verhulstr
Forumguru
Mocht het niet in de goede deel staan van het forum...mijn excuus hier voor...ik kan nergens een topic vinden dat specifiek over de techniek van motoren gaat...
Ik heb een aantal vragen over de werking van hydro stoters..... ik weet als basis vanuit mijn opleiding...dat deze gemonteerd zijn in motoren om het feit “kleppen stellen na bijvoorbeeld 60.000km” ..ik noem maar even kilometer stand als een voorbeeld, uit het onderhoudsbeeld te krijgen.
Nu ben ik aan het googlen geslagen op de werking van een hydro stoter....ik heb hele mooie voorbeelden gevonden..
Maar als ik naar alle afbeeldingen kijk van een doorsnede van een hydro stoter...welke in een motor gebruikt word met bovenliggende nokkenas of onderliggende nokkenas met hydro stoters ( het principe is het zelfde) valt mij 1 ding op.
Het lijkt wel of er alleen maar olie in kan maar niets wat later er weer uit zo moeten omdat de klepspeling kleiner wordt ivm het inslaan van kleppen in de zittingen.
Een nieuwe motor begint vanaf 0...met alle onderdelen die je in een motorblok vinden kan....dus ook de hydro stoters.
De stoters worden gevuld met overdruk van de olie pomp en pompen eigenlijk als het ware de stoters vol totdat de speling er uit is per klep en zetten de hoeveel olie die nodig is deze klep als het ware op slot.
Nu komt mijn vraag....als een motor ouder wordt en de klepspeling wordt kleiner....dan zal er toch wat olie uit de stoter moeten. Hoe gaat dat dan te werk?
Wie weet dit uit te leggen? Een hydro stoter lijkt “one way in” te hebben als ik het zo zie...

Ik heb een aantal vragen over de werking van hydro stoters..... ik weet als basis vanuit mijn opleiding...dat deze gemonteerd zijn in motoren om het feit “kleppen stellen na bijvoorbeeld 60.000km” ..ik noem maar even kilometer stand als een voorbeeld, uit het onderhoudsbeeld te krijgen.
Nu ben ik aan het googlen geslagen op de werking van een hydro stoter....ik heb hele mooie voorbeelden gevonden..
Maar als ik naar alle afbeeldingen kijk van een doorsnede van een hydro stoter...welke in een motor gebruikt word met bovenliggende nokkenas of onderliggende nokkenas met hydro stoters ( het principe is het zelfde) valt mij 1 ding op.
Het lijkt wel of er alleen maar olie in kan maar niets wat later er weer uit zo moeten omdat de klepspeling kleiner wordt ivm het inslaan van kleppen in de zittingen.
Een nieuwe motor begint vanaf 0...met alle onderdelen die je in een motorblok vinden kan....dus ook de hydro stoters.
De stoters worden gevuld met overdruk van de olie pomp en pompen eigenlijk als het ware de stoters vol totdat de speling er uit is per klep en zetten de hoeveel olie die nodig is deze klep als het ware op slot.
Nu komt mijn vraag....als een motor ouder wordt en de klepspeling wordt kleiner....dan zal er toch wat olie uit de stoter moeten. Hoe gaat dat dan te werk?
Wie weet dit uit te leggen? Een hydro stoter lijkt “one way in” te hebben als ik het zo zie...

Laatst bewerkt: