Wes87

Nieuw lid
Goedemiddag!
Ik ben nieuw op dit forum en kon geen antwoord vinden op mijn vraag.
Al een tijdje lekt mijn koelvloeistof, en zat het hele expansievat onder de witte aanslag.
Nu ging het weer een tijdje goed, hij bleef op peil, tot deze week.. (helaas)
Het expansievat vervangen, maar ook dat hielp niet.. eerder al langs twee garages geweest, waarvan de één gelijk ging voor de hele operatie van het vervangen van de distributie en waterpomp, terwijl de ander daar geen lek zag.
Ik zie zelf dat mijn distributieriem nat is, duidelijk koelvloeistof en wil de hele bende gaan vervangen. Maar nu zie ik twee verschillende soorten waterpompen.

- Met ingebouwde uitschakelcontact
- Zonder ingebouwde uitschakelcontact

Zowel zoeken op kenteken, als op chassisnummer laat beide naar voren komen. Maar hoe weet ik nu, voor ik ga bestellen, welke er daadwerkelijk in zit??

Ik hoop dat iemand hier vaker mee te maken heeft gehad :giggle:

Het betreft een SKODA OCTAVIA III Combi (5E5, 5E6) | 2012.11-2020.10 - 1.6 TDI - 1598ccm 115pk (NR978T) (1e reg: 03-04-2017).

Alvast heel erg bedankt!! :dankje:

Tees

Donateur
Waterpomp voor de beide dieselmotoren (1.6 en 2.0) in de O3 heeft onderdeelnummer 04L121011N.

Ik vertrouw nooit op wat de verschillende onderdelensites aangeven op basis van kenteken, vrijwel altijd zitten daar kleine en grote fouten in. Ik zou dus altijd in ETKA (de VAG onderdelen catalogus) naar het juiste onderdeelnummer en zoek daar op bij mijn leverancier naar keuze (over het algemeen Winparts).

Wes87

Nieuw lid

Beste Tees,

Bedankt voor je snelle reactie! Dan kom ik over het algemeen de waterpompen met uitschakelcontact tegen. Ik kan mij zo voorstellen dat als deze erin zit en ik er één in zou zetten zonder, dat de boordcomputer zegt dat er iets niet goed is. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

martijn v o

Forumguru
Als het goed is hebben de pompen zonder een holte waar je het contact in kan stoppen zodat het wordt "genept"
De waterpomp heeft origineel een ring die de pompwaaier afsluit.

martijn v o

Forumguru
Die schijf is eigenlijk een opwarmschijf en wordt als je de motor start dichtgetrokken zodat de motor sneller opwarmt. Millieudingetje.
Maar het nadeel is dat die schuif om de schoepen zit en dus in de waterstroom en naar verloop van tijd door vervuiling vast kan gaan zitten.
Zit is dan vast in de dichtstand dan heb je geen flow en heb je kans dat de motor oververhit raakt. Zit ie vast in de openstand dan werkt het sneller opwarmen weer niet. Vandaar dat ik er eentje in heb zitten zonder schijf.

ertromp

Forumguru
Misschien je beter verdiepen in de specifieke pomp @hemi24 voordat je begint te strooien met emoticons en uitroeptekens.
@martijn v o zegt niet dat het om een variabele flow pomp gaat. Pomp wordt gewoon continu aangedreven door riem. Door magneetklep op de pomp wordt de ring rond de waaier dichtgezet of open gestuurd. Op termijn gewoon risico dat de ring de waaier dicht houdt.

Wes87

Nieuw lid
Ik zie dat de mensen met verstand van zaken nu aan het woord zijn haha! Ik geloof meteen alles wat ik lees.
Als ik dus een distributie set koop met uitschakelbare pomp, zit ik altijd goed? Dan ga ik dat namelijk regelen :dankje:

Bij mijn vorige 2014 octavia 1.6 tdi zat die met magneetklep (vervangen bij 204.000 en 414.000)
Nu heb ik een 2017 2.0 tdi en heb ik bij aanschaf (217.000km) gelijk ook weer de distributieriem met waterpomp vervangen.
Omdat ik niet 100% duidelijkheid had of hij al gedaan was.
Hij was al vervangen zag ik toen ik alles demonteerde, maar de simpele waterpomp zat erin, nu wel de schakelbare.
Zoals het hoort.
Ik kreeg geen foutmelding met de verkeerde waterpomp trouwens.

Tees

Donateur
Als ik dus een distributie set koop met uitschakelbare pomp, zit ik altijd goed? Dan ga ik dat namelijk regelen :dankje:

Lijkt me verstandig gewoon aan te houden wat er af-fabriek in zit. Als iedereen alle milieumaatregelen uit z'n auto gaat slopen voor het geval het een keer kapot zou kunnen gaan, dan komen we nooit verder met de luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten ten gevolge daarvan in Nederland...

Bovenaan Onderaan