Werkelijke inhoud tank

alausegger

Nieuw lid
Ik heb net mijn Skoda Superb Hatchback 1.5 mHEV van april 2025 in ontvangst genomen.
Op papier heeft deze een tankinhoud van 66 liter. MIjn vorige Superb van het vorige model, had ook 66 liter. Ik heb hoer al eens 65 ;liter getankt en kon toen nog eer dan 100 km rijden. Wat is het maximale aantal liter wat je ooit hebt getankt met je Superb van de nieuwste generatis?

VAG-man

Forumguru
Je moet het niet willen om een tank zo ver leeg te rijden met kans dat je troep onderin de tank het brandstofsysteem inzuigt.

ESL

Donateur
In mijn huidige S4 1.5 PHEV tank ik nu doorgaans zo’n 35 liter iedere keer. Daar zit een beduidend kleinere tank in!

Eltjo

Forumguru
De eerste 2 tankbeurten heb ik 2 x 66 liter in mijn S3 getankt waarvan de tankinhoud 66 l zou moeten zijn. Na afslaan van de pomp heb ik afgerond naar 66 liter, hooguit 0,7 liter bijgevuld en stroomde het zeker nog niet over.
Voordat de naald vanaf vol naar beneden komt na het vol tanken heeft de auto ook al zeker 100 km gereden.

In het 1e geval was het oranje "lampje" nog niet aan, in het 2e geval hooguit 10 km daarvoor. Volgens handleiding zou er dan nog zo'n 6 liter in zitten. In beide gevallen had ik nog tientallen km's rijbereik.

De opgegeven tankinhoud is altijd kleiner dan de effectieve inhoud incl. vulslang e.d.
Als het rijbereik op 0 km staat kan je ook nog een eind doorrijden. Dat is n.l. ook gebaseerd op je verbruik daarvoor.
Zo kan je na ritten waarin veel brandstof per km verbruikt, je rijbereik gelijk blijven of zelfs toenemen als tijdens een rit rijdt waarin je minder brandstof per km verbruikt,

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Mee eens, alleen de concentratie van "rommel" onderin de tank wordt wel steeds groter als je er van uit gaat dat die blijft "hangen".
Dan is dus de vraag, waaruit bestaat die "rommel"?

Het aantal jaren ingedroogde mengsmeerbenzine in de carburateur van mijn buitenboordmotor (1983) bestond uit hard geworden geel dat een kanaaltje verstopte. Maar geen vuil, want er zit een klein filtertje in de benzineleiding dat er ook niet echt vuil uitziet. In het tankje zit ook niets.

Als je een auto regelmatig voltankt denk ik dat er niets aan de hand is.
In mijn 1e Passat diesel heb ik nooit het brandstoffilter laten vervangen en heeft minimaal 2 ton met hetzelfde filter gedaan terwijl ik altijd ook in PL >20 jaar terug de goedkoopste diesel tankte.

Wel schijn je te moeten oppassen met te vol tanken ivm dampterugwinsysteem.
Of de diesels dat ook hadden geen idee - die heb ik altijd meer dan vol getankt.

VAG-man

Forumguru
Helemaal mee eens @andrehj
Het is ook kort door de bocht gezegd. Als de tank genoeg vol zit dan worden het residu genoeg gemengd met het brandstof en ook houdt het brandstoffilter vuiligheid tegen.
Als je echter tot de laatste druppels rijdt dan kan er door de druk van de brandstofpomp vuiligheid uit het brandstoffilter getrokken/geduwd worden met eventuele schade tot gevolg.
Heb bovenstaande niet zelf bedacht en gelukkig ook nooit meegemaakt.

andrehj

Forumguru
Als je echter tot de laatste druppels rijdt dan kan er door de druk van de brandstofpomp vuiligheid uit het brandstoffilter getrokken/geduwd worden met eventuele schade tot gevolg.
Dat geloof ik ook niet. Want de druk van de brandstofpomp is altijd ongeveer gelijk, en de druk na het brandstoffilter ook, want daar zit een drukregelaar ingebouwd (die in mijn geval de druk op 6.6 bar regelt).
Als de brandstof bijna op is, zal de pomp uiteindelijk lucht gaan aanzuigen, waardoor de druk niet meer gehaald zal worden en dus zal dalen. Zeker niet stijgen.

EdK

Forumguru
VLOEGEL hadden we nog metalen brandstoftanks en als die half vol waren en niet vaak gebruikt werden dan kon zo'n tank nog wel eens gaan roesten en dat roest dat wilde dan ook wel eens dalen tot op bodem
En dan met de jaren kon dit aangezgen worden door de carburateur en verstopte de sproeier en en en stopte de motor ermee..
Want hij kreeg geen brandstof meer...
Heden ten dagen zijn de tanks van kunststof of aluminium en heb je dat roestgebeuren niet meer.
Maar ondanks dat, kijk maar eens tijdens tanken wat er voor vuil zich ophoopt rond de tankdop.
En ook dat vuil kan in de tank komen met open en dicht doen.
Maar dan is er het filter dat dit behoort tegen te houden, indien niet dan een inspuitventiel met zijn ieni mini spuitkanaaltje ook verstopt raken met gevolg slechte loop van de motor

Bovenaan Onderaan