Welke/waar geconcentreerde ruitensproeiervloeistof kopen?

andrehj

Forumguru
Omdat ik in de afgelopen herfst in de winkels waar ik was geen echt geconcentreerde ruitensproeiervloeistof kon vinden, heb ik de laatste tijd maar bijgevuld met de -20°C vloeistof. Dat gaat tot nu toe goed, maar eigenlijk is het niks. Het is veel handiger om bij de winterbandenwissel de supergeconcentreerde vloeistof in je halflege reservoir te doen, waarna je gelijk tot -20°C goed zit.

Maar waar koop ik nog ruitensproeiervloeistof-concentraat die tot -70° gaat? Na lang zoeken vond ik de officiële G 052 164 M2 van VAG, maar die kan ik nergens in een Nederlandse webshop vinden. Wel veelvuldig op ebay.de en Amazon.de, maar niemand gaat natuurlijk zo'n doos met 10 flessen naar NL sturen...

Volgens ETKA kostte zo'n fles overigens €5.08 bij de dealer (in 2012, met prijsupdate 65, toch maar eens zoeken naar recentere prijzen). Weet iemand een goedkoper alternatief, of een webshop die deze flessen goedkoper verkoopt?
 

Chatslet

Forumguru
Bij de Lidl. Daar hebben ze van die zakken met super geconcentreerde meuk. Maar wat is er mis met vloeistof die tot -20 gaat? Zou koud wordt het hier niet en bij de action kost dat 2 euro per 5 liter. Dan ga je zelf toch niet knoeien?
 

RayDelft

Forumguru
Ik heb het bij de LIDL gehaald maar daar is het uitverkocht inmiddels. Beschermde naar ik meen toot - 50 graden.
 
GEbruik die altijd van de action blauw voor de winter en geel voor lente/zomer,
kant en klaar er in.
 

andrehj

Forumguru
Bij de Lidl. Daar hebben ze van die zakken met super geconcentreerde meuk. Maar wat is er mis met vloeistof die tot -20 gaat?
In Oost-Nederland koelt het bijna elke winter wel eens af tot -15 of nog lager. Als ik dan een tankje, nog half gevuld met zomervloeistof, ga bijvullen met de -20 vloeistof, kom ik in de problemen. Dus ik wil er dan concentraat bij kiepen.
 

TurboBooster

Forumguru
Ik neem elk najaar een tankje van 5 liter mee uit een bouwmarkt net over de grens in Duitsland. Dat is geconcentreerde ruitensproeiervloeistof tot - 70.
 

Canon-Eye

Forumguru
Buiten het professionele circuit vind je het geconcentreerde spul eigenlijk nergens in de reguliere handel.

Ik haalde het altijd bij mijn werkgever (een transportbedrijf) gewoon in de werkplaats - daar stond (of beter: lag) een 200 liter-vat met bondelkraan. Een jerrycannetje vullen, thuis verdunnen (1 deel vloeistof, 2 delen water) en het is dan voor zomer én winter prima: reinigt, vorstvrij tot -20 of zo. Ik heb nog wel voor een jaar of twee voorraad, gelukkig - dan zien we wel weer verder...

Let op: het pure spul reinigt niet goed (anders dan je zou verwachten) - wordt één dikke strepenbende.
 

Bosi

Lid
Buiten het professionele circuit vind je het geconcentreerde spul eigenlijk nergens in de reguliere handel.

Let op: het pure spul reinigt niet goed (anders dan je zou verwachten) - wordt één dikke strepenbende.

En de glycolen en alcoholen in de reinger, zijn onverdund ook niet echt bevordelijk voor rubber en kunststof
 

The bone collector

Senior Member
Hier in de Action hadden ze gisteren iets straffer spul, tot -25°C. Kostte wel 3.99 terwijl hun standaard blauwe wintervloeistof 2.99 kost (maar die gaat maar tot -15°C, dacht ik).

Volgens mij moet -25°C toch wel volstaan, niet (neem desnoods een slang en haal de zomervloeistof er snel uit).
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb de dealer eens een klein flesje erin zien kieperen bij mijn Fabia (dacht 0,2 L) wat aangevuld werd met een doodgewoon kraanwater. Dat was dus geconcentreerd spul.
Ik neem toch aan dat je dat als particulier bij hen kunt kopen, zo'n flesje.
Of het tot lager dan -20ºC gaat, weet ik niet.

Ik had het 'geluk' dat ik mijn reservoir leeg gesproeierd had in november, dus reed meteen langs de HEMA voor kant-en-klare anti-vries (tot -20ºC) :icon_smile_dead:
 

turboturbo

Forumguru
^ Die zou ik dan persoonlijk met 30% aanlengen
Zit je precies tussen de -19ºC en de -70ºC in :eek:

Beschermt tot:
-10 graden - 1 deel antivries en 2 delen water
-19 graden - 1 deel antivries en 1 deel water
-70 graden - onverdund gebruiken
 
2 jaar geleden had één van mijn ouders perongeluk bij gevuld met gele vloeistof in hun passat:bye:, gelukkig is er helemaal niks kapot gegaan maar als je sproeide vroor het middeltje gelijk vast aan de ruit. beetje omgekeerde werking dus......
 

Chatslet

Forumguru
Bij mij gaat er per maand ongeveer een heel reservoir door heen omdat er bij ons op het werk nog al wat stof rond waait. Bij ieder vertrek dus even sproeien dus dan gaat het hard. Geeft me dan wel weerde kans om er in november al wintervloeistof in te kieperen. In de zomer vol ik de overgebleven vaatjes van de wintervloeistof gewoon meet 2 lepels dreft, 3 lepels biotex van de makro en dan 5 liter water. Insectenmeuk wisser je dan zo van de ruit, kan geen zomervloeistof tegen op!
 

CharlesTucker

Forumguru
Volgens mij moet -25°C toch wel volstaan, niet (neem desnoods een slang en haal de zomervloeistof er snel uit).
Niet altijd, twee jaar geleden op kerstavond op de A61 langs de Rijn, dus niet ergens in het zuidelijke gebergte, -33°C op de buitentemperatuurmeter, het hele zaakje bevroren, reservoir, slangen en pomp, best irritatant. En ik was lang niet de enige (ik werd op een parkeerplaats nog aangesproken door een bloedmooie Duitse dame, gezien de kleding op weg naar een chic feestje, haar ruitensproeiers deden het niet, en ze wilde graag weten in welk gat ze moest bijvullen. Helaas, zelfde probleem als ik, komplete reservoir bevroren)

Een nachtje in een binnengarage bij een hotel hielp ook niet, de volgende dag door een dealer laten ontdooien. Er zat wintervloeistof in van de Shell (tot -20), niet gemengd met zomervloeistof, die was er al uit. Sindsdien ga ik voor de wintervakantie altijd op zoek naar dat geconcentreerde spul (tot -70°C), wat ik dan al naar gelang de temperatuur zelf aanleng maar in Nederland nog niet gevonden. Als het goed koud is staan er bij de benzinepompen in Duitsland hele pallets met dat spul, wel flink prijzig, dus ik ben ook nog wel op zoek naar een adres in Nederland.
 

turboturbo

Forumguru
IK heb eens een paar jaar terug ook met een leen-auto meegemaakt, dat het systeem bevroren was. Maar toen had de auto 2 weken stil in de vorst en onder de sneeuw gestaan.
Ik heb een half uur staan kloten met een fohn en afgekoeld kokend water in het reservoir (er kon gelukkig nog 2 liter bij) toen kwam de boel langzaam los.
Toen het hele reservoir weer leeggespoten, en vervolgens weer met anti-vries gevuld.

Daar kwam ook helemaal geen leuke dame bij kijken...? :rolleyes:
 

jalex_h

Forumguru
Gamma verkoopt ook geconcentreerde ruitewisservloeistof. Er staat geen temperatuur op, maar je moet er flink wat water bij gooien, wil je op -20 uit komen.
Maar meestal is dat zo op als het serieus gaat vriezen....
 
Bovenaan Onderaan