Werkelijke prestaties 1.5 TSI m-HEV

Darks

Nieuw lid
Hoi,

Ik ben al een hele tijd aan het kijken naar de Kodiaq 2024 als gezinswagen. Initieel wou ik de stap zetten naar de PHEV, maar mijn gezinssituatie vereist eigenlijk een 7 zits variant. Ik heb altijd auto's gekocht met een motor die voldoende vermogen heeft, en vandaar heb ik eerst de 2.0 TSI 204 pk (4x4) onder de loep genomen (Belgische markt verkrijgbaar).

Maar na enig cijferwerk is deze motorisatie wel erg duur, zowel in aankoop als belasting. Ik heb ook helemaal geen 4x4 nodig, en maak me wat zorgen over het verbruik. Zo kom ik bij de 1.5 TSI met mild hybride. Deze variant heeft minder vermogen dan mijn huidige C-segmenter en dat zet toch een beetje een wrang gevoel. Dagdagelijkse korte ritjes naar het werk en de school lijken me absoluut geen probleem, maar de auto zal toch ook een keer of 3 per jaar volgeladen worden voor op reis te gaan met het gezin.

Veel autoreviewers raden daarom de 2.0 TDI aan, omdat die meer koppel heeft. Maar ook die is in België toch aanzienlijk duurder en komt niet overeen met mijn profiel van 80% korte ritten.

Dus graag een mening van de werkelijke gebruiker van de huidige of vorige Kodiaq!

Bedankt
 

hemi24

Forumguru
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam met de 1.5 TSI in de Kodiaq (2020), ook niet met een caravan van 1.500 kg aan de haak…
 

leon-cupra

Forumguru
Niemand kan jou het perfecte advies geven want iedereen heeft een andere referentiekader. Testrijden en voldoende verschillende situaties en trajecten om voor jezelf te bepalen of zo een 1.5 voldoende is.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik trok mijn volgeladen Octavia met sleurhut van 1300 kilo door heel Europa met een 3-cilinder 1.0 TSI. Zonder problemen....
 

Darks

Nieuw lid
Niemand kan jou het perfecte advies geven want iedereen heeft een andere referentiekader. Testrijden en voldoende verschillende situaties en trajecten om voor jezelf te bepalen of zo een 1.5 voldoende is.

Dat begrijp ik en een testrit zit er zeker nog aan te komen. Alleen is dat moeilijk te vergelijken met effectief op vakantie gaan.

Ik zie ook wel de voordelen van de 1.5, de auto op zichzelf is een 100kg lichter (vergeleken met de 2.0) en misschien minder onderhoudsgevoelig. Het zal vooral tussen de oren zitten. Het moet allemaal niet heel sportief en snel zijn, dan zou ik ook geen Kodiaq kopen. Maar ik wil wel niet elke vakantie op reis het gevoel hebben dat ik de auto moet afbeulen om nog een beetje vlot te hernemen op de autobahn of een bergpas.
 

EdK

Forumguru
Ach je kunt het aantal CC wel bekijken maar met de Nm trek je die sleurhut vooruit...
Dus zou zelf eerst eens die waarden bekijken.
Maar dat 1,5 liter blokje dat is voldoende om je wagen van A naar B te trekken met sleurhut hoor.
Je zal een berg op rijdend gerust niet opeens achteruit rijden omdat deze het niet meer trekt..... :koffie:
 
Ik heb de PHEV proefgereden en ten opzichte van mn huidige auto vond ik de kodiaq wat tammer. Logisch met zon gewicht. Maar de keren dat ik nu de volle 220pk gebruik in de adgelopen jaren is op 1 hand te tellen. Ik verwacht dat ik de 200 pk van de kodiaq daarom bijna nooit zal aanspreken. In NL is 150 pk genoeg in mijn optiek. Die paar bergpassen moet de motor misschien wat harder werken maar als er een slak voor je zit kun je toch niet harder..
 

Darks

Nieuw lid
Mijn bescheiden menig een turbomotor kan je altijd wel zuinig rijden. Daarnaast zuinig rijden en dan in een koekblik zitten met de aerodynamica van een bushokje..De Kodiaq is niet bepaald een lage luchtstroom bolide. Op vakantie gaan en hernemen op de Autobahn en bergpas, ik hoop dat je jezelf afvraagt hoe jij rijdt als je met het gezin op vakantie gaat. Met het gezin (7 zits variant nodig)....oké... en dan als een soort wannabe Verstappen over de Autobahn? Volle bepakking etc. ;) en dan zorgen over het verbruik?

Mijn advies, rechterbaan blijven en lekker 100km/u blijven rijden. Welke auto ik ook heb gereden boven de 100km/u en het verbruik gaat toch altijd echt omhoog in een tamelijk bizarre curve.
Neen hoor daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik ben beheerst genoeg om als een volwassen man op vakantie te rijden, blijf mooi binnen de snelheidslimieten en comfortabel reizen heeft de voorkeur. Maar dat is net wat ik bedoel, als je dan eens 130-140 kan, wil ik dat de auto dit op een rustige manier haalt.

Toegegeven ben ik iemand die graag met de auto onderweg is en het is voor mij deel van de vakantie. Vandaar de vrees dit een beetje te verliezen in ergernis aan een te lichte motorisatie.
 

leon-cupra

Forumguru
dat chippen zal er meer en meer uit gaan. Dealers/importeurs zijn er niet happig op ivm garanties, zeker met een nieuwe.
Altijd ook al een voorstander geweest van chippen, maar ik doe het ook niet meer.
 

Darks

Nieuw lid
Vandaag bij de dealer geweest, proefrit gaat nog afgesproken worden (met een 1.5 Kodiaq dus).

De cijfers, zonder enige vorm van korting maar puur op catalogus prijzen vergeleken kost de 2.0 TSI exact 4.000 EUR meer op de Belgische markt. Op vlak van inverkeersstelling, zit deze grofweg een 1.000 EUR hoger, jaarlijkse belasting een 200 EUR meer en laat ons uitgaan van een meerverbruik van minstens 1,5 liter per 100 km.

Beetje grove rekensom (uitgaande van 10 jaar bezit, 20.000 km per jaar en benzineprijs aan 2 EUR) geeft dan 13.000 EUR meerkost in totaal. Toch een hele brok.

Ik laat nog iets weten hoe de test gegaan is, maar laat ons zeggen dat die al ferm moet tegenvallen.
 

ertromp

Forumguru
Ach de benzine wordt steeds goedkoper als die Trump de pompen harder wil laten draaien........................
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn 1.5 is gechipt naar 180pk. Ben verbaasd hoe makkelijk inhalen gaat met 1300Kg caravan aan de haak.
Een volgeladen Kodiaq zonder caravan zal dus zeker ook goed vooruit gaan.

Had vorige week een 1.5 mild hybride Octavia 4 mee. Die voelt wel echt minder snel dan mijn gechipte 1.5, maar ook dat went snel.
 

Jer

Nieuw lid
...
Toegegeven ben ik iemand die graag met de auto onderweg is en het is voor mij deel van de vakantie. Vandaar de vrees dit een beetje te verliezen in ergernis aan een te lichte motorisatie.
Wij rijden met een volgeladen Kodiaq 1.5 TSI jaarlijks wel eens naar Oostenrijk en/of Scandinavië, dat is geen enkel probleem. Geen 'vliegmachine' natuurlijk, maar kan zeker en vast vlot mee op de autobahn. Van die 140 moet je echt geen schrik hebben dat ie dat niet rustig zou doen... Het is en blijft een grote wagen, dus mega vinnig wordt ie nooit, maar hij is zeker vlot genoeg om waar je ook wil een boete mee te pakken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Slider

Forumguru
Heb deze discussie ook met mijn zus gevoerd. Met hun 1.2 TSI Caddy 7zitter vond ze de snelweg hellingen in Frankrijk al niet te doen.
Elke helling airco uit voor die paar Pk meer, want ze moest en zou met volle snelheid boven komen.
Toen namen ze een vouwwagen, dus moest er een 230Pk TSI Sharan komen. Rest van het jaar maakt die ritjes van 3km per dag.....

Heeft ze gelukkig niet gedaan, toen ze ging rekenen wat dat kost per jaar aan belasting en brandstof.
Dus gewoon met die Caddy en vouwwagen geweest, totaal geen problemen gehad.

Zelf rij ik met een 1.0 TSI O3 combi, met volledige vakantie bepakking ook nergens last gehad. Rijdt heerlijk op de snelwegen ondanks de belading en passagiers.

Punt wat iedereen wel maakt is meer, verkijk je niet op het aantal Pk's en wat je nu gewend bent. Ik heb geen ervaring met die m-Hybrids en het zal vast langzamer zijn dan je nu hebt. Maar is dat werkelijk zo belangrijk?
Je vakanties zijn met bepakking, niet eens een caravan. Dat moet totaal geen probleem zijn voor zo'n motor.
Brandstof zal duur blijven, ondanks tijdelijke dips. Denk dat het verstandiger is een zuinigere auto te nemen dan het volle vermogen te kopen die je zelfs met vakantie niet zal gebruiken.
 

Chrisjemol

Forumguru
Heb een O4 met de 1.5tsi etec (mild hybrid) erin.
Het is geen kodiaq maar dan heb je een idee

150pk met dsg is in de praktijk prima, ook met caravan van 1450kg erachter doet hij verassend goed! Doet niet onder voor mijn 1.6tdi superb op 2.0fsi touran.

Je kan hem nog laten chippen, wordt hij nog sterker
Met caravan erachter doet hij 1:8 maar zonder op langere ritten haalt hij 1:22 wel
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb geen ervaring met de mild hybrid, maar wel met de 1.5 TSI met DSG-7 in een Touran. Dat was helemaal een dikke prima. Ook met caravan (1500 kg Wilk), 5 gezinsleden ging dat goed. Enige waar ik 1x last van heb gehad is dat ik in de hitte dacht een berg gewoon op te kunnen rijden met caravan en 94 km/uur op de teller. De auto werd toen te warm, terug schakelen en snelheid vermindern was toen de oplossing. Die touran had een trekhaak achteraf en dan volgens mij is daar toen de koeling niet voor aangepast. Dus als je voornemens bent om met zware lasten de bergen in te gaan zou ik wel voor een af fabriek trekhaak kiezen of ervoor zorgen dat je 100% zeker bent dat de trekhaak voorbereiding besteld wordt voor je auto,.
 

hemi24

Forumguru
Grappig, ik heb het in m’n eerste reactie over het trekken van een caravan en vervolgens deelt iedereen z’n ervaringen met het trekken van caravans, vouwwagens, e.d.

Maar als je de openingspost goed leest, is het niet eens gezegd dat @Darks op zoek is naar een auto met trekhaak…
 
Bovenaan Onderaan