellicht niet meekrijgen. Ook in andere stukken over Car2x zie ik echter zo’n automatische aanpassing niet terug. Bijvoorbeeld https://autobahn.eu/artikel/667696/...e-levens-redt-en-nu-al-in-2-miljoen-autos-zit zegt: “Een ambulance die nadert kan bijvoorbeeld in beeld verschijnen met een duidelijke waarschuwing in de cockpit van andere voertuigen.”
Waar leidt jij uit af dat de auto op basis van Car2x zelf de snelheid aanpast?

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Car2X zou ik me niet al teveel van voorstellen; wat je daar een keer van voorbij ziet komen is wat meldingen van mist of gladheid, verder in NL vrijwel niets.
Systeem is overigens ook niet nieuw, zat bij mij ook al op de ID.3 uit ‘21…
Verschilt ook per land wat je aan informatie doorkrijgt; zo melde de wagen in Oostenrijk wegwerkzaamheden, op een manier die ik in Duitsland of Benelux nog nooit had gehad.

Jeroen van Arkel

Senior Member
Nou het communiceert wel degelijk met auto’s want hij geeft ook ineens een wijziging door en pas daardoor mijn auto aan. Ik vermoed dat dit o.a. iets is waardoor vw als meer tech voorzien gezien wordt tov de Skoda. Ik krijg geen meldingen mijn auto communiceert dus met gelijke auto’s. Als bv een een noodstop maakt dan weet mijn auto dat eerder dan de sensoren hef zouden oppakken. En is steeds aan mutaties onderhevig. Kijk eens op het kanaal van Motorreport. Dus soms krijg je een bericht. Maar soms reageert de auto dus buiten jou om.
Skoda heeft dit niet. Skoda heeft wel cloud meldingen maar geen directe communicatie tussen auto’s onderling. Vandaar.

Maar
Er is wel meer. Zoals dat mijn auto mijn breedte projecteert bij weg werkzaamheden bv zodat ik weet of mijn auto past bij het inhalen van een vrachtwagen en een betonnen rand. Dat en dus nog meer zit wel op vw HD matrix iq en niet op Skoda’s.

Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
“Een ambulance die nadert kan bijvoorbeeld in beeld verschijnen met een duidelijke waarschuwing in de cockpit van andere voertuigen.”
Grappig dat dit genoemd wordt, en is best wel een goed idee. Overigens toen ik bijna 20 jaar geleden in Japan was, bij Toyota, reed ik een keer mee in een niet al te nieuwe Lexus van een manager van de R&D afdeling waar ik een weekje te gast was. Die werd toen al door een vriendelijke Japanse damesstem gewaarschuwd voor politieauto's in de buurt. Japanse politieautos, in ieder geval in Toyota-shi, rapporteren hun locaties, en die werden in de auto opgevangen en getoond.

Het idee was wel een beetje flitsmeister-achtig, niet gesnapt worden als je misdraagt in het verkeer. Maar het grappige was wel dat iedereen met wie ik meegereden ben in die week, en zo te zien ook vele anderen daar, allemaal heel erg netjes en gediscplineerd reden, dus waarom ze toch wilden weten waar die politieautos (en snelheidscameras) waren ontging me en beetje.

Rallye

Forumguru
Die Connected ACC, waarbij de auto op basis van Car2X zelf afremt tot 50 km/h als je ACC aan hebt, kende ik nog niet. Goed om te weten dat je alleen meldingen krijgt bij meer dan 73km/h. In de video worden geen Skodamodellen genoemd. Ik ben benieuwd wat die dan wel kunnen, zeker los de communicatie van auto tot auto inderdaad niet zou werken.

Ik zal nog eens naar mijn instellingen kijken. Gisteren stond Car2x wel aan, maar eens kijken of ik ook een menu “Gefahrenwarnung” heb.

Ook wel bijzonder dan Nederland hier niets mee doet.

Bovenaan Onderaan