Werking van hydraulische klepstoters

verhulstr

Forumguru
Mocht het niet in de goede deel staan van het forum...mijn excuus hier voor...ik kan nergens een topic vinden dat specifiek over de techniek van motoren gaat...

Ik heb een aantal vragen over de werking van hydro stoters..... ik weet als basis vanuit mijn opleiding...dat deze gemonteerd zijn in motoren om het feit “kleppen stellen na bijvoorbeeld 60.000km” ..ik noem maar even kilometer stand als een voorbeeld, uit het onderhoudsbeeld te krijgen.
Nu ben ik aan het googlen geslagen op de werking van een hydro stoter....ik heb hele mooie voorbeelden gevonden..
Maar als ik naar alle afbeeldingen kijk van een doorsnede van een hydro stoter...welke in een motor gebruikt word met bovenliggende nokkenas of onderliggende nokkenas met hydro stoters ( het principe is het zelfde) valt mij 1 ding op.
Het lijkt wel of er alleen maar olie in kan maar niets wat later er weer uit zo moeten omdat de klepspeling kleiner wordt ivm het inslaan van kleppen in de zittingen.
Een nieuwe motor begint vanaf 0...met alle onderdelen die je in een motorblok vinden kan....dus ook de hydro stoters.
De stoters worden gevuld met overdruk van de olie pomp en pompen eigenlijk als het ware de stoters vol totdat de speling er uit is per klep en zetten de hoeveel olie die nodig is deze klep als het ware op slot.

Nu komt mijn vraag....als een motor ouder wordt en de klepspeling wordt kleiner....dan zal er toch wat olie uit de stoter moeten. Hoe gaat dat dan te werk?
Wie weet dit uit te leggen? Een hydro stoter lijkt “one way in” te hebben als ik het zo zie...


EE956E90-1E22-4DFE-B5D3-F50ADAE60ABE.png
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
hydraulische_klepstoter_werking_1-3.jpg

hydraulische_klepstoter_werking_2-3.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ook het verhaal op AMT lijkt dit te bevestigen, zie het volgende zinnetje in het verhaal van de link:
De remedie was het demonteren van de kleppentrein en de hydraulische klepstoters stuk voor stuk met behulp van een pers of bankschroef enkele millimeters in te drukken, teneinde ‘stelolie’ gedeeltelijk te laten wegstromen.
 

verhulstr

Forumguru
Duidelijk verhaal op AMT @Cordoba .....dus mijn gedachte wordt bevestigd....one way in, no way out..

Wil je dus je kleppen weer “gesteld” hebben zal je dus je hydro stoters moeten demonteren en leeg moeten laten lopen.
Dan terug monteren en je bent eigenlijk weer ready to go....
Maar wat betreft het regeltje...als je nieuwe stoters monteerd...moet je 24 uur in de olie laten liggen en dan monteren?
Dan zitten ze toch ook vol? Of zit dan enkel de voorraad kamer vol van de stoter ( ruimte 1)en niet het gedeelte wat dan geblokkeerd wordt bij druk van de nokkenas? (Ruimte 2)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb het regeltje dat je aanhaalt nergens zien staan @verhulstr Maar vergeet niet als je de losse nieuwe klepstoters in de olie legt, de olie niet onder druk staat (er van uit gaande dat je oliebad geen meters diep is). De veerdruk op de TSK-kogel houd daaronder dus de olie weg, en ik gok dat het in de olie leggen van de klepstoters is bedoeld om alle spleten te vullen met olie, zodat er wat smering is als je het gaat monteren in een motor (die gaat draaien).
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba ...dat regeltje staat ook niet in het AMT verslag......maar menig mens verteld vaak bij monteren van nieuwe stoters deze eerst 24 uur in een bakje met olie te laten liggen voor je ze monteerd.

Neem mijn geposte plaatje voor je.......wat dan gebeurt als je ze 24 uur laat liggen is dat ruimte 1 dan gevuld zou moeten zijn....plus de olie die aan de buitenkant rondom blijft plakken zodat je de stoter niet droog monteerd in de cilinderkop.
Ruimte 2 blijft dan leeg omdat de kogel onder veer belasting gesloten blijft....deze gaat dan gevuld worden door de overdruk van de olie pomp totdat de klep speling opgeheven is....
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba ......je antwoord kwam niet helemaal goed bij me binnen.....mijn hoofd staat een beetje op :angry: van de pijn ( ben niet boos of zo) .....spullen zo maar eens afsluiten en morgen weer verder :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
@hemi24 en @Cordoba ....ik doel niet op kool aanslag...als je dat zou hebben...wat zeker voorkomt als je brandstof n olie verstookt....zou je klepspeling juist groter worden....lijkt mij.
Ik doel meer op als een klep nou langdurig inslaat op je klepzitting...gaat je klep toch steeds dichter op je tuimelaar (in een AQW zijn geval) of op je hydro stoter staan (zoals bij mijn afgebeelde hydro stoter)?. Die olie die je dan op dat moment eigenlijk teveel in je stoter hebt....die kan dan toch nergens naar toe omdat dat opgesloten zit?

Nu hou ik er echt mee op...kan er zelfs niet van slapen...de hoofdpijn dan he :laugh: :nono: :angry:.....Trusten mensen!
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet#Hydraulic_lifter_pre-load

Het komt er op neer dat de oliedruk van de motor, die uiteindelijk de klepstoter vult, voldoende hoog is om de stoter te vullen totdat er 0 speling is tussen klepsteel en nok, maar niet dusdanig hoog dat de klep door de oliedruk kan worden open gedrukt. Vol is vol zeg maar, tenzij de klepveer te zwak is of gewoon gebroken. Dan wordt de stoter steeds langer en de klep uiteindelijk toch weg gedrukt. Door de snelheid waarmee de klep in een normale situatie door de opkomende nok wordt bediend, bij 4000 toeren 33 keer per seconde, gedraagt de hydrostoter zich als een vaste stoter en drukt de klep door de nokkenas netjes open. Inwendig in de hydrostoter zit ook een kogelklepje wat hier voor zorgt. Als dat klepje blijft hangen dan loopt de stoter leeg en geeft dat een kortdurende ratel bij het starten. Totdat er weer olie in de hydrostoter zit. Ook bij sterk vervuilde olie kan de stoter blijven hangen en ontstaat er een ratel met mogelijk sterke slijtage van de nokkenas.
 
Bovenaan Onderaan